• FredrikG

Svårt fönster med fin utsikt

Hej!

Jag och min sambo har bott i vår lägenhet i snart två år och har en längre tid funderat över vad vi ska göra med våra vardagsrumsfönster som har lite märklig form. Skulle verkligen uppskatta tips på hur du tror att det skulle bli snyggast?

Kornisch, gardiner, hård kappa, osv? :)

Tack på förhand,
    Fredrik

• Svar på tråden Svårt fönster med fin utsikt
  • Hannah76

Jag skulle prova en kappa (av det hårdare slaget), rullgardin eller en hissgardin. Beroende på vad ni har för övrig stil i rummet. men jag skulle välja att ha det så kort som möjligt (egentligen bara för att jämna till den övre linjen av fönstret), för att få ett bra ljusinsläpp.

• FredrikG
    Hannah76 skrev 2013-09-23 10:54:16 följande:
    Jag skulle prova en kappa (av det hårdare slaget), rullgardin eller en hissgardin. Beroende på vad ni har för övrig stil i rummet. men jag skulle välja att ha det så kort som möjligt (egentligen bara för att jämna till den övre linjen av fönstret), för att få ett bra ljusinsläpp.
    Tänker du en i ljust tyg som släpper igenom ljuset då eller en mörkare/tätare som gör att man inte alls kan se nivåskillnaden? :)
  • Hannah76
    FredrikG skrev 2013-09-23 10:58:18 följande:
    Tänker du en i ljust tyg som släpper igenom ljuset då eller en mörkare/tätare som gör att man inte alls kan se nivåskillnaden? :)

Vet inte riktigt, kanske snyggast med ett tjockare eller fodrat tyg.
    För jag skulle störa mig på nivåskillnaden.. Flört 

Har skippat gardiner helt i alla rum, har bara ikeas mörkläggningsrullgardiner i vitt i alla rum. Sen har jag pimpat dom lite. 
  • Pallas

Å hu, jag mår dåligt av så där osymmetriska objekt! Jag hade försökt att med alla medel jämna ut överdelen av fönstren.

Utsikten är lummig och fin, jag hade nog satsat på en falsk hissgardin av slät modell. Jag har sån som jag gjort själv med trästavar och silvertejp i mitt köksfönster:

I ert fall skulle jag gjort en i hela fönsterpartiets bredd för att knyta ihop fönstren. 

• MtillMoJ

Är taket rakt? Är det bara skuggor som gör att det ser skevt ut? OM det är rakt skulle jag satsa på en skena uppe i taket så gardinen täcker allt.

• FredrikG
    MtillMoJ skrev 2013-09-23 11:05:02 följande:
    Är taket rakt? Är det bara skuggor som gör att det ser skevt ut? OM det är rakt skulle jag satsa på en skena uppe i taket så gardinen täcker allt.
    Taket är rakt, bara bilden som spökar! :)

Däremot är det en nivåskillnad, såklart ;), mot väggen med den svarta världskartan (därav träklossarna som sitter kvar från förra lägenhetsinnehavaren).

• Sorbus

Jag tycker det var rätt coolt faktiskt Men på bilden ser det ut som det är lite missfärgat/smutsigt ovanför vad det nu är för något i överkanten av fönstret (ser ut som oversize gångjärn) och det drar ner intrycket. Det kan förstås var skuggor som gör det. Eftersom det knappt är någon vägg ovanför fönstret innan taket så begränsar det möjligheterna till gardiner, om man vill lämna så mycket fönster kvar som möjligt. Ett alternativ kan ju vara en vit, slät rullgardin som sätter så högt det går och sedan släpper så det precis överkanten jämnas upp.

Min första spontana tanke var däremot att faktiskt utnyttja det att det är en lite annorlunda detalj och framhäva det. Tex så skulle man kunna måla väggen i hela nischen runt fönstret, inklusive luckan eller vad det är ovanför det mindre fönstret i en snygg färg så det blir som en ram runt fönstret. Med tanke på utsikten så skulle en fin grön vara snyggt.

• Hannah76
    FredrikG skrev 2013-09-23 11:07:34 följande:
    Taket är rakt, bara bilden som spökar! :)

Däremot är det en nivåskillnad, såklart ;), mot väggen med den svarta världskartan (därav träklossarna som sitter kvar från förra lägenhetsinnehavaren).

Jag skulle btw fästa gardinen i taket.
  • Sorbus
    Sorbus skrev 2013-09-23 11:09:48 följande:
    Jag tycker det var rätt coolt faktiskt Men på bilden ser det ut som det är lite missfärgat/smutsigt ovanför vad det nu är för något i överkanten av fönstret (ser ut som oversize gångjärn) och det drar ner intrycket. Det kan förstås var skuggor som gör det. Eftersom det knappt är någon vägg ovanför fönstret innan taket så begränsar det möjligheterna till gardiner, om man vill lämna så mycket fönster kvar som möjligt. Ett alternativ kan ju vara en vit, slät rullgardin som sätter så högt det går och sedan släpper så det precis överkanten jämnas upp.

Min första spontana tanke var däremot att faktiskt utnyttja det att det är en lite annorlunda detalj och framhäva det. Tex så skulle man kunna måla väggen i hela nischen runt fönstret, inklusive luckan eller vad det är ovanför det mindre fönstret i en snygg färg så det blir som en ram runt fönstret. Med tanke på utsikten så skulle en fin grön vara snyggt.
    Oj, nu skriver jag obegripligt igen. Måste sluta surfa och göra annat samtidigt...
    Min tanke med en slät, vit rullgardin är att sätta en som är så lång att det räcker över båda fönstren, hänga den så högt det går och sedan rulla ner den så den precis kommer till överkant av det mindre fönstret. Då skapar man ett intryck av en slät, jämn överkant.
    Och så skulle jag fixa persiennerna, nu hänger de på sniskan och det gör att allt ser skevare ut.
  • Excentriskan

Är egentligen inte mycket för kappa, men iom att fönsterna var så olika i höjd skulle jag fästa en sådan längst uppe under taket: Och tvärs emot många andra välja ett tyg som inte släpper igenom ljust. Låta den gå ungefär en dm ner i det lägre fönstrets nederkant och på så vis ge en illusion av ett jämt fönster istället för två olika.

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • pluvdo

Först och främst så skulle jag nog sett till att de uppdragna persiennerna hängde rakt för det hade stört mig mer än fönstrens asymmetri gör.

Men först skall jag gå in i garderoben och säga pisspotta... men säg det inte till mamma.
  • Dina08

Jag skulle ha gjort rent och ev målat runt fönstren (vitt), sedan satt upp en fin gardinlängd i färg till höger om fönstret. Asymmetriska lampor i fönstret för att ta fokus.

• Purpurbräcka

Jag skulle använda de befintliga fästena och skaffa en vanlig rynkad gardinkappa. De sticker ju upp en bit över gardinstången så det borde inte vara något problem att få den att gå ända upp till taket. Den ska vara ljus men ganska tät och så lång att den precis skymmer persiennerna i det vänstra fönstret. Och så skulle jag fylla fönsterbrädet med en massa växer, men det kanske vore synd på utsikten...

I skuggan av varje stor man står en kvinna med känslig hy.
  • Excentriskan
    pluvdo skrev 2013-09-23 11:55:11 följande:
    Först och främst så skulle jag nog sett till att de uppdragna persiennerna hängde rakt för det hade stört mig mer än fönstrens asymmetri gör.

Haha Ja så är det ju. Trodde först fönsterna var i olika höjd.. Men det var ju bara persiennerna.

Skulle nog montera bort persiennerna helt och ha en rullgardin under kappan istället. Och iomj att fönsterna är i samma höjd så går det med vilket tyg och genomsläpp som helst. 
    Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • SupersurasunkSara

En sån slät kappa som jag har i mitt bildgalleri sid två. Vanlig vit stång med den hårda delen av självhäftande kardborreband på och så en slät kappa (min är en panelgardin på fel ledd) med den mjuka delen av kardborrebandet på. Blir slätt och bra

Svar på tråden Svårt fönster med fin utsikt