• Ezzat

    FAMILJE PROBLEM, SNÄLLA LÄS

    Hej

    Jag heter Ezzat , är 16 år. Jag kom till Sverige för 5 år sen. Jag och min familj är INTE MUSLIMER. Jag har några syskon.

    Problem:
    Min pappa är för det mesta aggressivt och min mamma är den snällaste personen jag vet. Jag har aldrig fått vara ute mer än kl 21.00. Min pappa behandlar mig som en 5 årig kille. Jag är 16 och snart 17 år men får inte vara ute mer än kl 21.00. Jag har frågat honom varför och hans svar är " Det finns farliga saker ute, det är farligt" När jag är ute på dagen då så måste jag vara hemma när det är dags för mat. Pappan har min mammas kredit och lösen. Tänk er, vi är 8 stycken i familjen och bara slösar 2 -3.5 tusen kronor på bara mat. Så min pappa ger pengar till mamma men han räknar hur mycket hon slösar. Alltså han håller i räkningen på allt i hemmet. Min pappa är ganska snål. Min pappa brukar bråka med mamma om det blir något fel i hemmet. Mamma lagar maten varje dag och pappa ska äta klart och sen sticka där ifrån, han diskar aldrig eller städar. Stackars mamma som alltid får laga maten, diska, tvätta kläder, städa hela lägenheten mm..
    Han säger att vi ska hjälpa mamma med nästan allt hon gör, te.x. att diska, tvätta kläder jag tycker det är okej för jag tycker synd om min mamma. Min pappa behandlar mig inte som en ungdom. Jag får inte ha hög ljud hemma. Jag måste sova max 22.15 på fredar, lördagar och mån till torsdag kl 21.30. Om jag inte lider dom alla regler så blir det problem mellan oss. När jag skypar med någon så ska pappan lägga sig i och säga vem snackar du med och sen efter 5 minuter så säger han " nu har du pratat i 24 timmar, sluta prata" han blir störd av pratet och när jag stänger dörren så blir han arg och säger att jag ska öppna dörren. Flera gånger stänger han av WiFi. Efter 21.00 så stänger han av WiFi varje dag. Min mamma vill inte skiljas för hon tror att polisen kommer att ta ifrån hennes barn alltså mig och mina syskon. Flera gånger blir jag arg på hans lagar.

    Vad ska jag göra ? Tack så mycket för alla läsare. Förväntar mig en mening som svar tack


  • Svar på tråden FAMILJE PROBLEM, SNÄLLA LÄS
  • Orcha

    Ett barn har rätt till båda föräldrarna.
    Varför så rädd?


    I UK åker jag i en väldigt high fart. Här hemma småpyser jag mest...
  • Orcha
    Ezzat skrev 2013-09-22 00:07:28 följande:
    Vad menar du Orcha ?
    Din mamma kommer inte att förlora vårdnaden om dig och dina syskon om hon väljer att bo på ett annat ställe.
    Se bara till att ni kan komma till skolan på ett enkelt sätt.
    Så menar jag.
    I UK åker jag i en väldigt high fart. Här hemma småpyser jag mest...
  • Ezzat

    Om nu mina föräldrar skiljs så kommer alla mina kusiner att snacka om det, de flesta av kusinerna vet hur min pappa är och de har talat med honom men ljudet går ut på andra örat.

  • Ezzat

    Jag är inte nervös, han blir arg så fort jag ska säga något om lag, under dessa 5 år har det alltid varit krig mellan pappa och mamma.

  • I969

    Så tungt för dig och din familj! Jag antar att ni har det tufft ekonomiskt eftersom din pappa tycker att det är slösigt att lägga 2-3,5 tusen på mat, jag ska säga att det är en konst att få ihop maten till en 8 personers familj på den summan. Det är säkert svårt både för mamma och pappa att ha tappat sitt sociala sammanhang när ni flyttade hit. Jobbar din pappa? Var tar han vägen på kvällarna? Är din mamma alltid hemma, finns det någon hon har kontakt med? Finns det någon vuxen i din närhet som du känner förtroende för som du kan prata med? Jag tycker det låter allvarligt att du säger att din pappa är mycket aggressiv, slår han? När det kommer till de begränsningar du nämner för dig och dina syskon så kan jag visst tycka att det är på gränsen, du närmar dig en ålder där man borde kunna få bestämma mer över sin fritid. Men i begränsningar kan så klart också ligga mycket omsorg! Kanske tänker han att du behöver vara hemma till maten för att få något i dig och kunna hinna med läxor? Får du aldrig vara borta efter den tiden ens om dina föräldrar vet var du är? Finns det kanske några aktiviteter i området du kan anmäla dig till? Om man är med i någon förening som har olika aktiviteter så vidgar man umgänget under lite mer kontrollerade former som kan kännas tryggare för dina föräldrar. Finns det en fritidgård där man kan spela musik eller vara med på andra aktiviteter?

  • Lilje

    Vänta nu. Ringa bris för att han måste vara hemma klockan nio och inte får sitta på nätet hela natten? Om några år kan han flytta hemifrån istället, skaffa sig sex barn och se själv hur mycket lättare det blir med lite regler.

  • Ezzat

    Min pappa jobbar inte, han har ont i ryggen. Mamma jobbar inte heller, hon går på SFI (på en vuxenskola). När min pappa går ut så säger han nästan aldrig, förutom när det är viktigt. När man frågar honom vart du ska så blir han arg och säger varför frågar du? sen går han. Orättvis för min mamma för att när hon ska till kusinerna så ringer han och frågar när kommer du hem o.s.v... Han tvingar henne att komma alltså. På nätterna kollar han på TV:et till mer än 12 och han vill att alla andra ska sova. En gång för typ 3 eller 4 månader sen så kom min kusin (min mammas bror, 31 år) hem till oss. Jag hade inte sett honom på nästan 6 år. Och den dagen så så min pappa att ändå sova kl 22.00, han hade prao dagen efter. Så han så att alla skulle sova vid 22.00 till och med min kusin skulle sova vid den tiden. Min pappa sa att tv skulle vara stängt den natten och att kusinen skulle sova. Min kusin tyckte att pappa var tokig så han sa: du kan väl sova i sovrummet och att jag kan ha tv på, men då så pappa att kan inte sova då. Min kusin blev arg och han packade saker för att åka tillbaka till Nederländerna. Men pappa sa att tåget åker inte på kvällarna o.s.v.. När min pappas bror var här en gång så lät min pappa honom att kolla på tv och så vidare. Han behandlade sin bror bättre än min mammas bror. Är det inte orättvis?. Det ska inte vara så. Min mamma har kontakt med kusinerna i mitt hemland och sagt hur det är, vad kan de göra?

    Min bror som är ett år äldre än mig hade en kompis som brukade komma hos oss och min pappa sa till min bror att han är inte bra person flera gånger. Min bror sa: hur vet du att han är en dåligt person osv... Flera gånger så tjatade han. Jag har sett honom och vet att han inte tar droger, röker eller liknande.

    Så han bråkade om det allvarligt om att han att han aldrig ska komma hos oss, så min bror blev arg o sa har du bevis att han är en idiot. Han kom till vårt rum och örfilade honom och slog honom hårt så jag och min mamma stoppade honom men han fortsatte slå och han tohg sönder lampan.

    Flera liknande händelser har hänt. Om han säger något och man säger ifrån så blir han arg och slås. Från den sommaren som är över till nu har han inte bråkat med oss på de viset.

    Ja min pappa säger att jag ska vara hemma kl 21.00 även en om han vet att jag är utanför lägenheten.

    Jag går på gym sim kallad för Friskis & Svettis. När jag frågade honom om jag fick gymma så sa han att det kostar för mycket men dagen efter så sa köpte han Gym kortet.

  • pojkens

    ni har ju uppenbarligen våld ihemmet, vilket inte är ok. Jag förstå att din mamma itne tycker det är så lätt att skiljas. Det är aldrig lätt, och inte om man inte har jobb och har 8 barn. jag tror itne du kan påverka det beslutet så mycket, mer än kanske prata med din mamma mycket, och prata med alla dina syskon. Varför din pappa är som han är finns säkert många orsaker till. 
     En anledning kan vara att han faktiskt känner sig väldigt osäker. han ahr itne koll, han kanske inte känner att han ahr koll på livet som han skulle vilja. Det är lätt att vara maktlös när man är arbetslös, och desto mer om man inte knner sig som en del i "vanliga" samhället. 

    Men våld är för den saken aldrig ok! Jag tycker dock att du kan ringa och prata med BRIS. De har bra samtalsstöd och kan nog hjälpa dig bolla alla problemen.

    lcyka till!  

  • EllisBell

    Din mamma kommer INTE att förlora er barn. Däremot kan hon få hjälp och stöd att lämna er våldsamma pappa om hon kontaktar en kvinnojour.

Svar på tråden FAMILJE PROBLEM, SNÄLLA LÄS