• springbaby

Hjälp!! Löss på salladen!!

Idag såg jag fram emot en god sallad som jag skulle göra själv. När jag slevat i mig det mesta av maten upptäckte jag små gröna löss på tallriken.....UUUUSCH!!! Jag vill tillägga att jag hade sköljt salladen - VÄL!! Jag höll på att äcklas ihjäl och visste inte om jag skulle kräkas eller inte....Kan min lilla bebis eller jag ta skada av att fått i mig nån av dessa äckliga kryp???

• Svar på tråden Hjälp!! Löss på salladen!!
  • Neko

Bladlöss? Såna har jag också hittat i sallad men före jag hade ätit av den. Tror dock inte alls att de är farliga att äta på något sätt, innehåller väl lite protein och sånt :P Men ganska så äckligt känns det ju.

• Cinnalinna

Äckligt är det men skadligt kan jag inte tänka mig! Snarare har du fått i den lite mer protein än du annars skulle fått och det är nog bara bra!

• Sarah 28

Att det är löss på den betyder ju att den inte är besprutad så den är säkert nyttigare än annan sallad utan löss...

• springbaby

tack för era svar...
    Men jag undrar över det där med listeria man hört om i samband med sallad. Är det bara jorden som man ska vara noga med att få bort? Jag kanske är helt ute och cyklar....

• lata kocken Johanna

listeria i sallad = 0risk

listeria är en mycket vanlig bakterie som kräver rätt sorts betingelser för att växa till skadliga nivåer... Det gör den inte i sallad utan snarare i såna saker som blivit kontaminerade och som har låååång hållbarhet, typ gravad, kall/varmrökt fisk och pålägg, samt ffa i Opastöriserade mjölkprodukter (eftersom det kan finnas listeria i mjölken redan från start)

det du kanske blandar ihop det med är toxoplasma som ibland finns i jord (eller snarare i kattskiten i jorden)

Svar på tråden Hjälp!! Löss på salladen!!