• Jackson

Köttfärs till 15 pers, hur mycket behövs?

Finns det någon som är bra på att beräkna matåtgång? 

Min mans födelsedag är snart och hela släkten på hans sida kommer, med oss är vi 15 personer och jag funderar på att göra tacos på fredagen just för att det är enkelt och de flesta tycker om det.

Men hur mycket köttfärs behövs? Det är många av dom som äter mycket, räcker 2,5 kilo? Eller ska vi köpa 5 kilo?
    Hur mycket grönsaker behövs, 1 salladshuvud eller två? Hur mycket majs, hur många burkar salsa etc.

The only thing to do with good advice is to pass it on. It's never of any use to oneself.
  • Svar på tråden Köttfärs till 15 pers, hur mycket behövs?
  • Tonårsmamman1

Ta hellre för mycket kött, det går ju bra att frysa in det som blir över, så har du färdig tacofärs. 5 kg låter mycket, ta 
    3-3,5 kg. Skal, sås och grönsaker som finns i konserv typ majs, kan du ha mkt av, och öppna eftehand. Riven ost går också bra att frysa om det blir över. 

• Jacqueline

Hur mycket brukar gå åt när det bara är ni i familjen som äter tacos?ta det och räkna ut på 15

• eliten

Jag hade köpt 5kg, hade i alla fall räknat med 300g färs/person på tacos och äter de mycket så är det nog lagom.

• HelenFr

Jag brukar räkna 200 g kött per person (vuxen) och tar också hellre lite för mycket än för lite...

• Lena

På tre gör vi av med

8 tortillas
    1 påse nachochips
    1 gurka
    1 avokade
    3 tomater
    2 påsar riven ost
    1 crème fraîche
    1 tacosås
    1 burk bönor
    1 påse frysta majskorn
    400g köttfärs

Det brukar bli 1-2 luncher över. Det borde räcka att ta det gånger fem.

• Jackson

Tack för svaren

Ja det kommer 7 stora biffiga killar som helt klart gillar mat. :)

Så 5 kg kanske är nog. Annars kan jag göra tacopaj och andra saker med köttfärs om det bli över.

Vet ni någon affär där de säljer stora förpackningar med mat? Helst i Göteborgsområdet.

I vanliga fall är det bara jag och min man och vi gör väl av med ca 500 gram köttfärs när vi gör tacos hemma.
    så om man räknar på 250g per person så blir det lite under 4 kilo.   

The only thing to do with good advice is to pass it on. It's never of any use to oneself.
  • eliten
    Jackson skrev 2013-09-20 21:40:11 följande:

Tack för svaren

Ja det kommer 7 stora biffiga killar som helt klart gillar mat. :)

Så 5 kg kanske är nog. Annars kan jag göra tacopaj och andra saker med köttfärs om det bli över.

Vet ni någon affär där de säljer stora förpackningar med mat? Helst i Göteborgsområdet.

I vanliga fall är det bara jag och min man och vi gör väl av med ca 500 gram köttfärs när vi gör tacos hemma.
    så om man räknar på 250g per person så blir det lite under 4 kilo.   

Citygross i Kungälv
  • Jackson
    eliten skrev 2013-09-20 21:48:01 följande:
    Citygross i Kungälv
    :) Tack ska du ha! Är det Ytterby du menar?
  • eliten
    Jackson skrev 2013-09-20 21:53:03 följande:
    :) Tack ska du ha! Är det Ytterby du menar?
    Ja precis
  • Lena

Jag har sett storpack på de flesta Coop forum och Ica maxi

• Omogen citron

Jag skulle räkna på 150 gram per person, så satsa på 2 1/2 kilo.

Svar på tråden Köttfärs till 15 pers, hur mycket behövs?