Anonym (orolig) skrev 2013-09-22 19:22:46 följande:
Jag har lusläst FASS både när det gäller Zopiklon och Imovane och får ändå inga tydliga svar.
Det står ju: "Du bör inte ta Imovane om du är gravid. Om Imovane tas under de sista tre månaderna av graviditeten eller under förlossningen så finns det risk för att det nyfödda barnet påverkas. Symtom på påverkan av barnet inkluderar lågtblodtryck (hypotoni), påverkan på andningen och låg kroppstemperatur."
Så det ger ju svar för den senare delen av graviditeten, men tidigare då? Det borde ju rimligtvis innebära risker för fosterskador i början speciellt när den första trimestern är så känslig...
Sen framgår det inte heller tydligare om det finns risker för permanenta skador eller om riskerna är övergående.
Jag åt Imovane för 10 år sedan och på den tiden ansågs det vara en mycket mild medicin (numera knarkar folk visst på den, så nu kanske det är annorlunda, jag vet inte...?) och min läkare på psyk sa att det var ingen risk för fosterskador och att jag kunde fortsätta med den medicinen om jag ville. Jag valde dock att sluta, det är ju en insomningstablett och jag blev då rätt så trött av att vara gravid så det var inga problem att sluta med den för mig. Det tog kanske 3-4 kvällar för kroppen att lära om sig och klara av att slappna av själv, men sedan sov jag jättebra utan Imovane och slapp vara orolig.
Då det inte står något i Fass om fosterskador tror jag du kan vara helt lugn. Medicinen har ju funnits länge och man hade väl märkt om en massa skadade barn föddes pga Imovane?