• Anonym (sofie)

Av vilka anledningar får barnet syrebrist i magen?

Jag är gravid i v 34 och jag är supernojjig för att min barn ska dö i magen.
    I bland rör den sig jättemycket, men vissa dagar mycket lugnare. Nu har den ju ändrat mönster lite oxå när den är stor så den mer drar runt där inne i magen än sparkar. Det jag undrar hur märker jag om den får syrebrist av någon anledning och av vilka anledningar kan den få det? Nåt jag ska undvika eller tänka på? Kan den få dåligt flöde i navelsträngen pga något jag gör? Snälla svara!

• Svar på tråden Av vilka anledningar får barnet syrebrist i magen?
  • Jenny Barnmorska

Hej!

Det enda du kan vara uppmärksam på är om bebisen rör sig mindre är normalt. Då är det alltid bäst att ringa och rådgöra. Annars finns det inget annat sätt för dig att upptäcka att bebisen skulle må dåligt på något sätt. Det finns heller inget du kan göra för att förhindra at bebisen för syrebrist.

Det finns heller inget du kan göra för att  bebisen inte skall få syrebrist i magen. Syret kommer till bebisen via moderkakan och navelsträngen från ditt blod. Om du tillexempel blir sjuk får andningsstillestånd eller hjärtstillestånd får du inte ut något syre i blodet och då får ju bebisen inte heller något syre. Om moderkakan lossnar förlorar den tillgången till ditt blod och bebisen kan inte få syre till sig. Det tredje som kan hända är att navelsträngen eller moderkakan fungerar dåligt. Det kan också bli knut på navelsträngen. 

Det här är alla väldigt ovanliga saker som inte händer så ofta som tur är.  

Med vänlig hälsning Jenny    

• Anonym (sofie)

Tack så hemskt mycket för ditt utförliga svar!!

Så inget jag gör som att ligga på rygg eller på höger sida eller stressar eller svimmar kan påverka?
    Jag oroar mig för det här med att den ska snurra in sig i navelsträngen för den vände sig som en galning häromnatten. Den hade innan lagt sig med huvudet neråt men vände sig tillbaks för jag känner sparkar där nere nu igen. Antar att jag kan inte påverka detta.

• Anonym (sofie)

Glömde fråga - om den får syrebrist på något vis eller börjar må dåligt i magen, händer det då på en dag eller kan det ta flera dagar så den rör sig mindre och mindre? Vilket är vanligast?

• Jenny Barnmorska

Nej det påverkar inte hur du ligger. Så länge du inte känner dig påverkad av hur du ligger så blir inte bebisen det heller. Du kan inte göra något åt om bebisen trasslar in sig. Beroende på vad det är som orsakar syrebristen så kan det vara så att rörelserna slutar plötsligt eller att det går långsamt över några dagar. Om du känner att det är annorlunda så ring din barnmorska eller förlossningen.

• Anonym (sofie)

Tack så hemskt mycket för ditt svar!

• Anonym (sofie)

Hur märker jag om moderkakan eller navelsträngen fungerar dåligt då? Av vilka anledningar kan dom göra det? 

• Jenny Barnmorska

Det kan du inte märka själv. Det märks på hur bebisen växer och rör på sig. Hjärtljuden kan också visa tecken på om bebisen inte mår bra. Det är därför du kontrollerar på mödravården. Det är inte vanligt att det händer men om det händer är det mot slutet av graviditeten. Om moderkakan lossnar eller om du får en svår havandeskapsförgiftning t.ex-   

Svar på tråden Av vilka anledningar får barnet syrebrist i magen?