• Juronjaure

Svårt att bli gravid=stress, stress=svårt att bli gravid...?

Ja, hur är det nu med STRESS? Alla kloka människor vill ju ge en det fina rådet att "inte tänka på det så mycket", "inte stressa" och GIVETVIS har alla människor en eller annan bekant som lagt ned bebisverkstaden och därefter blivit gravida direkt eftersom de slutade stressa...

Förbannat goda råd. För nåt sånt hade ju vi ofrivilligt barnlösa aldrig kunnat komma på själva... De spär på vår noja om att vår barnlöshet SÄKERT beror på något vi själva gör eller inte gör... Äter fel, tränar för lite eller för mycket, handlar fel, tänker fel, känner fel... Ja. Lång är listan.

Det kan väl ändå inte vara möjligt att alla ofrivilligt barnlösa är barnlösa pga stress, eller? Och ändå är det alltid det rådet som kommer upp först av allt. Och ett råd som är helt OMÖJLIGT att följa... "Sluta tänka på det" Ja, eller sluta andas med hjälp av tankekraft, ungefär lika lätt att åstadkomma, förstår ni... Sluta tänk... Jovisst!

Är det bara jag som får det här dumma rådet hela tiden?

Hur mycket påverkar stress förmågan att bli gravid egentligen?

• Svar på tråden Svårt att bli gravid=stress, stress=svårt att bli gravid...?
  • SIN74

Jag blir bara så trött!! Det var vad vi också fick höra. MEN! Överläkaren på repromedicinskt centrum där vi gick för IVF intygade att det inte går att stressa bort den funktionen. I så fall handlar det om stora trauma. 

Varmt lycka till! 

• metda

Jag har fått höra av barnmorskan att sånt är bara strunt. Stressen ska vara såpass att mensen uteblir om det ska ha nån påverkan.

• Juronjaure
    SIN74 skrev 2013-09-19 20:10:00 följande:
    Jag blir bara så trött!! Det var vad vi också fick höra. MEN! Överläkaren på repromedicinskt centrum där vi gick för IVF intygade att det inte går att stressa bort den funktionen. I så fall handlar det om stora trauma. 

Varmt lycka till! 
    metda skrev 2013-09-19 20:11:47 följande:
    Jag har fått höra av barnmorskan att sånt är bara strunt. Stressen ska vara såpass att mensen uteblir om det ska ha nån påverkan.

Ni anar inte hur glad jag blir över att höra detta! Det ska jag förklara för alla som ber mig att slappna aaaaaav.....
  • SuzR

Folk som säger att man ska slappna aaaav vet inte vad dom pratar om! Vi försökte att bli gravida i ett år och klart att jag stressade men gravid blev jag till slut!

• FruB

Jag blir gaaalen på alla som säger "tänk inte på det, stressa inte upp er, slappna av." Skönt att höra att det inte har betydelse. Men varje gång påpekar att vi ska sluta stressa upp oss har jag lust ett ge de en fet käftsmäll.

• Jag är bara jag

Det där berömda att kroppen" låser sig" om man tänker för mycket,vill för mycket eller som en poängterade "men försöker ni,det är ju det sista man ska göra!"-usch för allt sånt! Kräks Det är ju jättekonstigt egentligen att hela 85% av alla som försöker,planerar,vill och har oskyddat sex för att bli gravida lyckas  för om de där myterna stämde skulle ju bara de andra som har skyddat sex bli gravida!

Att sen vissa blir gravida precis inför/efter adoption,på semestern,när de bytt jobb,skaffat hund eller vad tusan de nu råkat göra just den månaden de blev gravida är ju ren och skär slump! Just då råkade allt klaffa,men i realiteten är det bara runt 10% som lyckas när det gått många,många år och på sätt och vis "gett upp"-inte "många" som folk som kommer dragandes med de här myterna påstår. För att ge upp måste man dessutom börja använda p-medel igen-oskyddat sex innebär att man försöker även om det inte är via äl-uträkningar eller annat. Sluta tänka går bara om man ligger i koma!

• sunset

åh jag måste säga att jag hade kunnat skriva det där själv. nu är det inte många som vet att vi håller på men ändå. hört det där ett x antal gånger när andra fått höra det.

Jag kan säga att jag själv stressar upp mig massor, oroar mig för att jag stressar för mycket och att det därmed inte går. och sen att jag tränat för mycket eller äter för dåligt eller har för mycket eller för lite sex osv osv.
    jag blir helt galen. nu får jag sluta stressa för det påverkar inte verkar det som. jag får alltså tänka på det hur mycket jag vill ;)

• alynda

Vanlig stress påverkar inte fertiliteten nämnvärt, men t ex en livskraft av ngt slag kan i vissa fall påverka eom man då utsöndrar stora mängder av stresshormonet kortisol, vilket rubbar hormonbalansen. Hände mig efter ett trauma, fick men, hade normal nivå progesteron men ingen ägglossning. Men det var som sagt extrema omständigheter.

• Denendakvar

Hej, jag ger mig in i tråden.
    Jag är också så otroligt trött på alla som säger att man inte ska tänka på det. Har försökt bli gravid sedan augusti 2012 och har genomgått utredning som inte påvisat något fysiskt fel. Så är det stress som gör att jag inte blir gravid? Vad innebär en livskris? För mig känns det som en livskris att jag aldrig blir gravid. Känner mig misslyckad och som att det bara är jag som inte lyckas. Så skönt att ha forum här ibland att kunna skriva av sig i och veta att man inte är ensam.  

Svar på tråden Svårt att bli gravid=stress, stress=svårt att bli gravid...?