• Längtan83

    Baka samman 5åringar till en "tvillingarna"

    Har en son och en dotter som råkade dela livmoder och delar nu födelsedag ;)

    De är bägge helt olika både till utseende och personlighet.
    Folk i vår närhet (makens familj) kallar dem oftast tvillingarna. Detta retar mig så enormt. Har bett snällt om att de ska låta bli, men det har inte riktigt hjälpt.

    Det som retar mig ännu mer är deras födelsedagar, julaftnar osv. Makens sida köper presenter till dem tillsammans, som de ska dela på! Det känns helt absurt. Inte nog med att de små ska dela födelsedag och uppmärksamheten det medför, de ska även dela presenter.

    Har någon annan varit med om samma sak? Hur har ni i så fall hanterat det? Eller är det bara jag som är överkänslig?

  • Svar på tråden Baka samman 5åringar till en "tvillingarna"
  • SweeneyTodd

    Jag har en enäggstvilling. Så jag vet hur det känns att bli ihopklumpad. Jag föreslår att du pratar allvar med din mans familj.

  • modsey

    har också tvillingar på fem år, två av samma sort.
    men de får nästan alltid egna presenter men i bland såklart något större gemensamt precis som vanliga syskon också kan få. Och nej tvillingarna säger folk väldigt sällan-

    ta upp det mer allvarligt med de som återkommande gör så här tycker jag så att de förstår att du verkligen menar det

  • Birgitta2

    Mina systrar blev också "tvillingarna". De är tvåäggstvillingar. Men de fick separata presenter. Å andra sidan fick de oftast exakt likadana presenter. Först i 20-årsåldern blev de individer då den ena flyttade utomlands. Men de led aldrig nånsin av det. Det var naturligt. Och de har numera olika umgänge även om de har vissa gemensamma vänner. Så det gick åt rätt håll. Tror det mer är problem för vissa vuxna än för barnen. Men att dela presenter tycker jag är att gå lite väl långt.

  • Dixie

    Kan ni inte bjuda på vars ett kalas, bara för att markera att de är individer. Då blir det ju svårt med gemensamma presenter!

  • Masken84

    Nu har inte jag tvillingar själv eller i släkten, men jag förstår hur ni känner. Har alltid tänkt på att många föräldrar framför allt klär sina exempelvis enäggstvillingar i likadana kläder och de får likadana leksaker osv. Varför gör man så? Bara för att de ser exakt lika ut innebär det inte att de tycker lika eller vill ha samma kläder som sin syster/bror. De har helt olika personligheter, egenheter och uppfattning och framför allt viljan.

    Hoppas släkten tänker om TS och att dina barn blir uppskattade för den individ dom är separat!!

  • Baby1112

    Har två barn, en dotter och en son som inte är tvillingar. Men det skiljer bara 13 mån på dem, så de blir ändå ihopbakade till ett paket allt som oftast.
    Väldigt irriterande!!!

    Speciellt när ingen annan verkar se det som ett problem..,

  • Egendomligt
    Masken84 skrev 2013-09-21 12:26:32 följande:
    Nu har inte jag tvillingar själv eller i släkten, men jag förstår hur ni känner. Har alltid tänkt på att många föräldrar framför allt klär sina exempelvis enäggstvillingar i likadana kläder och de får likadana leksaker osv. Varför gör man så? Bara för att de ser exakt lika ut innebär det inte att de tycker lika eller vill ha samma kläder som sin syster/bror. De har helt olika personligheter, egenheter och uppfattning och framför allt viljan.

    Hoppas släkten tänker om TS och att dina barn blir uppskattade för den individ dom är separat!!
    Vi klär ibland våra tvillingar (pojke & flicka 1 år) och även storebror (3 år) likadant, för att det är så gulligt :) Barnen är dock inte alls särskilt lika varandra, så det blir inga kopior.

    Jag tänkte bara svara på en anledning till varför man ibland ger barnen likadana leksaker -helt enkelt för att annars sitter de och sliter och drar i det som den andra har. Detta gäller förstås när de är små, när de är större och det är tydligare vem som gillar vilka saker är det lättare att köpa olika.
  • Längtan83
    Egendomligt skrev 2013-09-22 20:07:58 följande:
    Vi klär ibland våra tvillingar (pojke & flicka 1 år) och även storebror (3 år) likadant, för att det är så gulligt :) Barnen är dock inte alls särskilt lika varandra, så det blir inga kopior.

    Jag tänkte bara svara på en anledning till varför man ibland ger barnen likadana leksaker -helt enkelt för att annars sitter de och sliter och drar i det som den andra har. Detta gäller förstås när de är små, när de är större och det är tydligare vem som gillar vilka saker är det lättare att köpa olika.
    För vår del har det handlat om att de får leksaker att dela på. Inte likadana, utan en till bägge.
  • YokohamaNr2

    Ta ett snack med dem och säg att ni har fått information från dagis och eller BVC om att det är så viktigt att behandla tvillingar individuellt bla bla så kanske de inte känner att ni mästrar dem på ngt sätt.

  • Thirtyplus

    Mina är ju bara småglin än, men det är sällan någon, varken jag eller omgivningen, refererar till pojkarna som "tvillingarna". Jag själv säger "grabbarna" eller "trollungarna", så det har omgivningen tagit efter. Annars säger dom bara "pojkarna".

    Och till den/de som undrar med lika kläder...

    Det kommer snart en dag när barnen själva vill bestämma vad dom ska ha på sig. Då kommer dom att få göra det. Tills dess är det mitt val, och jag tycker det är urgulligt att dom har lika eller matchande kläder. Hade jag haft barn med olika åldrar så hade jag klätt dom lika/matchande även då.

    Presenter kan jag inte kommentera så mycket än. Dom har ju inte haft sin första födelsedag än... Men nu får dom dela leksaker. Framledes hoppas jag att grabbarna får egna presenter, men inte samma saker. Känns väldigt onödigt att ha dubbla upplag av saker. Fast, det är klart att det finns undantag. Köper man ett tennisracket åt ena, så kan det ju vara roligt om den andra också får ett. Det går ju liksom lite bättre att spela tennis när man är två :P
    Och det finns ju även presenter som lämpar sig bäst som gemensamma, som TV spel etc.

    Och som någon nämnde... det är viktigt att tvillingar får egna identiteter. Speciellt enäggstvillingar. Det är ju faktiskt två individer. Men det gäller ju alla syskon. Inte bara dom som delat livmoder. Men särskilt viktigt är det för tvillingar och MVC rekommenderar att man inte ger dom matchande namn, typ Linus och Linda. Dom kommer att "slås samman" som 1 individ genom uppväxten av omgivningen. Det är oundvikligt. Så då ska man försöka separera dom så gott man kan för att undvika att dom får identitetskris och/eller känner sig försummade.


Svar på tråden Baka samman 5åringar till en "tvillingarna"