• 70talisten

trångbodd - dagbädd?

Hej!
    Jag funderar på att skaffa en dagbädd från Ikea med två förvaringslådor under för att ha i vardagsrummet i stället för soffa. Ikea har t.ex. en modell som heter Brimnes. Saken är bara att denna dagbädd saknar ryggstöd. Jag undrar om det då funkar att bulla upp med stora kuddar  mot väggen eller om det ändå blir så att huvudet nuddar tapeten och det blir fettfläckar? Har någon erfarenhet av detta?
    Varianterna med ryggstöd i trä ser obekväma ut och tanken är att barnet som större ska kunna ha denna dagbädd som säng.
    Tack på förhand för svar!

• Svar på tråden trångbodd - dagbädd?
  • Nyfiken gul

varför inte en vanlig bäddsoffa?

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • 70talisten
    Nyfiken gul skrev 2013-09-19 22:03:20 följande:
    varför inte en vanlig bäddsoffa?

Hej!
    Jag tycker de är för jobbiga att fälla ut, har kollat på flera modeller. Tänkte som sagt att barnet kan ha dagbädden som säng då lite större och Brimnes-modellen ser t.ex. ut som en vanlig säng. Plus att jag vill komma åt förvaringsutrymmet under sängen.
  • SupersurasunkSara

Jo, det fungerar men du får ha ganska många. En dagbädd görs bäst av en 80 cm bred madrass eftersom 90 är svårt att få 'sittbekvämt' med kuddar. Bäst är om du kan hitta lite hårdare kuddar att ha längst in och sen ha Ikeas största utanför (3 st borde räcka ) och sen kanske ha några mindre också. Kanske har någon en gammal soffa som ska kasseras? Annars brukar Jysk ibland ha lite hårdare kuddar.

• SupersurasunkSara

Alt att du tar en skumgummimadrass och delar på längden och syr/viker tyg runt och har det som innersta stödet och mjukare kuddar utanför, det borde kunna fungera bra.

Svar på tråden trångbodd - dagbädd?