• Maya94

feta kinder trots smal.. vill inte ens gå ut längre

Hej.
    Jag har kommit en bit på min viktresa nu. Gått ner tio kilo under en längre tid då jag varit rädd för att "köra för hårt" då jag tidigare haft ätstörningar av olika slag. Men nu har jag tappat motivationen till allt.
    Såg en bild av mig som en väninna tog häromdagen och jag ser förjävlig ut. Trots att jag är smal och min kropp ser bra ut så har jag fortfarande väldigt mycket fett i nedre delen av ansiktet, vilket får det att se hängande ut.

Jag mår fruktansvärt dåligt av det och vill bara lägga mig ned och dö. Ansiktet var den största anledningen till att jag valde att kämpa med vikten då jag fått kommentarer om att mitt ansikte hänger. Det är inte roligt att vara 20 år och få den kommentaren från folk.
    Jag är jättestolt över mitt ansikte och min kropp överlag men det här är något som ger mig stora hinder i livet. Min sambo tycker att det är jättejobbigt då jag äcklas av mig själv vilket drabbar vårt sexliv väldigt mycket. Och jag lever i många år framöver på studiebidrag tills jag examineras och kommer aldrig ha råd att göra något ingrepp.

Och mitt i allt elände kom jag på att min moster fick ersättning pga den psykiska ohälsa hennes små bröst orsakade henne, landstinget betalade operationen åt henne.
    Normalt skulle jag inte tvinga skattebetalarna betala något som har med mitt utseende att göra, men efter att ha kämpat mig ur psykisk ohälsa och fruktansvärda tider känns det som att jag inte orkar mer och vill hitta en utväg som är hållbar. Hur många gånger jag än försökt med "du måste lära dig att älska dig själv" så har det inte blivit bättre. Jag pallar faktiskt inte mer.. särskilt inte när folk börjar kommentera "hängandet"..

Vet ni hur jag ska gå till väga? Vem jag ska kontakta? Hjälp mig...

• Svar på tråden feta kinder trots smal.. vill inte ens gå ut längre
  • Anonym (nn)

Jag tror du har s.k. jowls som det heter på engelska.

Man kan få det om man går ner i vikt för snabbt. Det är självklart inte enda anledningen men det kan vara anledningen i ditt fall.

Oftast får man jowls när man är mycket äldre.

• Maya94
    Anonym (nn) skrev 2013-09-20 16:42:44 följande:
    Jag tror du har s.k. jowls som det heter på engelska.

Man kan få det om man går ner i vikt för snabbt. Det är självklart inte enda anledningen men det kan vara anledningen i ditt fall.

Oftast får man jowls när man är mycket äldre.

Jag har tagit lång tid på mig att gå ner i vikt, från november förra året tills nu har jag gått ner 10 kilo, just för att undvika att få hängig hud och sånt. Men ja det kan väl vara det antar jag..
  • Anonym (nn)
    Maya94 skrev 2013-09-20 16:49:04 följande:
    Jag har tagit lång tid på mig att gå ner i vikt, från november förra året tills nu har jag gått ner 10 kilo, just för att undvika att få hängig hud och sånt. Men ja det kan väl vara det antar jag..
    Du kan göra ansiktsövningar (googla) som gör att du får fastare hud.
  • Maya94
    Anonym (nn) skrev 2013-09-20 16:50:15 följande:
    Du kan göra ansiktsövningar (googla) som gör att du får fastare hud.
    Men det är ju inte huden som hänger.. Det är liksom fett i kinderna. Ser ut som en bebis ungefär.
  • Anonym (nn)
    Maya94 skrev 2013-09-20 16:58:25 följande:
    Men det är ju inte huden som hänger.. Det är liksom fett i kinderna. Ser ut som en bebis ungefär.
    Har du alltid haft det? Om inte, när började det?
  • Maya94
    Anonym (nn) skrev 2013-09-20 17:01:18 följande:
    Har du alltid haft det? Om inte, när började det?
    Alltså ja jag har väl alltid haft det i nedre delen av ansiktet, från födsel i stort sett. Men jag har inte tänkt på det fören nu när folk har påpekat det.
  • Anonym (nn)
    Maya94 skrev 2013-09-20 17:55:22 följande:
    Alltså ja jag har väl alltid haft det i nedre delen av ansiktet, från födsel i stort sett. Men jag har inte tänkt på det fören nu när folk har påpekat det.

Okej, ja, då kanske det endast går att ändra genom operation men frågan är väl om det är värt det? Du skriver att du inte tänkt på det förrän andra påpekat det? Vilka är dessa andra? Är det samma personer som nämner det eller okända? Hur som helst så tycker jag inte du ska ändra på det om du egentligen inte bryr dig. 

Att andra bryr sig tycker jag inte ska spela någon roll. Du är säkert jättefin som du är och då skulle det vara tråkigt om något gick snett så att det blir värre istället, för även operationer kan ju gå fel och ändra på utseendet så mycket att du kanske inte blir nöjd även då. Värt att tänka på.

Din sambo älskar ju dig precis som du är! Det är väl det enda som betyder något? Och att du själv är nöjd givetvist!

• Anonym (hej)

om du tidigare har haft ätstörningar och mått dåligt, har du fått hjälp för det? risken är ju att du opererar kinderna men sen fixerar dig vid nån annan kroppsdel som inte duger. jag tror att du skulle må bra av psykologhjälp. tror att det är svårt att få beviljat en operation.

har själv haft ätstörningar i många år, vet precis hur jobbigt det är när man hakar upp sig på nån kroppsdel och aldrig vill gå ut mer. men det är inte friskt att tänka så.

• Blindo

Har du eller har du haft bulimi? Regelbundet kräkande kan få körtlar i de regionerna att svullna upp vilket ofta resulterar i ett svullet/knubbigt utseende.

Svar på tråden feta kinder trots smal.. vill inte ens gå ut längre