• Anonym (döende?)

HJÄLP!! En liten lymfkörtel vid nyckelbenet - är det kört nu?

Hjälp. Är det någon som haft en lite förstorad körtel vid nyckelbenet utan att det varit cancer? 

Jag hittade en igår, lite större än ett risgryn men mindre än en ärta. Fast, men inte jättehård. Går att flytta omkring jättelätt, den far runt under huden som en oljad snorloska.. Den gör inte ont eller ömmar alls.

Googlar man så kan man läsa sig till att man lika gärna kan börja planera sin begravning. Det är bara cancer, lymfom, cancer, metastaser, cancer, spridd cancer, cancer.. Så här sitter jag med total dödsångest GråterSkrikandes

Nu är det så att jag har en elak tandinfektion (som spökat i flera månader!)  i underkäken, på samma sida som den här lilla knölen sitter. Jag HAR andra rejält svullna och ömma körtlar högre upp precis på halsen och under käken närmare där den onda visdomstanden tanden är..det gör också lite ont och spränger uppåt örat.. men det känns ändå som att nere vid nyckelbenet är för långt bort för att ha med det att göra? Pratade med 1177, de trodde definitivt att den svullna körteln nere vid nyckelbenet kunde förklaras av tandinfektionen. Men jag är inte alls lugnad Gråter

NÅGON här som har haft en förstorad/svullen körtel vid nyckelbenet utan att det vart något farligt? 
  • Svar på tråden HJÄLP!! En liten lymfkörtel vid nyckelbenet - är det kört nu?
  • Whitetrash86

Även om det skulle kunna vara cancer så behöver det inte betyda att du kommer då. Min sambo har det och det finns ingen som helst risk för att han kommer då pga cancer.. utan det är snarare ev följdsjukdomar som kommer ta död på honom.

Dock kunde inte han flytta runt sina körtlar vid nyckelben eller hals. utan dom satt där dom satt. Kan ju bara vara så att en körtel är inflammerad, något hans läkare trodde i början.
    Ta kontakt med en läkare så att dom kan kolla.

Har du andra symptomer? Nattsvättningar, trött, yrsel, minskad matlust? 

• Anonym (Nej)
    Anonym (döende?) skrev 2013-09-20 17:23:23 följande:
    Hjälp. Är det någon som haft en lite förstorad körtel vid nyckelbenet utan att det varit cancer?  Jag hittade en igår, lite större än ett risgryn men mindre än en ärta. Fast, men inte jättehård. Går att flytta omkring jättelätt, den far runt under huden som en oljad snorloska.. Den gör inte ont eller ömmar alls. Googlar man så kan man läsa sig till att man lika gärna kan börja planera sin begravning. Det är bara cancer, lymfom, cancer, metastaser, cancer, spridd cancer, cancer.. Så här sitter jag med total dödsångest Nu är det så att jag har en elak tandinfektion (som spökat i flera månader!)  i underkäken, på samma sida som den här lilla knölen sitter. Jag HAR andra rejält svullna och ömma körtlar högre upp precis på halsen och under käken närmare där den onda visdomstanden tanden är..det gör också lite ont och spränger uppåt örat.. men det känns ändå som att nere vid nyckelbenet är för långt bort för att ha med det att göra? Pratade med 1177, de trodde definitivt att den svullna körteln nere vid nyckelbenet kunde förklaras av tandinfektionen. Men jag är inte alls lugnad  NÅGON här som har haft en förstorad/svullen körtel vid nyckelbenet utan att det vart något farligt? 

Nej, det behöver inte alls betyda cancer. Jag kan också hitta sådana du beskriver om jag letar efter det. Har du cancer och metastaser hade du även känt dig sjuk vid detta laget. Och lymfkörtlar som är förstorade just pga cancer brukar vara större och kan inte flyttas runt, men klart det alltid finns undantag med allt. Tycker du ska boka tid hos läkare så du kan få lugnande besked och släppa katastroftankarna.

Jag har också väldigt förstorade lymfkörtlar, hårda och fasta, i ljumskarna. Jag var också lite orolig, men fick höra av min gyn då han kände på dom för över tio år sen nu att de är helt normala och ofarliga och beror på att jag rakar mig därnere. Dom är lika dana än idag och jag har ingen cancer. Men låt dig bli lugnad av en riktig läkare hellre än mig! Och ja, det kan absolut hellre bero på visdomstanden. Det är ju faktiskt en bra förklaring.
  • Anonym (döende?)
    Whitetrash86 skrev 2013-09-20 17:45:36 följande:
    Även om det skulle kunna vara cancer så behöver det inte betyda att du kommer då. Min sambo har det och det finns ingen som helst risk för att han kommer då pga cancer.. utan det är snarare ev följdsjukdomar som kommer ta död på honom.

Dock kunde inte han flytta runt sina körtlar vid nyckelben eller hals. utan dom satt där dom satt. Kan ju bara vara så att en körtel är inflammerad, något hans läkare trodde i början.
    Ta kontakt med en läkare så att dom kan kolla.

Har du andra symptomer? Nattsvättningar, trött, yrsel, minskad matlust? 
    Jag har inga som helst andra symtom, jag mår tvärtom alldeles förträffligt! Det enda är att jag har ont av min förbannade visdomstande, det gör ont ända ner i käken.. Och så nu ångest över den här jävla lilla knutan :(
    Anonym (Nej) skrev 2013-09-20 22:01:16 följande:

Nej, det behöver inte alls betyda cancer. Jag kan också hitta sådana du beskriver om jag letar efter det. Har du cancer och metastaser hade du även känt dig sjuk vid detta laget. Och lymfkörtlar som är förstorade just pga cancer brukar vara större och kan inte flyttas runt, men klart det alltid finns undantag med allt. Tycker du ska boka tid hos läkare så du kan få lugnande besked och släppa katastroftankarna.

Jag har också väldigt förstorade lymfkörtlar, hårda och fasta, i ljumskarna. Jag var också lite orolig, men fick höra av min gyn då han kände på dom för över tio år sen nu att de är helt normala och ofarliga och beror på att jag rakar mig därnere. Dom är lika dana än idag och jag har ingen cancer. Men låt dig bli lugnad av en riktig läkare hellre än mig! Och ja, det kan absolut hellre bero på visdomstanden. Det är ju faktiskt en bra förklaring.
    Jag har alltid, sedan jag var liten, haft lymfkörtlar som reagerat alldeles för lätt på allt. Minsta lilla snuva, munblåsa eller vad det nu kan vara.. Jag har alltid, alltså så långt jag kan minnas, kunnat känna körtlar i varierande storlek på halsen och i nacken så det i sig är inget nytt. Jag blev bara så vansinnigt rädd då den här lille rackaren inte är något jag tänkt på innan.. Och googlar man då "körtel vid nyckelbenet" så är det bara nattsvart..!

Just nu har jag ju som sagt ett flertal förstorade körtlar i anslutning till området där den dumma tanden sitter, och även lite ner p åhalsen. Jag funderar lite på att jag skall försöka ha lite is i magen och se om den här körteln också går tillbaka när infektionen och inflammationen i/runt tanden gör det..? Låter det dumt? Obestämd

Tack snälla för era svar förresten..

• Whitetrash86
    Anonym (döende?) skrev 2013-09-21 09:10:57 följande:
    Jag har inga som helst andra symtom, jag mår tvärtom alldeles förträffligt! Det enda är att jag har ont av min förbannade visdomstande, det gör ont ända ner i käken.. Och så nu ångest över den här jävla lilla knutan :(

Jag har alltid, sedan jag var liten, haft lymfkörtlar som reagerat alldeles för lätt på allt. Minsta lilla snuva, munblåsa eller vad det nu kan vara.. Jag har alltid, alltså så långt jag kan minnas, kunnat känna körtlar i varierande storlek på halsen och i nacken så det i sig är inget nytt. Jag blev bara så vansinnigt rädd då den här lille rackaren inte är något jag tänkt på innan.. Och googlar man då "körtel vid nyckelbenet" så är det bara nattsvart..!

Just nu har jag ju som sagt ett flertal förstorade körtlar i anslutning till området där den dumma tanden sitter, och även lite ner p åhalsen. Jag funderar lite på att jag skall försöka ha lite is i magen och se om den här körteln också går tillbaka när infektionen och inflammationen i/runt tanden gör det..? Låter det dumt? Obestämd

Tack snälla för era svar förresten..

Då tror även jag på att det är tanden som spökar. Lymfkörtlarna är ju till för att producera antikroppar och svullnar upp när man har en infektion och om du då kanske har lite känsliga eller lite mer ytliga så kan man känna och se dom tydligt.
  • Blivande sköterska

Cancertumörer går inte flytta...låter som en vanlig fettknöl...

• Anonym (annie)

Jag har en liten lymfkörtel vid nyckelbenet, ärtstor, lite mjuk och flyttbar. Kände den första gången för 10-15 år sedan. 

• Anonym (döende?)
    Blivande sköterska skrev 2013-09-21 17:44:22 följande:
    Cancertumörer går inte flytta...låter som en vanlig fettknöl...
    Fast det där är ju en sanning med modifikation. Visst, huvudregeln är att solida tumörer inte är särskilt flyttbara men i det här fallet är jag naturligtvis mest oroad över något typ av lymfom. Och vid lymfom är det som bekant just lymfkörtlarna som till en början blir förstorade, och alltså inte random tumörer som poppar upp lite här och var på halsen. Kan vara bra för "Blivande sköterska" att veta.. Cool
    Anonym (annie) skrev 2013-09-21 19:04:12 följande:
    Jag har en liten lymfkörtel vid nyckelbenet, ärtstor, lite mjuk och flyttbar. Kände den första gången för 10-15 år sedan. 
    Skönt att höra. Nu har jag iallafall pratat med vårdcentralen. Hon menade att det skulle kunna bero på infektionen i tanden eller på förkylningen jag hade förra veckan, men om knutan inte har försvunnit eller iallafall blivit betydligt mindre om en vecka så vill de titta på den. Usch....vad jag hatar sådant här..

• Anonym (.....)

De svullnar ju alltid när man har en infektion i kroppen. Om du har en tandinfektion så är det ju såklart förklaringen. Och den dör du inte av.....

• Anonym (d)

Jag har en fettknöl under nyckelbenet som jag kan "flytta upp" och lägga på nyckelbenet. Den är stor som en rejäl vindruva och jag har haft den i minst 20 år. Och så har jag något liknande i nacken. Och käkleden.

• Anonym (döende?)
    Anonym (.....) skrev 2013-09-23 10:45:18 följande:
    De svullnar ju alltid när man har en infektion i kroppen. Om du har en tandinfektion så är det ju såklart förklaringen. Och den dör du inte av.....
    Det vet jag. Men det brukar vara de körtlarna som finns i infektionshärdens omedelbara närhet som svullnar upp..jag tyckte nyckelbened kändes liite för avlägset.. Men jag hoppas du har rätt!
Svar på tråden HJÄLP!! En liten lymfkörtel vid nyckelbenet - är det kört nu?