• Agdaa

Rensa avloppsbrunnen med?

Nån som har nåt bra tips på vad man kan använda när man fått stopp i avloppet från badkaret? Jag har ett modernt badkar med propp i mitten som man trycker ner för att öppna och stänga flödet. Den går alltså inte att ta loss som en vanlig och dessutom är det ett smalt plaströr som går därifrån till avloppstrumman som ju ligger på ena sidan under. Badkaret är tungt oxå och sitter tight mellan väggarna så det är svårt att lyfta och komma åt. Skulle gärna ta emot tips på nåt bra som man kan rengöra emellanåt för att undvika stopp i framtiden för nu är det nästan tvärstopp.

• Svar på tråden Rensa avloppsbrunnen med?
  • beccagranen

Kaustiksoda, Gripen eller någon annan propplösare? Husmorsknep är väl Yes med bikarbonat eller bakpullver som får hällas i och stå utan spolning ett tag.

• Unis

Om du använder Kaustiksoda men det inte hjälper och måste ringa efter rörmokare. Tala om för honom att du har använt det innan han börjar jobba. 

• Jayt

Varmt vatten och yes rekommenderade en rörmokare oss igår

• Anna J01

Kommer du inte åt plaströret under badkaret?

Vi har precis likadant men jag tar bort plaströret som går mellan badkaret och golvbrunnen och drar bort den superäckliga hårbollen som alltid fastnar runt proppen till badkaret.

Måste göra detta ofta annars blir det tvärstopp.

Det finns bra avloppsrens-medel men just hår är svårt att få bort utan att göra det "för hand"

• Anna J01

Det brukar ju oftast finnas en front som går att ta bort om det inte är ett badkar på ben. Då brukar man ju komma åt ändå

• Agdaa
    Jayt skrev 2013-09-21 20:27:14 följande:
    Varmt vatten och yes rekommenderade en rörmokare oss igår

Ok, har hört om vinäger + bakpulver i varmt vatten men trodde man skulle skölja med vatten efteråt
  • Agdaa
    Anna J01 skrev 2013-09-21 20:35:01 följande:
    Kommer du inte åt plaströret under badkaret? Vi har precis likadant men jag tar bort plaströret som går mellan badkaret och golvbrunnen och drar bort den superäckliga hårbollen som alltid fastnar runt proppen till badkaret. Måste göra detta ofta annars blir det tvärstopp. Det finns bra avloppsrens-medel men just hår är svårt att få bort utan att göra det "för hand"

Det är nog det bästa. Kanske inte kommer undan då, men jag har ingen frontlucka el utrymme mellan badkaret o golvet då den står direkt på golvet utan tassar och det är tungt så det krävs nog 2 personer tror jag. Å d blir ju lite av ett problem då jag är ensamstående :o
  • kaneey

cocacola brukar kunna funka om det är helt stopp. Kaustiksoda ska man vara försiktig med. kolla så att rören tål sodan först.   Annars brukar jag hälla på kokhett vatten med lite yes i. det brukar fixa det mesta.

• Agdaa

Yes verkar alltså bra till det mesta :) Men nu har jag bara grumme diskmedel, tror ni det funkar? Annars får d bli yes nästa gång alltså! :)

• Milo Gbg

Har Måberg plaströr ska man INTE använda kaustiksoda. Lärde mej det den hårda vägen...

• Agdaa

Finns biologiska varianter av kaustiksoda. Är inte dom heller bra?

• Milo Gbg
    Agdaa skrev 2013-09-22 23:40:11 följande:
    Finns biologiska varianter av kaustiksoda. Är inte dom heller bra?

Vet inte. När jag använde i plaströr så typ smäll hela röret sönder och halvsmälte. Inget bra alls. Men va vet jag, kanske gjorde jättefel.
  • Agdaa
    Milo Gbg skrev 2013-09-23 05:10:39 följande:
    Vet inte. När jag använde i plaströr så typ smäll hela röret sönder och halvsmälte. Inget bra alls. Men va vet jag, kanske gjorde jättefel.

Av biologiska?
  • Agdaa

När man googlar på proffssidor om detta så säger alla att högtryckstvätt är bäst så då funderar jag på om det inte vore bra att koppla en slang till kranen som man kan lirka ner direkt under proppen :) va tror ni om det? Borde funka va?

• Milo Gbg
    Agdaa skrev 2013-09-23 15:09:44 följande:
    När man googlar på proffssidor om detta så säger alla att högtryckstvätt är bäst så då funderar jag på om det inte vore bra att koppla en slang till kranen som man kan lirka ner direkt under proppen :) va tror ni om det? Borde funka va?

Aa en slang kan kanske vara en bra idé. Nä d va inte biologisk kaustiksoda men efter dom fick komma och byta mina trasiga rör som inte va allt för billigt så passar jag mej för propplösare. När jag fått stopp av hår och så använder jag en lite tjockare ståltråd som jag böjt till en krok i ena änden på. Så man har nått som är lagom böjligt men inte så tunn att kroken rätar ut sej. Passar perfekt till att få bort svåra stopp i dammsugarslangen också.
Svar på tråden Rensa avloppsbrunnen med?