• villhaenhund

jag vill ha en hund

Jag är 17 år och jag har så länge jag kan minnas alltid velat ha en hund. Min mamma har sparat massa önskelistor som jag och min äldre syster har skrivit under åren som gått och det står HUND som nummer 1 på alla... 
    För några år sedan hade vi en foderhund (via försvaret). En jättego och glad schäfer, vi uppfostrade henne tills hon var ungefär 1 år. Nästan alla i min släkt har hund och även många vänner till mig. men själv har jag "bara" fyra katter. jag hatar katter. Mamma är dock besatt av dom... 

Nu kommer problemet. mina föräldrar vill inte ha hund igen och jag längtar så mycket så jag tror jag spricker snart. sitter och kollar raser och kurser på nätet så fort jag får tid. passar ofta mina släktingars hundar och så. Mina föräldrar vet hur mycket jag vill ha hund (inte bara för att det är "mysigt" utan jag vill verkligen uppfostra en hund. Träna upp den och se den växa upp, få ta ansvar över någon. Jag vet att jag klarar av det, jag tror verkligen att jag är mogen för att ha en hund nu).
    Pappa har alltid haft hund under sin uppväxt så han vill också men problemet är min mamma och syster. Dom är så "in too" katterna att de inte ser vad jag vill. mina föräldrar skaffade för övrigt en häst till min syster för några år sedan när hon ville ha det men vägrar skaffa en hund till mig. kan inte förstå det Rynkar på näsan Vad ska jag göra? någon som är/har varit i samma situation? Och snälla säg inte bara att jag ska "vänta", blir galen av längtan snart....... Skrikandes

• Svar på tråden jag vill ha en hund
  • Buster1994

Argumentera, mer för hund.

Annars vänta tills du är 18 då är de ditt val om du flyttar hemifrån. Hoppas du får dig en hund:)

• Dexter dot com

Bor du hemma får du tyvärr rätta dig efter vad dina föräldrar bestämmer och du lär väl inte ha ekonomi att varken köpa hunden eller ha råd med foder,veterinär osv. Oavsett så blir dina föräldrar inblandade eftersom dom får betala för hunden, dagis/dagmatte, dina kurser, hjälpa till med rastningar, extra städning osv för jag antar att du går i skolan.

• Enter Sandman

Jag förstår hu du känner, jag var nämligen likadan, bara det att jag hade aldrig hund när jag växte upp, eftersom brorsan är allergisk.
    Istället hängde jag på brukshundsklubben och sög upp kunskap och tid med andras hundar när jag fick.
    Jag gick och rastade andras hundar, satt och kelade med dom medan husse/matte fikade osv, det här ledde ju till att jag så småningom blev volontär, fick gå kurser, blev instruktör etc, etc, dom blev ju ändå inte av med mig.
    Så fort jag var ledig hängde jag där. 
    Som vuxen har jag kompenserat och enda sen jag kunde ge hunden ett bra hem, med gott om tid och ett bra boende och liv för hunden så har jag haft hundar.

Men det är ju så att bara den som kan ta fullt ansvar hela vägen för det den vill kan bestämma över sitt eget liv och sålänge du inte är självförsörjande, så kan du inte det. 
    Sålänge det ändå blir din mamma som får ta yttersta ansvaret är det också hon som avgör hur ni ska ha det.
    Så vill du ha hund se till att bli självständig, men vore jag du skulle jag ändå se till att först ha en schysst utbildning som tillåter mig att ha ett jobb som i sin tur ger möjlighet till ett liv där jag kan ha hund som vuxen.

Jag vet att det känns tufft att vänta, men du kommer trots allt vara vuxen så mycket längre än du är tonåring så det smarta är att planera utifrån ett bra vuxenliv.           

• Tygtiiger

Du är 17. Om två år (knappt) tar du studenten och flyttar hemifrån. då ska du skaffa hund, när du kan försörja dig och hunden och vet att du bor och jobbar/pluggar på ett sätt som går att kombinera med hund. 

Annars blir det ju så att ni skaffar valp nu och om något år drar du och lämnar mamma som avskyr hundar med en hund.  "Å, men man får inte ha vovvar på studentboendet! Ni FÅR INTE göra er av med lilla Ludde, jag kommer hem varje helg!"

Två år, sedan skaffar du hund och tar kostnader, ansvar och passning själv, som en vuxen människa gör.  

Krupke, we've got problems of our own!
  • Hallonbåt02
    Tygtiiger skrev 2013-09-23 06:42:44 följande:
    Du är 17. Om två år (knappt) tar du studenten och flyttar hemifrån. då ska du skaffa hund, när du kan försörja dig och hunden och vet att du bor och jobbar/pluggar på ett sätt som går att kombinera med hund. 

Annars blir det ju så att ni skaffar valp nu och om något år drar du och lämnar mamma som avskyr hundar med en hund.  "Å, men man får inte ha vovvar på studentboendet! Ni FÅR INTE göra er av med lilla Ludde, jag kommer hem varje helg!"

Två år, sedan skaffar du hund och tar kostnader, ansvar och passning själv, som en vuxen människa gör.  
    Tyvärr har dina föräldrar ansvaret i slutändan oavsett hur orättvist du kan känna att det är.
    Det blir väldigt orättvist för hunden om du sedan  fortsätter att studera  och måste omplacera den för det.
  • Häst123

Jag är 11 år snart och har alltid velat ha en hund min mamma är allergisk måt päls så vi har inte haft någt husdjur. vi tittar ganska ofta på hund men det blir alltid ett nej det är väldigt jobbigt för jag blir ledsen hela tiden jag fattar inte varför dom gör så. dom säger att vi inte kommer att köpa någon hund och ibland säger dom att vi kommer köpa en hund ibland kan jag bara inte förstå föräldrar

• Häst123

förlåt skrev fel mot päls djur så vi har inte haft något husdjur. kommentera gärna. Dom tycker att vi ska köpa en hund som är typ 1 år och inte 2 månader men jag vill ha en liten valp då är ju dom så söta. Det känns hela tiden som om dom vill göra mig ledsen för dom sårar mig hela tiden dom förstår inte mig jag har en lillasyster men hon fattar inte heller någonting

Svar på tråden jag vill ha en hund