• hejsanhejsan01

Bra på KUB...Fvp ändå?

Hej!

Är en blivande pappa som är orolig för Downs Syndrom. Från början har vi pratat om att vi skulle göra fvp oavsett KUB (för det verkar ju inte så pålitligt...). Nu gjorde vi KUB och fick ett bra UL och ett värde på 1/16000.

Nu är frågan, jag går och oroar mig fortfarande medan sambon är mer lugn och är väl inte sådär jätteintresserad av fvp. Hon kan dock tänka sig det om jag absolut propsar på det. Jag har velat hit och dit sedan vi fick resultatet, knappt kunnat sova eller tänka på något annat. I ena sekunden nej, i andra ja... Vi skall till läkaren på tisdag för samtal om fvp... Hur fn hade ni gjort? Troligen är det ju OK, men det är förbannat jobbigt att tänka på det hela tiden....

• Svar på tråden Bra på KUB...Fvp ändå?
  • FruMa

Anser du att det är värt risken att riskera missfall och sedan få veta att barnet var "friskt"? Och vadå rädd för Downs!? Är mer din rädsla och inte barnets friskhet som bör diskuteras..

• Kasperina

Varför är du så orolig för Downs Syndrom? Har ni kromosomfel i släkten? KUB ger en sannolikhet, så vad tillförlitligheten kommer in förstår jag inte riktigt. 1:16000 är ju jättebra, men om du absolut ine vill ha ett barn med DS eller andra kromosomfel så är fvp enda säkra kontrollen. Tyvärr riskerar du då att förlora ett friskt barn eftersom det finns en viss risk för missfall i samband med provtagningen.
    FVP säger ingenting om hjärtfel, missbildningar eller förlossningsskador så det finns fortfarande ingen garanti för att det slutar med ett friskt barn.
    Men de allra flesta barn föds friska, så det bästa vore att försöka sappna av och njuta av att det är en liten på väg.
    Du kanske skulle gå och prata med någon om din oro?   

• 0fia

Undrar egentligen samma sak men typ för siffror som 1/1000. HAr vid tidigare graviditeter fått 1/20000 båda gångerna men är otroligt nojjig och rädd nu. Tänk om vi får 1/300. Vill absolut gå vidare då men finns möjligheten? Om de säger nej kan man göra det privat? Kan berätta att jag har det i släkten.....

• Sinni

Jag _tror_ inte jag hade gått vidare med fvp med så bra siffror. Men jag säger _tror_. Men å andra sidan så hade jag inte valt att göra kub överhuvudtaget, utan då gått direkt på moderkaksprov/fvp för att få klara besked. Vi gjorde kub i förra graviditeten, fick dåliga siffror (1:98) och valde då att göra fvp. Barnet hade kromosomfel och vi avbröt graviditeten. Ett helvete såklart.

Så med det i bagaget så valde vi helt och hållet bort kubtestet i denna graviditeten och gjorde moderkaksprov istället.

Jo, visst finns det en yttepytterisk för missfall vid dessa provtagningar. Siffrorna är 0,3%-1% ungefär. Väldigt ovanligt. Det var jag aldrig rädd för andra gången, men första gången funderade jag mycket på det. Men oavsett risk osv, så är det en jobbig provtagning. Så var det för mig. Men jag är också spruträdd som attan...

Ni gör rätt i att konsultera en läkare omkring era tankar om fvp eller inte. Lyssna på denne. Fram med alla tankar och oro osv. Så kommer ni säkert fram till ett svar som passar er båda.

Om ni väljer att inte göra fvp så kan man ju faktiskt också se lite mera på ett ultraljud längre fram. Man kan göra en sk riktad undersökning där man söker efter de markörer som skulle kunna indikera kromosomfel. Med så bra siffror så tror jag absolut att ert barn är friskt. Men som du själv är inne på - när det gäller kub-testet så är det inte några garantisvar utan bara sannolikhet. Lite klurigt om man gärna vill veta säkert....

Prata med läkaren som sagt. Ställ alla frågor ni har! 

• Bassenasse

Har en vän som som gjorde fvp som visade att barnet var friskt.
    Trots detta visade det sig att barnet inte är friskt.

Jag hade inte chansat med de siffrorna.
    Du har oavsett ingen garanti och riskerar bara ett barns liv.

• MissAdelaide

Hade aldrig riskerat att få missfall efter ett fvp med dessa siffror på kub-testet. Det är ju mycket större risk för att ni får ett missfall än att ni får ett barn med Down Syndrom. Superbra siffror  !
    Jag hade siffror på straxt över 1/4000 och är jättenöjd. Ska absolut inte gå vidare med fvp.
    Det är ju därför det finns ett gränsvärde på ca 1/250 för att de rekommenderar fvp om man har sämre än det. KUB är ju dessutom mer tillförlitligt än det tidigare NUPP-testet (utan blodprov) 

Njut av graviditeten !

Lycka till

• popcornplaya

Det är mkt större risk att ni får missfall av fvp än att barnet har nån kromosomförändring.

I min region får man faktiskt inte ens gå vidare med fvp om kub visar bättre än 1/200. Allt över det räknas som låg risk.

För övrigt finns det väldigt mycket värre att oroa sig för än ds.

• Pampim

Det var nog inte rätt sak för er att göra KUB. INNAN man gör KUB måste man ju bestämma sig var ens gräns går för att gå vidare, och innan KUB måste man ju också ha klart för sig vad man ska göra om man hittar något negativt. Är man personlighetstypen som inte känner sig ok med en sannolikhet ska man inte göra KUB då det oavsett resultat aldrig ger något besked! Jag är själv den personligheten och skulle aldrig göra KUB utan går direkt på FVP. Dessutom, har ni så bra siffror på KUB lär ni få svårt att motivera FVP/MKP. Tror ingen läkare är så pigg på att ger er både och faktiskt.

Svar på tråden Bra på KUB...Fvp ändå?