• Blåsippan84

vunnit budgivningen. men nu då?

I somras gick vi till "vår" bank å fick lånelöfte på 1 950000. Har budat på några olika men idag har de andra lagt sig. Nu undrar vi hur man går vidare?

Några kompisar hade gått runt till olika banker å fått lånelöfte på olika. Sen valde de den som gav bäst löfte.

Vi har bara gått till en å tänkte nu gå till olika banker å fråga om bäst lån. Så förstod vi att man också kunde göra, men är detta fel? Problemet är också att maken jobbar på annan ort så vi har svårt att få till vardagar.

• Svar på tråden vunnit budgivningen. men nu då?
  • JASS

Grattis till budgivningen!

Om ni måste låna till handpenning är det bråttom- annars kan säljarna dra sig ur...  Ring och förhandla med bankerna- eller gå dit själv! -0.3 har jag lärt mig är rimligt att förhandla ned till utifrån bankernas angivelser av räntor på hemsidorna.

Om ni har eget till handpenningen, kan ni i lugn och r boka tid hos några olika banker när sambon är hemma- för några helger/kvällar har väl bankerna hos er öppet?

Annars får du fixa allt själv med fullmakt från sambon!

Lycka till!

• sophiie

Vad som går att göra att välja er bank men lägg bara rörligt lån (utan bindningstid) och börja ansökan om nytt bolån NU.

Så binder du inte upp dig hos banken.

• Lowika

Förutsätter att ni har pengar till handpenningen, så först och främst ska den betalas.

Lånelöftet som man har innan man budar är en sak, den kräver många mäklare för att man öht ska få buda.

Nu har ni vunnit, då är det dags att låna. Nu kan ni ställa olika banker mot varandra, med det aktuella objektet som säkerhet. Detta kan man ju inte göra förrän man faktiskt har ett specifikt objekt (fastighet/hus) att räkna på. Detta har ni på er att göra fram till tillträdesdagen för huset/lgh, då den resterande summan ska betalas (det som är kvar efter handpenningen)

• Blåsippan84

Tack för svaren. Har en till fråga som dykt upp nu. De som bor i bostadsrätten sa först att de skulle flytta ut 28/2, nu vill de flytta ut 14/3, mitten av månaden. Vi hade tänkt att ha en månad dubbla hyror för att hinna renovera lite, detta hinner vi ej på två v.

Menar de då att vi ska betala halva hyran den mån? Vad har man för rättigheter?

• Ms H

Det är upp till köpare och säljare att komma överens om tillträdelsedatum och vem som ska betala vad.

• Blåsippan84
    JASS skrev 2013-09-20 13:24:26 följande:

Grattis till budgivningen!

Om ni måste låna till handpenning är det bråttom- annars kan säljarna dra sig ur...  Ring och förhandla med bankerna- eller gå dit själv! -0.3 har jag lärt mig är rimligt att förhandla ned till utifrån bankernas angivelser av räntor på hemsidorna.

Om ni har eget till handpenningen, kan ni i lugn och r boka tid hos några olika banker när sambon är hemma- för några helger/kvällar har väl bankerna hos er öppet?

Annars får du fixa allt själv med fullmakt från sambon!

Lycka till!

Så man kan förhandla ner räntan. Verkar väl helt blåst, men aldrig tagit boendelån å blir inte riktigt klok när jag läser bankens info.
  • Butterscotch
    Blåsippan84 skrev 2013-09-20 17:48:45 följande:
    Kan man då tex komma överens om att dela hyran den mån?

Normalt betalar var och en för den tid som de är ägare till lägenheten. Säljarna betalar antagligen avgiften i förskott, och då läggs kostnaden för de dagar de redan betalat på det belopp ni ska erlägga på tillträdesdagen.
  • Tonårsmamman1
    Blåsippan84 skrev 2013-09-20 15:44:19 följande:
    Tack för svaren. Har en till fråga som dykt upp nu. De som bor i bostadsrätten sa först att de skulle flytta ut 28/2, nu vill de flytta ut 14/3, mitten av månaden. Vi hade tänkt att ha en månad dubbla hyror för att hinna renovera lite, detta hinner vi ej på två v.

Menar de då att vi ska betala halva hyran den mån? Vad har man för rättigheter?
    Detta hände oss när vi köpte vårt hus, min man sade bara att vi inte hade råd, och då betalade dom vår hyra i lägenheten den månaden vi hade dubbelt.
  • JASS
    Blåsippan84 skrev 2013-09-20 17:50:26 följande:
    Så man kan förhandla ner räntan. Verkar väl helt blåst, men aldrig tagit boendelån å blir inte riktigt klok när jag läser bankens info.
    Ja! Ställ krav! Fråga vad de kan sänka räntan med om ni blir "helkund" hos dem. (Alltså både lönekonto, lån och sparande. Det brukar de vara intresserade av.)
Svar på tråden vunnit budgivningen. men nu då?