• Anonym (aprilbarn)

Fråga uträkning SGI

Hej,

Jag har beräknad förlossning i april 2014 och jag har provisionslön, dvs varierande inkomst. Eftersom jag började jobba våren 2013 kommer ni få räkna ut min lön sedan jag började jobba och beräkna en snittlön.
    Min arbetsgivare kommer få fylla i vad jag har tjänat varje månad from majlönen, då jag fick min första lön.

Min fråga är:

T.o.m vilken månad kommer ni vilja ha uppgift på? jag vill gärna ansöka så fort jag fått ett moderskapsintyg.
    Räcker det med lönen mellan maj och december eller blir det tom ex februarilönen? vilken är den tidigaste sista månaden arbetsgivaren kan fylla i? Räcker det med maj-dec (8 mån)? 

• Svar på tråden Fråga uträkning SGI
  • Försäkringskassan

Hej!

Arbetsgivaren ska börja med den månad de får inkomstblanketten och får då fylla i bakåt från den månad du började din anställning. Om arbetsgivaren får blanketten i december kommer vi att räkna på din lön under maj till december.

Hälsningar
    Bo, handläggare

• Anonym (aprilbarn)

Hej!

Tack för snabbt svar och dessutom på en lördag.
    När tror du att arbetsgivaren tidigast kan få en sådan blankett? går det snabbt från det att jag skickar in ett moderskapsintyg? 

• Försäkringskassan

Hej igen!

När ditt moderskapsintyg kommer in till Försäkringskassan kommer vi att skicka ut ett informationsbrev för blivande föräldrar och en inkomstblankett så fort som möjligt.

Hälsningar
    Bo, handläggare 

• Anonym (aprilbarn)
    Försäkringskassan skrev 2013-09-21 10:54:37 följande:
    Hej igen!

När ditt moderskapsintyg kommer in till Försäkringskassan kommer vi att skicka ut ett informationsbrev för blivande föräldrar och en inkomstblankett så fort som möjligt.

Hälsningar
    Bo, handläggare 
    Jättefint, då har jag fått svar på min fråga. 

Ha en trevlig helg! 
Svar på tråden Fråga uträkning SGI