• Anonym (undande)

    Jobbar sammanlagt 75% och sjukskriven 25% som jag är arbetslös på?!...

    Hej.

    Jag jobbar 50% som tidningsbud och som 25% som budbilschaufför. Men anser själv att jag inte skulle kunna jobba mer eftersom mina eksem inte tillåter det. Jag blir dålig i mina eksem när jag jobbar mycket och hinner inte med att sköta dom som jag borde, med bad, behandlingar osv på sjukhuset. Även stressen över att jag inte hinner med eksemen gör dom sämre eftersom stress är väldigt negativt i dessa sammanhang. Jag har svårt atopiskt eksem över hela kroppen.

    Jag har provat att jobba 50% på mitt budbilsjobb i 2 månader men blev dålig av det och gick ner till 25% igen och blev bättre.

    Jag ska prata med min läkare om jag eventuellt skulle kunna ha en 25%ig sjukskrivning eftersom jag inte kan jobba mer än så.

    Saken till fråga. Hur funkar det om jag jobbar sammanlagt 75% och sen är sjukskriven 25%? jag är ju arbetslös dom kvarvarande 25%. Hur funkar det får jag någon ersättning för dom 25% jag är arbetslös på om jag blir sjukskriven på dom? Ska jag stå till arbestmarknadens förfogande för att få ersättning för dom 25% eller rent av hur funkar det?

    MVH /undrande  

  • Svar på tråden Jobbar sammanlagt 75% och sjukskriven 25% som jag är arbetslös på?!...
  • Försäkringskassan

    Hej!

    Sjukpenning betalas ut som ersättning för förlorad inkomst. Om man inte är inskriven hos arbetsförmedlingen och stämplar upp sina 25% kan man inte få ersättning för dem.
    Då man har en anställning på 75% räknas den sjukpenninggrundande inkomst utifrån den anställningen.
    För att kunna få sjukpenning på 100% måste man tidigare ha arbetat 100% och sedan skyddat den inkomsten med att vara inskriven på arbetsförmedlingen som aktivt arbetssökande.

    Om arbetsförmågan är stadigvarande nedsatt kan man ansöka om sjukersättning. Då behöver vi en ansökan och ett läkarutlåtande som intygar att arbetsförmågan är nedsatt till minst 1/4 .
    Mer information om sjukersättning hittar man på vår hemsida.
    www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/sjuk_lange_sa/om_sjukersattning

    Hälsningar
    Lotta,handläggare 

  • Anonym (undande)

    Det är det stadigvarande jag menar att den är.
    Jag är inte bättre någon årstid, och har svårt att jobba heltid. 75% är lagom för mig för att inte bli sämre.

    Men till grejer hör att jag bara är 27 år och på länken du bifogade står det 30-64år vad händer om man som jag bara är 27år?

    Men sjukersättning beräknad på min inkomst? eller hur funkar det?

    MVH

  • Försäkringskassan

    Hej! Det finns en ersättning som heter aktivitetsersättning och det är en ersättning för den som är ung och troligen inte kommer att kunna arbeta heltid på minst ett år på grund av en sjukdom, skada eller funktionsnedsättning. Du kan få aktivitetsersättning från och med juli det år som du fyller 19 till och med månaden innan du fyller 30 år. Som längst kan man beviljas aktivitetsersättning tre år i taget. Din arbetsförmåga ska vara nedsatt med minst en fjärdedel i alla arbeten på hela arbetsmarknaden. Där ingår även arbeten som anordnas för personer med funktionsnedsättning, till exempel anställningar med lönebidrag. Ansökan finns på vår webbplats: www.forsakringskassan.se att skriva ut och den heter FK 5007. Till ansökan ska man även bifoga ett läkarutlåtande om ditt hälsotillstånd. På nedanstående länk kan du läsa mer om detta, och på första sidan i den fördjupade informationen kan du läsa om hur ersättningen beräknas: www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/799e8cc0-cb23-4de4-aa0b-2d52ddf8d74e/4051-C-aktivitetsersattning-nedsatt+arbetsf%C3%B6rm%C3%A5ga_130102.pdf?MOD=AJPERES Hälsningar Gabriella, handläggare

Svar på tråden Jobbar sammanlagt 75% och sjukskriven 25% som jag är arbetslös på?!...