• evelayna

hur stor handled har en nyfödd?

Har en konstig fråga! hur stor handled har en nyfödd? Ja håller på att sticka ett par vantar utan tumme till en nyfödd. (som inte ä ett född än) Den ena är klar men den ser så liten ut. Har någon möjlighet att gissa/mäta måttet på ett barn eller ett par vantar så jag vet om jag behöver börja om eller ej.

• Svar på tråden hur stor handled har en nyfödd?
  • krompa

Min 2-årings handled är 12 cm i omkrets. Jag gissar att en nyfödd ligger kring 10-11 cm. När de är små har man vantarna ovanpå tröjor och det är bra om de är långa och inte sitter för hårt.

• ParaplyHelvete

Jag har ett par sådana vantar vantar som min dotter hade från ca 6 mån till 1 år som mäter:
    Bredd: 8 cm rakt över vid toppen.
    Längd: 15,5 cm.

Jag hade ett par i mindre storlek när hon var nyfödd men hittar dom inte nu tyvärr men dom var uppskattningsvis ca 2 cm mindre på bredden.

På mina är det ett snöre att knyta åt runt handleden så då gör det inte så mycket om dom skulle vara lite stora. 

• Kontra

Min flicka dom är 10 dagar gammal har 8 cm i omkrets om jag håller måttbandet tajt :)

• evelayna

Tack för hjälpen! Antagligen är dom för små men efter som dom inte är ihop sydda än kan jag nog fuska till det :)

Svar på tråden hur stor handled har en nyfödd?