• MiaFia

Sykunniga!? Hjälp med kappa

Hej!

Har köpt en höstkappa som jag gillar tyget på. Men den är i lite oversizemodell, liknande denna:   http://nelly.com/se/kläder-för-kvinnor/kläder/jackor/neil-barrett-2457/raw-cut-coat-245722-83/

Nu börjar jag tycka att den är lite väl stor, speciellt vid axlar, armar och rygg. Känner mig som att jag lånat en bredaxlad mans rock. Det känns inte så smickrande.

Så ni sykunniga, tror ni att det går att sy om/sy in den så att den blir något mindre oversize upptill? Är det i så fall ett väldigt komplicerat jobb? Om det går att göra, vad tror ni att det skulle kunna kosta hos en sömmerska? (Jag kan inte sy och har ingen symaskin så att sy själv är uteslutet!)

Tack för hjälpen på förhand!      

• Svar på tråden Sykunniga!? Hjälp med kappa
  • Ramborg

Jag tror det är ganska komplicerat. Om jag var du skulle jag låta en skräddare göra det.

42.
  • MiaFia
    Ramborg skrev 2013-09-19 23:57:26 följande:
    Jag tror det är ganska komplicerat. Om jag var du skulle jag låta en skräddare göra det.

Det är det jag är inne på också. Som jag skrev i TS är det helt uteslutet att sy själv. Du har inte någon aning om vad det skulle kunna kosta?
  • Ramborg
    MiaFia skrev 2013-09-20 00:02:48 följande:
    Det är det jag är inne på också. Som jag skrev i TS är det helt uteslutet att sy själv. Du har inte någon aning om vad det skulle kunna kosta?

Det närmaste jag kommit var när jag lät ta in en kavaj över axlarna. Det kostade ca 600 har jag för mig. Gick till ett sånt sär litet ställe som både klackar skor, gör nycklar och ändrar kläder, som finns så många av i Stockholm. En kompis hade rekommenderat killen och sa att han var bra, och jag blev nöjd.

Hade det varit något annat plagg du ska ändra kunde du testat själv, men en kappa är ju oftare lite grövre tyg så det blir lätt knöligt. Och så får man väl ändra fodret också.
    42.
  • kattm

Att sy om kappan så att den blir mindre över rygg och axlar innebär i stort sett att man ska konstruera om hela plagget, nästan samma jobb som att sy en kappa från scratch. Tyvärr vet jag inte vad det kan kosta, men gå till några olika skräddare och fråga.

Svar på tråden Sykunniga!? Hjälp med kappa