• idape

Hur och varför får barn syrebrist i magen??

Är gravid i v 34 och är supernojjig att min bebis ska dö i magen nu sista tiden.
    Är det nån som kan svara på hur man märker om den skulle få syrebrist och av vilka anledningar den får det? 
    Nåt jag kan undvika att göra eller är det bara slumpen? 
    Den rör sig mycket vissa dagar och lite en annan så svårt att avgöra så om den skulle röra sig mindre bara liksom. Hoppas nån kan svara!

• Svar på tråden Hur och varför får barn syrebrist i magen??
  • Birgitta2

Om du äter normalt och inte röker så kan jag tänka mig att en orsak skulle vara att babyn har navelsträngen runt halsen, eller att moderkakan lossnat. Men sånt har ni ju säkert kollat via ultraljud

• idape
    Birgitta2 skrev 2013-09-20 15:17:44 följande:
    Om du äter normalt och inte röker så kan jag tänka mig att en orsak skulle vara att babyn har navelsträngen runt halsen, eller att moderkakan lossnat. Men sånt har ni ju säkert kollat via ultraljud
    Ja, allt sånt är under kontroll. Men tack snälla för svar.

Nån mer?? 
  • SuzR

Du ska ju helst sova på sidan och inte på rygg för då kan syretillförseln försämras och barnet må lite illa men det är ju samtidigt svårt att kontrollera på natten hur man sover!

• idape
    SuzR skrev 2013-09-20 15:33:49 följande:
    Du ska ju helst sova på sidan och inte på rygg för då kan syretillförseln försämras och barnet må lite illa men det är ju samtidigt svårt att kontrollera på natten hur man sover!
    Ja, just det! Detta försöker jag verkligen med! Gör allt för att ligga på vänster, men sedan får man ju ont och vänder och vrider sig hela natten. tack för ditt tips!
  • viseversa

Knut/knutar på navelsträngen.
    Proppar i moderkakan/navelsträngen
    Moderkaksavlossning(slutar dock nästan alltid med att barnet dör inom en kvart)
    Navelsträngen runt halsen.
    Röker man innebär det större risk för barnet.

• idape

Tack så mycket för svar! Känns som dessa grejer har jag under kontroll, skulle aldrig röka!! och resten kan jag inte påverka. Men nu vet jag så det känns skönt att veta.

• idape

Men kan detta ta ett par dagar då så man märker sakta av det eller händer det oftast på en dag liksom?

• micksaan

Vissa av dessa saker kan väl ske långsamt, därför är det viktiga att veta att fosterrörelserna inte ska minska mot slutet (som många barnmorskor än kan påstå), däremot

kan rörelserna ändra karaktär. Är man orolig över rörelserna är det det bättre åka in på FL och få det uppkollat en gång för mycket än för lite.

Min stora tjej föddes förövrigt med en äkta knut på navelsträngen. Barnmorskan var förvånad över det eftersom att knuten typ hade vuxit fast så måste varit rätt tidigt den uppkommit. Är mycket glad över att den aldrig dragits åt!

• idape

Tack för ditt svar! Ja, gud så otäckt att det var en äkta knut på navelsträngen, men gud vilken tur att det gick bra ändå!
    Det är svårt att veta med min bebis liksom om rörelserna minskar för den är typ igång i 3 dagar som en liten buse, sen jättelugn en dag och den dagen blir jag alltid orolig!! Men sen är den igång igen dan efter. Men vad vet ju aldrig då liksom och jag kan ju inte åka in och kolla hela tiden. Man drar sig ju för att åka in om man verkligen inte känner att nu är nåt fel. 

Svar på tråden Hur och varför får barn syrebrist i magen??