• cardamomma

Tips på BLW-mat önskas! *matstrul*

Vi har en snart åtta månader gammal son. Vi började med "traditionell" kostintro med smakisar vid c:a 5 månader, puréer och började ge gröt. I början var båda poppis och vi ökade långsamt på. Sedan avtog intresset för mat markant, och någonstans började det bli jätteklurigt att få i honom något alls i matväg. Ett tag funkade köpt burkbarnmat och gröten gillade han, men nu är även det tydligen trist. Senaste veckorna har det bara känts hemskt att mata honom, det har ju blivit en negativ cirkel det här - och nu gråter han oftast efter en stund och vill inte ens ha en enda sked av något (ett tag ville han iaf ha ett par-tre skedar och gapade iaf då). Jag har trappat upp amningen rejält igen, för nu äter han ju typ ingen mat. Vissa kvällar den senaste tiden har vi kunnat få i honom en portion gröt, men senaste kvällarna har det gått men han har ju blivit ledsen...och det här känns inte bra alls, förstås. Han går upp bra i vikt, men jag ammar också väldigt mkt. Tyvärr känner jag att det kanske är därför bvc är totalt oengagerade och inte ger ett enda vettigt råd...

Nu är planen att vi slopar matningen helt tillsvidare, för det har ju bara blivit en negativ situation och upplevelse för honom. Vi kan bara inte fortsätta så här, det kommer resultera i problem kring maten annars för vår son är jag övertygad om. Det är ju jobbigt för oss alla, även vi blir ju ledsna över det här och att han verkligen verkar avsky hela matningssituationen och maten (Vi förstår ju båda två detta med att inte "tvinga och truga", men för oss med mindre matglada barn blir detta lite av en utmaning...har känt stress också över att bvc också säger att han måste börja äta annat nu.) Jag har en kompis som kör BLW, och tycker det är super - till en början var jag skeptisk utifrån rädsla för sätta i halsen-grejen, men nu tänker jag att vi ger det en chans. Har testat att ge honom lite plockmat de senaste veckorna, t ex små brödbitar och det tycker han ju är lite roligt iaf även om mycket hamnar på golvet.

Jag tänker att vi ska testa att komplettera med välling ist för gröt på kvällen även om jag varit neggo till det innan, för han gillar att dricka ur både flaska och pipmugg - så han får i sig ngt som är berikat liksom. 

Nå: ni som kör BLW, har ni tips på saker man kan ge till lunch/middag respektive mellanmål? Jag har ju liksom dålig fantasi vad gäller min egen middag haha...ska få låna en bok av vännen som kör BLW också, men ju fler tips desto bättre! :)

• Svar på tråden Tips på BLW-mat önskas! *matstrul*
  • Mimmi85

Ammar du på natten också? Hade jättesvårt att få min dotter äta mer än bara några skedar vid den åldern också. Jag började avvänja henne med att ammas på natten. Detta gjorde att hon började äta mycket mer på dagarna.

• cardamomma

Alltså, han äter vissa nätter jättemycket på natten och vissa nätter ett par-tre ggr. Typ såhär: han brukar ju (eller brukade kanske jag ska säga, har ju gått utför det med) äta gröt vid 19, somnar vid 20 och sover c:a 4 h. Ammar vid midnatt, sedan vid 02, 04, 06 - då brukar han ligga och småäta/snutta fram tills han vaknar vid 07-08. Vissa nätter äter han kanske "bara" 24, 03 och 05. Han somnar om fort sen. Jag har försökt att glesa ut, söva honom på annat sätt och så men då skriker han och jobbar upp sig tills han är klarvaken och så får jag vara uppe ett par timmar mitt i natten...känns inte som det går just nu alltså. Och han visar klart och tydligt att han INTE vill bli matad öht. Han vägrar öppna munnen helt enkelt. Sedan om man försöker truga (dum som jag är), så blir han ledsen, börjar gråta...detta har liksom successivt byggts upp och blivit värre, nu är det tvärstopp med mat och gröt.

• I969

Min äldste helammades i 9 månader och då åt han inte på natten sen rätt länge, bara en amning tidig morgon, men ändå ingen fast föda dagtid. Att matas med sked har inte varit aktuellt för något av barnen. Så här har plockmat varit grejen! 8 månader är tidigt, det kanske bara blir enstaka grejer, sen amning och allteftersom lite välling också. Jag har gjort matiga pannkakor med grönakspuré i, t.ex majs- eller morotspuré, skurna i bitar. Risbollar har varit poppis, kokar jasminris lite extra klibbigt, mosar något med gaffel och rullar till bollar med vatten eller olja på fingrarna. Polentabitar är gott, kokar polentagryn som mannagrynsgröt, lite mindre mjölk bara, och låter svalna, skär i bitar. Fiskbullar har vi lagat, mixat rå fisk med ägg, grädde och lite mjöl eller potatis och kryddor som dill, sen stekt på svag värme i pannan. Sen köttbullar osv så klart, liksom Potatis, pasta, avokado och olika kokta grönsaker, gärna broccoli, haricotverts och långa bitar av kokta morrötter. Allt har gått ner extra bra med smör på, och lite örtsalt Jag upplever att många som inte saltar sin egen mat alls lätt hamnar i prefabträsket, att barnen bara vill ha korv och pommes typ, för det så salt och gott... Slutligen, det är viktigt att bara lägga fram enstaka plockbitar åt gången, om det läggs på en hel tallrik grejer så verkar det bli ätstopp och man börjar gegga/kasta.

• Judiths

Vi har inte läst in oss på blw, däremot har vi också ett barn som inte varit matglatt eller har gillat att bli matad. Jag var/är också brutalt rädd för att hon ska sätta i halsen även om det har släppt lite nu när hon är 14 månader. Vi gav nog avocado, banan, mango, makaroner, mjuk potatis, ägg och brödbitar i den åldern. Han behöver ju inte äta vanlig mat ännu, amningen räcker flera månader till så jag tror att ni är kloka som inte trugar och låter honom ta det lugnt ett tag. BVC rådde oss att låta henne äta det hon ville själv och sedan fylla upp med ersättning. Hon åt fyra flaskor ersättning om dagen fram till ett år. Nu har hon på ett par månader lärt sig äta bättre själv vilket gjort att hon är mycket mer matglad och äter flera olika saker. Så skönt!

• I969

Ja det händer ju så mycket från att de blir runt året gamla, mycket lättare med maten efter det!

• cardamomma
    I969 skrev 2013-09-21 20:31:36 följande:
    Min äldste helammades i 9 månader och då åt han inte på natten sen rätt länge, bara en amning tidig morgon, men ändå ingen fast föda dagtid. Att matas med sked har inte varit aktuellt för något av barnen. Så här har plockmat varit grejen! 8 månader är tidigt, det kanske bara blir enstaka grejer, sen amning och allteftersom lite välling också. Jag har gjort matiga pannkakor med grönakspuré i, t.ex majs- eller morotspuré, skurna i bitar. Risbollar har varit poppis, kokar jasminris lite extra klibbigt, mosar något med gaffel och rullar till bollar med vatten eller olja på fingrarna. Polentabitar är gott, kokar polentagryn som mannagrynsgröt, lite mindre mjölk bara, och låter svalna, skär i bitar. Fiskbullar har vi lagat, mixat rå fisk med ägg, grädde och lite mjöl eller potatis och kryddor som dill, sen stekt på svag värme i pannan. Sen köttbullar osv så klart, liksom Potatis, pasta, avokado och olika kokta grönsaker, gärna broccoli, haricotverts och långa bitar av kokta morrötter. Allt har gått ner extra bra med smör på, och lite örtsalt Jag upplever att många som inte saltar sin egen mat alls lätt hamnar i prefabträsket, att barnen bara vill ha korv och pommes typ, för det så salt och gott... Slutligen, det är viktigt att bara lägga fram enstaka plockbitar åt gången, om det läggs på en hel tallrik grejer så verkar det bli ätstopp och man börjar gegga/kasta.
    Judiths skrev 2013-09-21 20:33:53 följande:
    Vi har inte läst in oss på blw, däremot har vi också ett barn som inte varit matglatt eller har gillat att bli matad. Jag var/är också brutalt rädd för att hon ska sätta i halsen även om det har släppt lite nu när hon är 14 månader. Vi gav nog avocado, banan, mango, makaroner, mjuk potatis, ägg och brödbitar i den åldern. Han behöver ju inte äta vanlig mat ännu, amningen räcker flera månader till så jag tror att ni är kloka som inte trugar och låter honom ta det lugnt ett tag. BVC rådde oss att låta henne äta det hon ville själv och sedan fylla upp med ersättning. Hon åt fyra flaskor ersättning om dagen fram till ett år. Nu har hon på ett par månader lärt sig äta bättre själv vilket gjort att hon är mycket mer matglad och äter flera olika saker. Så skönt!
    Men tusen tack!! Verkligen! Jättebra, har antecknat för fulla muggar här:) Vi har ju tyvärr, i vår matstress, redan hunnit med att truga en hel del, men jag hoppas vi inte gjort permanent skada...:/ Ska nog lägga undan matningsskedarna ikväll som en liten symbolisk begravning över matandet haha;) Ska också plocka fram de amningskläder jag hunnit lägga undan. Så får det bli!

• Judiths

Jag vet hur stressande det är när de inte vill äta. Vår dotter slutade själv amma och var också svår att få i ersättning. Hon växer dessutom dåligt och har ännu aldrig följt någon kurva. Vi har också i ren frustration trugat med både flaska och sked. Skönt att din son gärna ammar och går upp i vikt, då kan du ju lugnt lägga undan skedarna. Han är så liten än så jag tror inte att du gjort någon permanent skada. Lycka till!

• Ramborg

Ärtor

Räkor, såna där små färdigskalade frysta

Makaroner

Ris

"Gurkfileer" alltså gurkstavar av bara det mjuka innanmätet (kärnhuset)

Majskrokar

Bitar av kokt potatis

Bitar av kokt broccoli och blomkål

Rejäla bitar morot (kommer inte få i sig något, bara suga)

Rejäla skivor gurka (samma)

Vi lät ersättning vara huvudsakliga födan till 10 månader - ett år ungefär och gick sedan långsamt över till välling. Då slipper man oroa sig över hur mycket de verkligen får i sig när de plockar. Mycket hamnar på golvet men det gör väl ingenting?

Vällingen har vi långsamt fasat ut och nu vid två år är det bara kvällsflaskan kvar, och den är mest för att det är gosigt misstänker jag.

42.
  • cardamomma
    Ramborg skrev 2013-09-22 07:39:27 följande:
    Ärtor
    Räkor, såna där små färdigskalade frysta
    Makaroner
    Ris
    "Gurkfileer" alltså gurkstavar av bara det mjuka innanmätet (kärnhuset)
    Majskrokar
    Bitar av kokt potatis
    Bitar av kokt broccoli och blomkål
    Rejäla bitar morot (kommer inte få i sig något, bara suga)
    Rejäla skivor gurka (samma)

Vi lät ersättning vara huvudsakliga födan till 10 månader - ett år ungefär och gick sedan långsamt över till välling. Då slipper man oroa sig över hur mycket de verkligen får i sig när de plockar. Mycket hamnar på golvet men det gör väl ingenting?

Vällingen har vi långsamt fasat ut och nu vid två år är det bara kvällsflaskan kvar, och den är mest för att det är gosigt misstänker jag.
    Tackar! Filéerna ska jag testa:) Han har verkligen inte klurat ut pincettgreppet ännu, men tänkte det att ärtor och klippta bönor borde vara bra när de kan få upp dem! Majskrokar har han ätit ganska länge, och smörgåsrån och annat bröd. Bra tips!
  • nozpa

Ramborg skrev en bra lista. Jag kokar även köttbullar. Skippar saltet, men kryddar med annat. Vitlök är väldigt poppis här hemma.
    Kyckling kan man koka.
    Ägg.

Vår minsta är drygt 6 månader, äter som oss fast anpassat. Sedan får hon ju ersättning som huvudsaklig föda, men när vi äter middag får hon nästan jämt samma fast -salt och andra saker som är mindre lämpade. :)     

• Ramborg

Q

Pandamamma79 skrev 2013-09-24 12:22:04 följande:
    Hur introducerade ni välling?

Vi blandade ersättning som vanligt men bytte ut lite av pulvret mot vällingpulver. Sedan ökade vi välling-andelen mer och mer.
    42.
  • Mellanmjölkens land

Ugnsbakad lax blir gott även utan salt
    Pastaskruvar
    Broccoli
    Frysta ärtor
    Fryst majs
    Smörgåsrån
    Fricadeller finns på burk från 8 mån och är bra att ta med.

• Pandamamma79
    Ramborg skrev 2013-09-24 14:14:27 följande:
    Q

Vi blandade ersättning som vanligt men bytte ut lite av pulvret mot vällingpulver. Sedan ökade vi välling-andelen mer och mer.
    Ah! Smart, tack för tipset! Solig
  • Lisast

Hej, jag känner igen mig precis i det du skrev. Mitt barn är 8 månader och hon äter bara någon sked av vad hon än får sen tröttnar hon och vill absolut inte ha något mer. Däremot testar vi lite allt möjligt som hon kan äta med händerna och då är hennes humör bättre men det är inga mängder som går ner i magen. Nu har det ju gått ett tag sen tråden startades så jag undrar hur det gick för er? Hur gjorde ni och hur är det nu?
    Mvh Lisa 

• fluu

Dottern vägrade allt annat än plockmat. Vi körde på hej vilt med lite av varje:

* pasta
    * kokta grönsaker
    * varmkorv
    * hemmagjorda biffar/köttbullar
    * hemmagjorda pommes
    * fiskkuber
    * kidneybönor, stora vita bönor och kikärtor
    * frukt
    * avocado var en stor hit
    * råa mjuka grönsaker
    * ägg innan hon blev allergisk
    * macka
    * majskorkar

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Tips på BLW-mat önskas! *matstrul*