• Anonym (fegisen)

Härskarteknik i arbete och vardag

Härskarteknik är väll någonting som finns egentligen överallt och som vi alla har upplevt men vad gör man när saker och ting börjar gå ur styr?

Jag har under senaste tiden blivit väldigt utsatt på arbetsplatsen av några personer som ställer sig över och har satt sig i "styrande" position trots att vi har samma anställning och arbetsplats. Än så länge har jag valt att se åt andra hållet, men nu har det kommit till en gräns. Det har blivit psykiskt utmattande att vistas på arbetsplatsen. Personerna i fråga springer skytteltrafik till chefen och "skvallrar" då man inte har skött sig, och ganska ofta får man skäll för saker och ting arbetskamraterna inte har att göra med (som sjukskrivning, ledighet, missar, arbetsfördelning osv). Det snackas även mycket skit om andra kollegor och det gör att det blir hemskt dålig stämning.

Nu är jag (och många andra av oss) inte såna som springer och klagar till chefen speciellt ofta, men om det ska föras på tal, hur får man fram budskapet till chefen och hur når man till en förbättring utan att "torska" på det själv?

De få gånger jag har försökt säga ifrån, eller försvara mig eller andra så blir det lynchning på hög nivå. Då blir man osynlig och tillplattad, får arga blickar osv.

Så tips, från er som varit i liknande situation i både arbete och vardag? Hur har ni tagit er an "härskarna" ?

• Svar på tråden Härskarteknik i arbete och vardag
  • Anonym (tji)

Låter som min gamla arbetsplats, skitsnack och dålig gruppkultutr, hur ska man trivas i en grupp där det baktalas springs till chef och ny personal bedöms med lupp. Jag gick inte med på sånt utan tog avstånd och skötete mitt jobb bra och sluta. Har inget direkt råd men om du inte trivs är det nog bäst att du söker annat.

Svar på tråden Härskarteknik i arbete och vardag