• Pamela Ella

hjälp mig kunna få bo hos min låtsas pappa

Min mamma var förlovad och sambo med en kille i 5 år och jag var mycket hos dom och såg han som min pappa då min pappa inte finns med i bilden. Nu har min mamma en ny men ser fortfarande han som min pappa även fast dom inte är ett par. Jag vill hellre bo hos han än min mamma och hennes nya elaka sambo då jag måste flytta pga jag mår dåligt med att vara ensam och behöver vuxet stöd osv.. Hur går jag tillväga att fråga? Vill börja via sms först.. Någon som kan hjälpa mig?

• Svar på tråden hjälp mig kunna få bo hos min låtsas pappa
  • Hannah76

Har du pratat med din mamma om detta?
    Har du någon kontakt med din mammas ex nu? 

• Millicent

Oj då, det låter som att du har det jobbigt.

Jag undrar också om du har kontakt med din låtsaspappa? Vet han hur du känner? Hurdan är din mamma? 

• Pamela Ella
    Hannah76 skrev 2013-09-21 17:00:54 följande:

Har du pratat med din mamma om detta?
    Har du någon kontakt med din mammas ex nu? 

Träffar och pratar med min "låtsas pappa". Min mamma säger väl inte så värst?
  • Pamela Ella
    Millicent skrev 2013-09-21 17:11:56 följande:

Oj då, det låter som att du har det jobbigt. smile4.gif

Jag undrar också om du har kontakt med din låtsaspappa? Vet han hur du känner? Hurdan är din mamma? 

Ja jag träffar och pratar med han, men har inte berättar om att jag ser han son min pappa osv.. Vet inte hur jag ska börja.. min mamma vet att jag tycker om han men hon gör inget bättre pga hon lämnade han för en som misshandlar henne nu istället...
  • Hannah76
    Pamela Ella skrev 2013-09-21 17:13:30 följande:
    Träffar och pratar med min "låtsas pappa". Min mamma säger väl inte så värst?

Berätta för honom hur du har det hemma. Och prata med din mamma.
    Har du någon vuxen du kan prata med? En lärare, skolsköterska eller så? 
  • Pamela Ella
    Hannah76 skrev 2013-09-21 17:21:35 följande:

Berätta för honom hur du har det hemma. Och prata med din mamma.
    Har du någon vuxen du kan prata med? En lärare, skolsköterska eller så? 
    Tyvärr inte..
  • Millicent
    Pamela Ella skrev 2013-09-21 17:15:08 följande:
    Ja jag träffar och pratar med han, men har inte berättar om att jag ser han son min pappa osv.. Vet inte hur jag ska börja.. min mamma vet att jag tycker om han men hon gör inget bättre pga hon lämnade han för en som misshandlar henne nu istället...
    Vad tror du händer om du berättar för honom att du ser honom som din pappa? Är du rädd för att berätta det?

Det låter jättehemskt hur du har det hemma. Vill du bo hos din låtsaspappa mest för att komma bort hemmifrån? Eller för att han är en jättebra pappa?

Vuxenvärlden är inte alltid särskilt bra på att lyssna. Vuxna som har egna intressen i det hela dvs inte vill få mer att göra, inte vill omvärdera hur de gör och lever lyssnar ofta sämre. Men skolkurator, lärare, rektor, polis eller någon på soc är skyldiga att lyssna och hjälpa dig. Ibland behöver man tyvärr berätta för flera för att det ska hända något, 

BRIS har en hjälptelefon som du kan ringa. Barnens Hjälptelefon 0200-230230. 
    http://www.bris.se/?pageID=327

Det finns tjejjourer också som du kan ringa. I vilket län bor du? Vågar du berätta det? 
  • Ess

Jag har skrivit i din andra tråd också. 
    En sak du kan göra är att ta kontakt med din vårdcentral och få en remiss till en psykolog som kan stötta dig så att du kan skaffa eget boende. Även din låtsas pappa ställer säkert upp och hjälper dig att hitta balansen i livet. Ta mod till dig och prata med honom om din situation, han har kanske nåt förslag du inte ens tänkt på.

Svar på tråden hjälp mig kunna få bo hos min låtsas pappa