• Anonym (orolig)

Viktnedgång enbart pga stress?

I början av sommaren vägde jag 64 kg till mina 171 cm. Idag väger jag mellan 57-58 kg.

Är tjej och 26 år gammal.

Jag har ett väldigt stressigt arbete och den här sommaren har ändrat mig. Jag har alltid kunnat hantera stress relativt bra men nu är min stress tröskel väldigt låg, jag saknar motivation att gå till mitt jobb (som jag älskade tidigare) och har börjat söka andra jobb.

Kan stress verkligen få en att tappa så mycket i vikt? Jag har liksom inte gjort något annorlunda för att gå ner.

Jag äter egentligen inte så mycket, frukosten ser jag som det viktigaste på hela dagen så det är väl den största måltiden på dagen. Lunch existerar knappt längre och middag äter jag en barnportion av. 

Träna gör jag minst 2 gånger i veckan + att jag får mycket vardagsmotion (bor på tredje våningen utan hiss och har tvättstuga i källaren) springer på stan och rör mycket på mig i jobbet.

Jag var hos min läkare tidigare i veckan men allt han gjorde var att ta ett blodprov och så sa han hejdå med orden "försök att äta lite mera"

Det som gör mig orolig är att jag alltid har haft en onormal relation till mat och har tidigare i mitt liv haft ätstörningar.
    Anorexi/ätstörningar finns på båda sidor i min släkt (moster, kusin och lillasyster) så jag vet att jag ligger i risksonen.

Men jag är medveten om det och nu drar jag i bromsen!

Vad ska jag göra för att komma ur den här onda cirkeln? 

Nytt jobb är på g, liksom en potentiell pojkvän. 

Svar på tråden Viktnedgång enbart pga stress?