Ang. boendet, om du vill bo centralt men ändå inte mitt i smeten så är personliga stadsdels-favoriter Haga, Viken eller Sundsta. De är helt ok "välbalanserade" områden och nära till allt det nödvändiga och har gemytlig person-miljö. Stark, "central" andra plats är Norrstrand i min mening där får man lite mer nära men mysig känsla av skolmiljö. Vissa delar av Rud och Våxnäs fungerar för dig som inte är lika kräsen på att stöta på lite synligare bus här och var. Som sagt, det finns lite mer "bus" där enligt mig men det är fortfarande inget jag personligen ser som ett problem för en barnfamilj men man ska vara medveten att det är lite mer synligt.
Det finns ju såklart många andra ställen att bo på men detta är mina "mellanmjölks" rekommendationer iallafall.
Läs mer om Karlstads stadsdelar och sånt här.
Ett personligt avråd är väl Gruvlyckan. Det råder inga tvivel om att man kan få ett liv att fungera där, men det är lite stämplat som ett "sämre" område.
Sen har jag själv blivit knivhotad på Kronoparken men det var pga att jag kom i kant med ett gängbråk som jag valiant försökte stoppa och det är långt från den normala standarden där. Det finns också många jättetrevliga barnfamiljer och villaområden där med olika spännande kulturer.
Jobb är svårt överallt känns det som, men det är ju som det är, det beror lite på vad man vill/kan jobba med.
Barn och skola kan jag tyvärr inte hjälpa er med.
Kompisar är lätt att få, det fullkomligt kryllar av trevliga typer av olika slag, lättast att träffa nya är på gruppaktiviteter som t.ex. Träning, dans. Men bara att vara ute med barnen i lekplatser eller dylikt kan vara positivt för att skaffa ny bekantskap om man bara vågar vara den som säger "Happy, thank you, more please!!."