Tips på BLW-mat önskas! *matstrul*
Vi har en snart åtta månader gammal son. Vi började med "traditionell" kostintro med smakisar vid c:a 5 månader, puréer och började ge gröt. I början var båda poppis och vi ökade långsamt på. Sedan avtog intresset för mat markant, och någonstans började det bli jätteklurigt att få i honom något alls i matväg. Ett tag funkade köpt burkbarnmat och gröten gillade han, men nu är även det tydligen trist. Senaste veckorna har det bara känts hemskt att mata honom, det har ju blivit en negativ cirkel det här - och nu gråter han oftast efter en stund och vill inte ens ha en enda sked av något (ett tag ville han iaf ha ett par-tre skedar och gapade iaf då). Jag har trappat upp amningen rejält igen, för nu äter han ju typ ingen mat. Vissa kvällar den senaste tiden har vi kunnat få i honom en portion gröt, men senaste kvällarna har det gått men han har ju blivit ledsen...och det här känns inte bra alls, förstås. Han går upp bra i vikt, men jag ammar också väldigt mkt. Tyvärr känner jag att det kanske är därför bvc är totalt oengagerade och inte ger ett enda vettigt råd...
Nu är planen att vi slopar matningen helt tillsvidare, för det har ju bara blivit en negativ situation och upplevelse för honom. Vi kan bara inte fortsätta så här, det kommer resultera i problem kring maten annars för vår son är jag övertygad om. Det är ju jobbigt för oss alla, även vi blir ju ledsna över det här och att han verkligen verkar avsky hela matningssituationen och maten (Vi förstår ju båda två detta med att inte "tvinga och truga", men för oss med mindre matglada barn blir detta lite av en utmaning...har känt stress också över att bvc också säger att han måste börja äta annat nu.) Jag har en kompis som kör BLW, och tycker det är super - till en början var jag skeptisk utifrån rädsla för sätta i halsen-grejen, men nu tänker jag att vi ger det en chans. Har testat att ge honom lite plockmat de senaste veckorna, t ex små brödbitar och det tycker han ju är lite roligt iaf även om mycket hamnar på golvet.
Jag tänker att vi ska testa att komplettera med välling ist för gröt på kvällen även om jag varit neggo till det innan, för han gillar att dricka ur både flaska och pipmugg - så han får i sig ngt som är berikat liksom.
Nå: ni som kör BLW, har ni tips på saker man kan ge till lunch/middag respektive mellanmål? Jag har ju liksom dålig fantasi vad gäller min egen middag haha...ska få låna en bok av vännen som kör BLW också, men ju fler tips desto bättre! :)