• neila

Cysta eller myom

Under en rutinundersökning upptäcktes en cysta eller myom som var 18x10x8 cm stor (mammografin) i mina äggstockar, vi vet fortfarande inte i vilken äggstock. Jag har aldrig haft besvär med min mens eller under samlag eller ont i magen. För några dagar sen fick jag träffa gynekolog han blev orolig när han såg storleken på cystan eller myom. Om en vecka kommer jag få göra Magnetisk resonanstomografi undersökning för att de ska vara säkra på vad det är. Min gynekolog säger att oavsett om det är en cysta eller ett myom så måste den opereras bort. Jag är livrädd, jag gråter hela tiden, kan inte somna eller plugga eller äta. Jag mår väldigt dåligt. Jag är livrädd, jag är rädd för att inte kunna skaffa barn, rädd för operation och även om denna cysta eller myom är något farligt. Snälla svara mig snarast möjligt, jag mår så himla dåligt. Jag är 28 år gammal är allmänt frisk. 

• Svar på tråden Cysta eller myom
  • mother87

Jag hade en cysta i vänstra äggstocken förra året som opererades bort med titthål 3/10-12 med goda resultat. Var ingen farlig cysta. Jag är nu gravid o går in i vecka 32 på lördag. Jag var också slagen av tanken på att inte få fler barn (har en som snart är 3) men va lugn o var positiv. Läkarna är duktiga och prata me dom om din oro så ska dom säkerligen kunna lugna dig också.

• Liverithe

Kan så klart inte säga något om din specifika situation, men när jag var 29 upptäcktes också ett stort myom hos mig samt en cysta på äggstocken. Blev som du förtvivlad, trodde aldrig jag skulle kunna få barn. Men operationen av både cysta och myom gick jättebra (och de var stora!) och jag blev sedan gravid på första försöket. Nu har jag 2 barn och inga vidare besvär. Så det kan mycket väl gå jättebra detta! Men se till att du får ställa alla frågor till personalen. Skriv gärna upp innan, i situationen blir man ofta så stressad att man kommer av sig. Lycka till!

• Kath01

Vad jag vet är både cysta och myom snälla saker, alltså inte cancer. Myom sitter i livmoderns vägg och cystor i äggstockarna. Man brukar följa gravida kvinnor som har myom i livmodern eftersom det kan bli platsbrist mellan barnet och myomen, och ibland om det är riktigt allvarligt, kan man behöva operera under graviditeten, men vad jag vet är det väldigt få som har så pass mycket myom att det blir problem med graviditet. Och det är när man har multipla myom, inte ett stort, som problemen uppstår. Men jag är verkligen ingen expert på området och kan ha fel. Vad är du mest rädd för? Operationen eller att det ska vara något farligt? Eller att du inte kan få barn? Som jag skrev först, det är snälla diagnoser, benigna, inte maligna, hoppas det kan lugna ner dig något.

• neila

Tack så mycket för era svar :) Det känns som mitt liv har stannat, jag kan inte sluta gråta. Jag är rädd för 3 saker
    1 operationen
    2 att det ska vara något farligt
    3 att inte kunna skaffa barn 

Det är storleken på cystan eller om det är myom som skrämmer mig.
    Tack ännu en gång för alla era svar Nalle 

• jenigbg

Jag hade en stor myom som var lika stor som en honungs melon :/ det såg verkligen ut som att jag var gravid i nionde månaden, vilket jag inte var. Men jag genom gick en stor operation, dom lyckades få bort den, och rädda livmodern. Och två månader efter operationen så plussade jag :) och har idag en 11 månaders dam här hemma :)

• Kath01
    neila skrev 2013-09-20 13:34:49 följande:
    Tack så mycket för era svar :) Det känns som mitt liv har stannat, jag kan inte sluta gråta. Jag är rädd för 3 saker
    1 operationen
    2 att det ska vara något farligt
    3 att inte kunna skaffa barn 

Det är storleken på cystan eller om det är myom som skrämmer mig.
    Tack ännu en gång för alla era svar Nalle 
    operationen innebär alltid en liten risk, och risken ligger i att bli sövd. Men är man hjärt och lungfrisk och ung är den risken miniminiminminiiimal =)
    Om läkaren trott att det var något farligt hade du mest troligt redan blivit informerad och man skulle också ha pratat om förändringen som en "tumör", cysta och myom är godartade saker, "tumör" är ordet man använder för en knöl man inte vet om den är god eller elakartad.
    Myom är en muskelknuta inuti livmoderväggen, det är bokstavligen som en liten muskelboll som man kan trycka ut på samma sätt som man klämmer en finne. Så  när man opererar bort den behöver man inte ta bort en bit av livmoderväggen och sy ihop igen, skulle man ha behövt göra det och du sedan blir med barn, då finns risk för att livmodern spricker, men nu finns inte den risken.
    Jag känner inte till din ev minskade chans att få barn, men tror inte den är så hög. Det är bättre att du frågar din läkare om. Jenigbg skrev ovanför ett positivt inlägg =)

Hoppas det går bra för dig och att du är lugnare nu!
  • neila

Tack så mycket för alla era svar :) Idag fick jag veta att det är en stor cysta som jag har och inte en myom, som har storlek 17x13x10cm, i morgon ska jag träffa gynekologen, får se vad han kommer säga... Tack ännu en gång Hjärta

Svar på tråden Cysta eller myom