• Anonym (bussmamman)

Bebis och 2,5åring på landsvägsbuss

Jag skulle behöva lite tips och åsikter.

Vi bor utanför stan så när vi ska till t ex ÖF eller BVC måste vi ta landsvägsbussen. "Vi" är i det här fallet en vuxen, en 2,5åring och en bebis.

Det finns 2 omgångar med bakåtvända säten men tyvärr är ingen av dem i närheten av den enda platsen där man kan ställa en vagn.

Som jag ser det finns det alltså 3 alternativ:

1. Bebisen ligger i vagnen och 2,5åringen sitter fastspänd på ett bakåtvänt säte. Var hamnar då jag? Vilket barn får vara självt?

2. Bebisen sitter i sjal och både jag 2,5åringen sitter på bakåtvända säten. Hur gör man med 3-punktsbälte och barn i sjal?

3. Bebisen ligger i vagnen och 2,5åringen och jag sitter fastspända på de två framåtvända sätena som är i anslutning till vagnsplatsen.

Fastspänd betyder i de flesta fallen 3-punktsbälte även om det finns några enstaka äldre bussar med endast midjebälten.

Tankar? Åsikter? Hur skulle ni gjort?

• Svar på tråden Bebis och 2,5åring på landsvägsbuss
  • Anonym (babyskydd?)

Kan du inte köpa en sån där vagn som är ett underrede där man trycker fast ett babyskydd? Då kan du sätta fast babyskyddet i ett säte med trepunktsbälte.

• Anonym (galenskap)

Hur ska du spänna fast bebisen så att h*n är säker om ni krockar? Håller du i bebisen så har du inte en chans att hålla kvar h*n om det blir en kraftig inbromsning.

• hannis

Ni sitter fastspända på de framåtvända platserna såklart! Där vagnen står.

• Anonym (bussmamman)
    Anonym (galenskap) skrev 2013-09-20 07:30:53 följande:
    Hur ska du spänna fast bebisen så att h*n är säker om ni krockar? Håller du i bebisen så har du inte en chans att hålla kvar h*n om det blir en kraftig inbromsning.
    Tyvärr går det väl inte men man får göra så gott det går. Sambon behöver bilen för att ta sig till jobbet och det är för långt för oss att gå. Lite därför jag funderar på sjal. Lyckas jag få till det med kombinationen bälte+sjal borde det vara det säkraste alternativet. Vid en frontalkrock trycks jag in i stolen och bebisen in i mig.
    Anonym (babyskydd?) skrev 2013-09-20 07:11:48 följande:
    Kan du inte köpa en sån där vagn som är ett underrede där man trycker fast ett babyskydd? Då kan du sätta fast babyskyddet i ett säte med trepunktsbälte.
    Bältet är kort på mig som någorlunda normalbyggd vuxen så jag tvivlar på att det går att spänna fast ett babyskydd. Med bas möjligtvis men jag kan ju inte hålla på och släpa omkring på basen!

Avståndet det gäller är drygt 20 min varav ca 15 min är i 60-70km/h. Ibland kommer vi fortsätta med stadsbuss och så får man ju vara glad om man det finns midjebälte = babyskyddet går ändå inte att spänna fast. Även på landsvägsbussen finns det några enstaka gamla bussar som bara har midjebälte.

• Anonym (galenskap)
    Anonym (bussmamman) skrev 2013-09-20 08:35:18 följande:
    Tyvärr går det väl inte men man får göra så gott det går. Sambon behöver bilen för att ta sig till jobbet och det är för långt för oss att gå. Lite därför jag funderar på sjal. Lyckas jag få till det med kombinationen bälte+sjal borde det vara det säkraste alternativet. Vid en frontalkrock trycks jag in i stolen och bebisen in i mig.

Bältet är kort på mig som någorlunda normalbyggd vuxen så jag tvivlar på att det går att spänna fast ett babyskydd. Med bas möjligtvis men jag kan ju inte hålla på och släpa omkring på basen!

Avståndet det gäller är drygt 20 min varav ca 15 min är i 60-70km/h. Ibland kommer vi fortsätta med stadsbuss och så får man ju vara glad om man det finns midjebälte = babyskyddet går ändå inte att spänna fast. Även på landsvägsbussen finns det några enstaka gamla bussar som bara har midjebälte.

Ska du spänna bältet över barnet?
  • Anonym (bussmamman)
    Anonym (galenskap) skrev 2013-09-20 08:37:34 följande:
    Ska du spänna bältet över barnet?
    Tänkte försöka dra bältet så att det hamnar över eller under barnet, alltså inte rakt över. Kanske vrida barnet lite i sjalen så att det sitter lite snett. Jag vet inte om det funkar men går det känns det som det bästa alternativet.
  • sextiotalist

Jag har aldrig sett någon landsvägsbuss med bakåtvända säten, stadsbussar brukar inte ha bälten alls. I de större städerna så har man inte ens sittplats till alla, så där är det normalt att man kan stå i en fullpackad buss som kör på motorvägen.

Gör som de flesta gör, spänn fast vagnen ordentligt, ta 2,5-åringen i knäet, har bälte på dig själv 

• Anonym (bussmamman)
    sextiotalist skrev 2013-09-20 09:01:26 följande:
    Jag har aldrig sett någon landsvägsbuss med bakåtvända säten, stadsbussar brukar inte ha bälten alls. I de större städerna så har man inte ens sittplats till alla, så där är det normalt att man kan stå i en fullpackad buss som kör på motorvägen.

Gör som de flesta gör, spänn fast vagnen ordentligt, ta 2,5-åringen i knäet, har bälte på dig själv 
    På våra bussar finns det två omgångar säten som är bakåtvända. De nya bussarna har 3punktsbälte och de äldre har 2punktsbälte. Skulle gissa på att vi får nya bussar vid 90% av tillfällena.

Vet inte om landsvägsbuss är rätt ord men de trafikerar linjer till orter kanske 1-2 mil utanför stan och är definitivt inte standard stadsbussar, däremot är de inte långfärdsbussar á la Swedbus. Kan nog bäst beskrivas som en kombination.

När det gäller stadsbussarna har kanske 30% av bussarna 2punktsbälte.

Vid de tider vi kommer att åka tvivlar jag på att det någonsin kommer vara fullsatt på bussen så det kommer inte vara ett problem att låta 2,5åringen få ett eget säte.
  • sextiotalist
    Anonym (bussmamman) skrev 2013-09-20 09:16:07 följande:
    På våra bussar finns det två omgångar säten som är bakåtvända. De nya bussarna har 3punktsbälte och de äldre har 2punktsbälte. Skulle gissa på att vi får nya bussar vid 90% av tillfällena.

Vet inte om landsvägsbuss är rätt ord men de trafikerar linjer till orter kanske 1-2 mil utanför stan och är definitivt inte standard stadsbussar, däremot är de inte långfärdsbussar á la Swedbus. Kan nog bäst beskrivas som en kombination.

När det gäller stadsbussarna har kanske 30% av bussarna 2punktsbälte.

Vid de tider vi kommer att åka tvivlar jag på att det någonsin kommer vara fullsatt på bussen så det kommer inte vara ett problem att låta 2,5åringen få ett eget säte.
    Åh, det märks att jag är uppvuxen i Stockholm och är där ofta och åker buss. Här åker förortsbussarna säkert 3-4 mil och utan varken bälte eller något annat, bakåtvända säten kan man hitta på dragspelsbussarna och nedfälldbara vid barnvagnsplatsen
  • Myling

När jag åker buss med bebis i sjal sätter jag midjebältet under bebisen och axelbältet använder jag inte, dvs drar det bakom ryggen.

• Anonym (bussmamman)
    Myling skrev 2013-09-20 09:30:47 följande:
    När jag åker buss med bebis i sjal sätter jag midjebältet under bebisen och axelbältet använder jag inte, dvs drar det bakom ryggen.
    Har funderat på nått sånt men de nya bussarna har nån jättesmart funktion som gör att man kan reglera höjden på axelbältet som gör att bältena är ganska svåra att hantera. Vet inte om jag skulle lyckas få axelbältet bakom ryggen ens utan bebis i sjal Får testa i eftermiddag!
Svar på tråden Bebis och 2,5åring på landsvägsbuss