Hur ska jag våga prata med mina föräldrar?
För att vara helt ärlig så tror jag inte att mina föräldrar är medvetna om att de har särbehandlat mig hela livet. Jag tror inte att de är så elaka att de medvetet låter det vara så här.
Hur kan jag på ett fint sätt ifrågasätta eller påpeka hur ledsen jag är över hela situationen? Vi har aldrig grälat eller bråkat så varför det är så här vet jag inte. Och jag inbillar mig inte eftersom maken är bredd att åka och prata med dem då han är helt på min linje...
Jag har två syskon och har mer eller mindre genom hela min uppväxt blivit nonchalerad av våra föräldrar och tiden har lagts på mina syskon.
De har aldrig engagerat sig i min fritid eller min skolgång. Hur mina betyg har sett ut har de aldrig frågat efter och att jag var mobbad i skolan var inget de ville ta tag i.
Visst fick jag mat i magen och kläder på kroppen, men mer var det inte.
Jag är mellanbarn...
Jag har alltid fått klara mig själv och aldrig känt något stöd i någonting. Så fort mina syskon har pipit så har de sprungit benen av sig för att hjälpa dem. Ibland har de inte ens hunnit pipa innan föräldrarna har varit där och så är det fortfarande. Så fort någon av mina syskon är ensamma hemma (deras respektive är borta)så kommer föräldrarna farandes eller så blir de hembjudna till föräldrarna på fika/mat. De tar sig tid för mina syskon och deras barn och ser till att träffa dem minst en gång i veckan och de hittar på saker tillsammans.
Alla kvällar och helger som jag suttit ensam genom åren då maken jobbat har ignorerats totalt. Det verkar inte som om de ens har förstått hur ofta jag är ensam fast jag säger det ideligen till dem.
Hit har de på sin höjd endast tid att komma 4 gånger per år. Och det är inte så att jag bor 50 mil bort utan det handlar om 2 mil. Det är 1 mil längre hit än till ett av mina syskon.
Och det är inte skogsstig hit utan asfalterad väg.
De har aldrig varit med på något som rör mina barn. Inga avslutningar, inget luciafirande osv. Och vi blir sällan tillfrågade om att delta på gemensamma aktiviteter som de ordnar med övriga syskon.
Vi får dock vara med vid jul.
Mina syskon umgås med varandra och hjälper varandra, men jag blir aldrig tillfrågad och jag har själv försökt få till ett umgänge med dem, men när jag inte får någon som helst respons ger jag upp. De hör bara av sig när det är något de vill ha eller låna.
Jag har vid väldigt få tillfällen verkligen bett mina föräldrar om hjälp. När jag verkligen har behövt deras stöd, men de har inte hjälpt mig utan ignorerat min önskan.
För ett par år sedan hände det en sak i släkten och jag kände att jag ville ha deras stöd. Jag bad om det och mamma lovade att de skulle höra av sig. Visst hörde hon av sig, men endast för att meddela att de hade tagit med mina syskon på det som jag bett dem om och jag blev inte tillfrågad då och inte senare heller...
Jag gråter inombords hela tiden över att få veta allt som de gör med mina syskon, men som jag inte får vara med på. Alla saker som vi har bokat att vi ska göra, men som avbokas, men inte pga sjukdom utan att något annat dök upp. Alla tvivel jag har på mig själv. Allt jag gör för att försöka få dem att älska mig och vilja vara med mig. Vad gjorde jag för fel redan som 6-åring då de valde att ta "avstånd" ifrån mig?
Hur kan jag på ett snällt sätt lägga fram att jag mår skit?