• Miranda8501

Totalt förälskad i min psykolog

Hej på er.

Ja... som rubriken säger. Jag är så förälskad i min psykolog. Satan har flugit in i mig Demon
    Snälla någon jag kom från ångest in till det här. Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Vilket skämt! Tyst 

Nej, jag vill inte ha ett förhållande, ingenting med honom! Jag är gift och älskar min man så mycket men jag kan inte få ut denna manliga psykologen ur huvudet på mej. Jag känner mej dum, hemsk, idiotisk och som en amatör. Varför lyckas jag alltid sabba för mej själv? åååååååååååååh arg jag blir.

I början av vår kontakt såg jag inte ens honom, tänkte inte ens på honom. Gick helt osminkad och ful klädd. Nu när han har hjälpt mig ur min ångest och fått mig att blomma så dunkar hjärtat på mej när jag tänker på honom.
    Jag känner mig så oproffsig. Jag försöker lämna mina känslor hemma och fokusera på min terapi men så fort jag är där så blir jag nervös, tar på mitt hår hela tiden, är rädd för att se tjock ut och ja allt det där ni vet man gör när man är typ lite småkär i någon. Skäms Snälla sätt inga etiketter nu på mej. Jag vet att det är olagligt och omoraliskt och allt vad ni vill kalla det. JAG vet och jag håller med men mina känslor håller tydligen inte med.

Jag tycker han är så vacker, han är så snäll och fin. Jag vill bara kyssa honom när jag ser honom! Träffade honom senast idag. Kunde inte fokusera på mej själv utan på honom. Jag kunde inte slappna av.
    Jag vill inte byta psykolog, jag vill inte byta til någon annan.  Jag vill ha den här psykologen för han är duktig och bra. Jag kommer bra överens med honom helt enkelt. 

Han frågade mig idag om hur länge jag tycker jag behöver ha terapi och då sa jag tills jag når mina mål men berättade för honom att jag får ångest av att ha vetskapen om att han inte kommer finnas i mitt liv för alltid. Jag blir så ledsen. Allt skulle kännas så tomt på något vis. 

Vad ska jag göra? Ska jag berätta detta för honom? USCH, jag kommer att dö om jag gör det! Jag vet inte vad jag ska säga till honom och hur jag ska lägga upp det! Tänk om han verkligen nekar mig så hårt att jag kommer skämmas så mycket så att jag vill dö? Tänk om han säger du måste byta psykolog nu? Då har jag ju saboterat precis allting. Då är jag på ruta ett igen. Tänk om det blir lika jobbigt för honom att ha vetskap om att jag tänker på honom och har känslor för honom samtidigt som vi ska få vår terapi att fungera?
    ÅÅÅÅÅÅH... så jäkla jobbigt. Kanske bäst att bara vara tyst. Men hur rättvist är det då mot mej själv?

Snälla, om ni har varit i liknande situation kan ni väl berätta för mej vad ni gjorde och hur ni gjorde?
    Vad är rätt i det här fallet? Jag vill ha kvar honom så länge som jag bara kan.

Jag ångrar dagen jag satte min fot på mottagningen. Nu sitter jag och räknar dagar och timmar tills vi ska ses igen.

Vilket misslyckande...

• Svar på tråden Totalt förälskad i min psykolog
  • Feryusu

Det är vanligt och fullt normalt. Troligen vet psykologen hur han ska handskas med det.

• Venne

Det är inte äkta kärlek. Det är ett skolboksexempel. Byt psykolog och gå vidare, han gör bara ett jobb, du är bara en patient.

• Reija
    Venne skrev 2013-09-23 13:24:23 följande:
    Det är inte äkta kärlek. Det är ett skolboksexempel. Byt psykolog och gå vidare, han gör bara ett jobb, du är bara en patient.
    Dumt att råda TS att byta psykolog. Varför då? Det är väl tusen gånger bättre att ta upp det i terapin så att man kan använda det på ett bra sätt.

TS: att bli förälskad i sin psykolog är inte ovanligt alls. Det sker hela tiden. Om du tar upp det med honom kommer han veta hur ni ska handskas med det. Det kan till och med leda till positiva saker i terapin! Du behöver inte skämmas eller tycka att det är pinsamt.
  • Miranda8501
    Reija skrev 2013-09-23 13:31:29 följande:
    Dumt att råda TS att byta psykolog. Varför då? Det är väl tusen gånger bättre att ta upp det i terapin så att man kan använda det på ett bra sätt.

TS: att bli förälskad i sin psykolog är inte ovanligt alls. Det sker hela tiden. Om du tar upp det med honom kommer han veta hur ni ska handskas med det. Det kan till och med leda till positiva saker i terapin! Du behöver inte skämmas eller tycka att det är pinsamt.
    Tack för ditt svar. Jag uppskattar det. Tror du att han märker av att jag tycker om honom? När jag berättade om att det skulle bli jobbigt att separeras och kännas tomt ifall jag sedan når mina mål och att vi inte ses mer. Då log han och sa att det var jätte bra och jätte viktigt att jag tog upp det. Och sa så här "Allt ska berättas. Allt måste berättas." Antingen är det mitt psykhuvud som säger att han eventuellt vet om det eller så menar han väl bara lite så där allmänt. Ja, jag vet inte..
  • Miranda8501
    Reija skrev 2013-09-23 13:31:29 följande:

och jag är lite rädd för jag gjorde lite research på honom på näet. Jag såg att han blev examinerad i januari. Så han är NY. Jag kanske är den första patienten som är förälskad i honom och eftersom han är ny kan han ju själv bli nervös. Eller?
  • Reija
    Miranda8501 skrev 2013-09-23 16:49:02 följande:
    Tack för ditt svar. Jag uppskattar det. Tror du att han märker av att jag tycker om honom? När jag berättade om att det skulle bli jobbigt att separeras och kännas tomt ifall jag sedan når mina mål och att vi inte ses mer. Då log han och sa att det var jätte bra och jätte viktigt att jag tog upp det. Och sa så här "Allt ska berättas. Allt måste berättas." Antingen är det mitt psykhuvud som säger att han eventuellt vet om det eller så menar han väl bara lite så där allmänt. Ja, jag vet inte..
    Det är möjligt att han märker att du är fäst vid honom, men det är också möjligt att han inte förstår innebörden av det. Jag tycker att det var väldigt modigt av dig att våga berätta att det skulle bli jobbigt att separera från honom! Han försöker kanske bara uppmuntra dig till att berätta allting.

Du kan tänka så här: även om det känns superjobbigt att ta upp dina romantiska känslor för din psykolog så är han säkerligen kapabel att ta hand om det. Naturligtvis finns det dåliga psykologer också, men de allra flesta är väldigt duktiga. Du skrev att han var ganska ny, men du ska inte behöva oroa dig för det. Psykologer har ofta handledning utifall att någonting skulle kännas svårt. Psykologer pratar en del om förälskelse på utbildningen och det är inget konstigt. Tänk istället vad fint att du har hittat en kontakt som du trivs så väl med! De positiva känslorna inför er kontakt kan komma att gynna DIG och det är ju jättebra eftersom du förmodligen sökt hjälp för något tufft!

• Miranda8501
    Reija skrev 2013-09-24 14:15:49 följande:
    Det är möjligt att han märker att du är fäst vid honom, men det är också möjligt att han inte förstår innebörden av det. Jag tycker att det var väldigt modigt av dig att våga berätta att det skulle bli jobbigt att separera från honom! Han försöker kanske bara uppmuntra dig till att berätta allting.

Du kan tänka så här: även om det känns superjobbigt att ta upp dina romantiska känslor för din psykolog så är han säkerligen kapabel att ta hand om det. Naturligtvis finns det dåliga psykologer också, men de allra flesta är väldigt duktiga. Du skrev att han var ganska ny, men du ska inte behöva oroa dig för det. Psykologer har ofta handledning utifall att någonting skulle kännas svårt. Psykologer pratar en del om förälskelse på utbildningen och det är inget konstigt. Tänk istället vad fint att du har hittat en kontakt som du trivs så väl med! De positiva känslorna inför er kontakt kan komma att gynna DIG och det är ju jättebra eftersom du förmodligen sökt hjälp för något tufft!

Jag blir så ledsen när jag tänker på att han inte kommer finnas med mig hela mitt liv. Jag känner en stor sorg och vill gråta. Han betyder så mycket för mig. Han kan aldrig ana det. Han kom som en ängel i mitt liv och tog mig i handen och väckte mig till lyckan. Jag har aldrig känt så här för någon. Inte ens för  min man. På ett sånt speciellt sätt och jag har udda känslor för honom som är en blandning av dåligt samvete, glädje, sorg, lycka, ilska, kärlek och hat gentemot honom. Det gör mig arg att han ens fick det tillståndet och komma in i mitt liv och fastna där. Det gör mig arg att han aldrig kommer förstå hur jag ser honom med mina ögon. Det känns så orättvist att det är så här. Jag blir ledsen på djupet och jag vet inte om jag ska förbise mina känslor eller om jag ska berätta för honom vad han betyder för mig. Jag är rädd för att skrämma iväg honom. Det vill jag inte göra. 

Ända sen han kom in i mitt liv så har jag blivit så lycklig och han har fått mig att se saker på ett annat sätt men jag hatar honom för det för han har reformerat så mycket sorg i mig.  Och jag vet att han skapar en sån stor förändring hos mig och därför känner jag så här för honom och om honom. Jag känner mig patetisk och helt dum i huvudet. Jag känner mig som en stor nolla utan värde. Jag känner mig helt enkelt värdelös och han kommer att göra narr av mig. av hur patetisk jag är. Allt det han kanske tycker om mig kommer försvinna på ett ögonblick på grund av mina idiotiska känslor. Usch, vill bara försvinna..
  • MS75

Har du berättat för honom att du är kär? Gör det tycker jag, och berätta gärna i den här tråden hur det gick. Jag vet en kompis som själv går till en vacker nyexaminerad psykolog i huvudstaden (hon är dock inte kär i honom, vad jag vet), kanske är det samma?

• kvinnan03

detta är rätt vanligt

men en sak känner du honom när han inte jobbar? vem är han då? pyskologer är smarta människor på spela spel med mera 

• Miranda8501

Jag vet inte om det är samma. Jag ska lägga detta bakom mig. Har bestämt mig för att berätta för honom. Jag är där för min egna skull. Jag borde ge mig själv en chans att vara ärlig mot mina känslor.

Svar på tråden Totalt förälskad i min psykolog