• Kloker

    Måste man bjuda med partnern?

    Jag undrar en sak. Om man ska ha fest och kompisen som man tänker bjuda har pojk/flickvän måste man räkna med partnern då? Tänk om man inte står partnern nära? 2 av mina kompisar säger att man alltid ska räkna med partnern om vännen har en. Jag har inte varit värd själv så många gånger. Men är det SÅ noga egentligen? vad säger ni? om man känner båda väl så är det klart man bjuder båda.


  • Svar på tråden Måste man bjuda med partnern?
  • Queenie70

    Tycker det är självklart att man bjuder båda i etablerade förhållanden om man är över 16 vårar. Om det inte är en uttalad kill el. Tjejfest.

  • Erfdgt

    Jag tycker det hör till god ton, till bra etikett, att alltid bjuda med en partner. Oavsett om man känner partnern eller inte. Gäller dock etablerade par, och det är ju också en diskussion, vart gränsen för det går. Jag anser dock att om man vet om att vännen har en pojk- eller flickvän, så är det ett etablerat par.

    Om man inte känner sin väns partner, så får man ju då en hans att lära känna den personen bättre. Vännen har ju av någon anledning valt att sin partner i sitt liv och då bör man ju kunna anstränga sig lite för att välkomna den personen in i umgängeskretsen.

  • Kasperina

    Det är väldigt oförskämt att exkludera partnern när man bjuder på fest. Enda godtagbara undantaget jag kan komma på är om det handlar om en regelrätt "enkönad" tillställning typ herrmiddag/dammiddag eller svensexa/möhippa

  • Erfdgt
    Kasperina skrev 2013-09-22 16:06:12 följande:
    Det är väldigt oförskämt att exkludera partnern när man bjuder på fest. Enda godtagbara undantaget jag kan komma på är om det handlar om en regelrätt "enkönad" tillställning typ herrmiddag/dammiddag eller svensexa/möhippa
    Jag håller med dig!

    Många gånger kan det ses som en tydlig markering mot en väns partner att inte bjuda in den personen, som att man säger att man inte tycker om partnern och inte "godkänner" förhållandet.
  • Smurfan75

    Beror väl lite på vad det är för fest och när du har den. Och vem det är du bjuder.

    Några exempel.

    Till ett bröllop bjuder man alltid partnern. MEN vill man bjuda exempelvis flera kollegor som man mest umgås med på jobbet behöver man inte bjuda deras respektive, bara man då bjuder flera kollegor.

    Bjuder man till fest på nyår etc bjuder man självklart ALLTID partnern.

    Är det tjejmiddag bjuds endast tjejer.        

    Men etiketten säger att man så gott som alltid bjuder partnern. 

Svar på tråden Måste man bjuda med partnern?