• Black Lady

    Hur får man en tonåring att förstå konsekvenserna utav sitt handlande?

    Blir verkligen inte klok på dessa tonåringar!
    Har två döttrar i åldern 13 & 15 och de har testat den övriga familjens tålamod fler än en gång.

    Den ena utav dem har en tendens att dansa iväg med sanningen för sina kompisar,
    hon kan säga att vi har köpt en splitter ny skoter, tex en sportig skidoo när vi i själva verket har köpt 4 år gammal familje polaris.

    Eller när hon fick dåligt resultat på provet så sa hon till sina kompisar att hon blivit utsläng hemifrån för att hon inte presterade, jag fick tom ett samtal från en ursinnig mamma som frågade hur jag kunde göra så mot min dotter.

    Vi har både diskuterat lugnt och bråkat om deras lögner men de fattar helt enkelt inte konsekvenserna som kan bli av deras påhitt.
    Vi bor i ett mindre samhälle där man vet vem de flesta är, vi driver ett företag och fula lögner och förtal kan ställa till med stor skada. 

    Hur får man dem att fatta???
    De förstör både för oss föräldrar, sin små syskon och även sig själv  


    Hjälp!!!
  • Svar på tråden Hur får man en tonåring att förstå konsekvenserna utav sitt handlande?
  • viseversa

    Dra in ev veckopeng,tv,godis och annat dom uppskattar. Ta ifrån mobil dator också. Och säg att dom får tillbaka det när dom börjar sköta sig.

  • Beibikär

    låt dem själva ta konsekvenserna av sina handlingar. T ex mamman som ringde och skällde på dej över att du skulle ha slängt ut dina barn: tvinga dottern att förklara för kvinnan att hon ljugit. Du ska inte reda ut deras rådd utan låt dem själv ställa till rätta. 
    Har du försökt med att måla upp en situation där du skulle förtala dina döttrar inför deras kompisar? Få dem att försöka tänka sej in idet?
    Har själv tonåring så jag vet att det minsann inte är lätt... 

  • skogsvitter
    Beibikär skrev 2013-09-23 11:16:23 följande:
    låt dem själva ta konsekvenserna av sina handlingar. T ex mamman som ringde och skällde på dej över att du skulle ha slängt ut dina barn: tvinga dottern att förklara för kvinnan att hon ljugit. Du ska inte reda ut deras rådd utan låt dem själv ställa till rätta. 
    Har du försökt med att måla upp en situation där du skulle förtala dina döttrar inför deras kompisar? Få dem att försöka tänka sej in idet?
    Har själv tonåring så jag vet att det minsann inte är lätt... 
  • skogsvitter
    viseversa skrev 2013-09-23 11:05:28 följande:
    Dra in ev veckopeng,tv,godis och annat dom uppskattar. Ta ifrån mobil dator också. Och säg att dom får tillbaka det när dom börjar sköta sig.
    Hur får du ihop logiken att materiella straff skulle göra saken bättre?! Jag trodde de flesta idag förstod att sådant aldrig leder någon vart...

    Poängen är ju att de själva måste ta de faktiska konsekvenserna som ändå blir! För konsekvenser kommer ju hela tiden, men i dagsläget är det föräldrarna om står som sköldar. Sluta agera sköld och låt barnen stå för konsekvenserna själva, då behöver man inte hitta på egna "konsekvenser" i form av ologiska straff som gör barnen ännu mer arga, frustrerade och som i värsta fall berättigar att de beter sig ännu mer illa (det är ju ändå ingen som ser, ingen som hör eller ingen som fattar). I värsta fall bara för att såra och förstöra just för föräldrarna. Vill man ha sådana reaktioner från sina barn..?
  • Fanny b

    Du kan också prata med döttrarna om att erat företag är det som genererar familjens inkomst Samt att om det uppstår rykten om er så familj kan det göra så att företaget går sämre, vilket kan göra att det går i konkurs. Om det går i konkurs måste ni flytta och då kan inte tonåringarna träffa sina kompisar.  Även om dessa påståenden är överdrivna i ditt fall kan det vara ett sätt för dina tonåringarna att förstå vilka konsekvenser det kan bli av deras handlade.

    Du kan också prata med dem hur mentaliteten kan vara i mindre samhällen, ge fiktiva exempel, som t ex att någon i dina tonåringars    ålder hittar på ett rykte om dem, detta rykte sprids i samhället. De måste stå till svars om ryktet eller så tar det lång tid innan det slutar pratas om detta rykte.

  • YummyMami
    Beibikär skrev 2013-09-23 11:16:23 följande:
    låt dem själva ta konsekvenserna av sina handlingar. T ex mamman som ringde och skällde på dej över att du skulle ha slängt ut dina barn: tvinga dottern att förklara för kvinnan att hon ljugit. Du ska inte reda ut deras rådd utan låt dem själv ställa till rätta. 

    Man gör så med småungar som ljuger och tonåringar, ingen skillnad!
    Mitt liv Just nu.. dyslexiamaniac.blogspot.se ******************** År 46 fyrasex.blogspot.se
  • Black Lady
    Beibikär skrev 2013-09-23 11:16:23 följande:
    låt dem själva ta konsekvenserna av sina handlingar. T ex mamman som ringde och skällde på dej över att du skulle ha slängt ut dina barn: tvinga dottern att förklara för kvinnan att hon ljugit. Du ska inte reda ut deras rådd utan låt dem själv ställa till rätta. 
    Har du försökt med att måla upp en situation där du skulle förtala dina döttrar inför deras kompisar? Få dem att försöka tänka sej in idet?
    Har själv tonåring så jag vet att det minsann inte är lätt... 
    Tro mig, har försökt många gånger men det går helt enkelt inte in.
  • Black Lady
    skogsvitter skrev 2013-09-23 11:26:53 följande:
    Hur får du ihop logiken att materiella straff skulle göra saken bättre?! Jag trodde de flesta idag förstod att sådant aldrig leder någon vart...

    Poängen är ju att de själva måste ta de faktiska konsekvenserna som ändå blir! För konsekvenser kommer ju hela tiden, men i dagsläget är det föräldrarna om står som sköldar. Sluta agera sköld och låt barnen stå för konsekvenserna själva, då behöver man inte hitta på egna "konsekvenser" i form av ologiska straff som gör barnen ännu mer arga, frustrerade och som i värsta fall berättigar att de beter sig ännu mer illa (det är ju ändå ingen som ser, ingen som hör eller ingen som fattar). I värsta fall bara för att såra och förstöra just för föräldrarna. Vill man ha sådana reaktioner från sina barn..?
    Förstår inte riktigt hur jag kan vara en sköld...

    När jag får ett samtal, som tex av mamman, sa förklarar jag situationen för denna, pratar/diskuterar/bråkar vi (jag och pappan) med vår dotter och tvingar henne att tala om för sin kompis och dennes mamma att det inte är sant.

    Lika f*rbannat  så har vi en liknande incident om en vecka igen, fast med en annan vän.
  • YummyMami
    Black Lady skrev 2013-09-23 11:52:36 följande:
    Förstår inte riktigt hur jag kan vara en sköld...

    När jag får ett samtal, som tex av mamman, sa förklarar jag situationen för denna, pratar/diskuterar/bråkar vi (jag och pappan) med vår dotter och tvingar henne att tala om för sin kompis och dennes mamma att det inte är sant.

    Lika f*rbannat  så har vi en liknande incident om en vecka igen, fast med en annan vän.

    Skämms hon något över huvud taget då är hon erkänner att hon ljugit?
    Mitt liv Just nu.. dyslexiamaniac.blogspot.se ******************** År 46 fyrasex.blogspot.se
  • Black Lady
    Fanny b skrev 2013-09-23 11:27:11 följande:
    Du kan också prata med döttrarna om att erat företag är det som genererar familjens inkomst Samt att om det uppstår rykten om er så familj kan det göra så att företaget går sämre, vilket kan göra att det går i konkurs. Om det går i konkurs måste ni flytta och då kan inte tonåringarna träffa sina kompisar.  Även om dessa påståenden är överdrivna i ditt fall kan det vara ett sätt för dina tonåringarna att förstå vilka konsekvenser det kan bli av deras handlade.

    Du kan också prata med dem hur mentaliteten kan vara i mindre samhällen, ge fiktiva exempel, som t ex att någon i dina tonåringars    ålder hittar på ett rykte om dem, detta rykte sprids i samhället. De måste stå till svars om ryktet eller så tar det lång tid innan det slutar pratas om detta rykte.
    Vi har pratat om det och de vet vilken rykten som kan florera men det hjälps inte då de inte bryr sig längre än ett par timmar fram.
  • Black Lady
    YummyMami skrev 2013-09-23 11:54:11 följande:

    Skämms hon något över huvud taget då är hon erkänner att hon ljugit?
    Oftast blir hon mest arg för att hon blir påkommen men ibland kan hon skämmas för stunden, beroende på vad hon sagt.
  • YummyMami
    Black Lady skrev 2013-09-23 11:59:21 följande:
    Oftast blir hon mest arg för att hon blir påkommen men ibland kan hon skämmas för stunden, beroende på vad hon sagt.

    Då är det bara fortsätta nöta in det, så att hon lär sig. Tonåren är lite som att geomgå treårs trotsen igen.
    Mitt liv Just nu.. dyslexiamaniac.blogspot.se ******************** År 46 fyrasex.blogspot.se
  • pluvdo

    Problemet är väl inte att få dem att förstå konsekvenserna av sitt handlande utan att få dem att bry sig om konsekvenserna som blir. För man kan inte förlita sig på att en tonårings samvete skall hindra denne från att göra dumma saker även om denne vet att de är dumma. En tonårings hjärna är ju inte färdigutvecklad så saker känns inte så hemska/elaka då som de faktiskt är.

    Vad du får göra är väl att dels förklara varför de inte skall ljuga och så, vad följden kan bli för dem och för er föräldrar och er familj och dels "bestraffa" dem på mer konkreta sätt som de känner/märker av. Konfiskering av mobiltelefon och så.


    Men först skall jag gå in i garderoben och säga pisspotta... men säg det inte till mamma.
  • Fanny b
    Black Lady skrev 2013-09-23 11:55:35 följande:
    Vi har pratat om det och de vet vilken rykten som kan florera men det hjälps inte då de inte bryr sig längre än ett par timmar fram.

    Är ditt intryck att de inte vill förstå eller faktiskt inte förstår detta?¨Om du inte provat med detta kan du testa med att i en skarp ton säga: Vill ni flytta härifrån, till en liten lägenhet, inte kunna träffa era kompisar, byta skola, etc? De svarar troligen nej på detta men då kan ditt svar bli: Men så kommer det bli om ni fortsätter att sprida rykten om familjen, dessa rykten kommer göra så att ingen vill anlita företagets tjänster, och då har vi ingen inkomst.
  • Mineralvatten

    får de några konsekvenser?
    talar du om för de som de ljuger för att det enbart är lögn?
    de är så stora nu och ju snart lämna boet, att det är hög tid att förstå sina konsekvenser, i alla fall 15 åringen. 

Svar på tråden Hur får man en tonåring att förstå konsekvenserna utav sitt handlande?