• Anonym (Hjälp!)

OMÖJLIGT klippa hundens klor!!!

Så fort saxen kommer fram så blir han stel och börjar skaka. Tar jag i tassen drar han snabbt tillbaka den och om jag försöker hålla fast honom så gallskriker han. Tillslut skriker han åt mig utan att jag ens rör honom. :( Nu har det dessvärre gått så långt att klorna blivit alldeles för långa så jag måste iväg med honom. Någon som vet en någon bra i Malmö?! Eller något tips till mig hur jag ska lyckas? Vill gärna klara av att göra det själv.

• Svar på tråden OMÖJLIGT klippa hundens klor!!!
  • turkos77

Jag har klippkort hos en veterinär. Mina är likadana. Så fort jag tar fram saxen så skriker de. Konstiga är att det gick bra de första 4 åren. Sen blev den ena rädd och nu går det inte alls att klippa nån. Hos veterinären går det utan problem.

• Eterisk

Hur gammal är han?

Tips: låt klotången ligga framme hela tiden, gör ingen sak av att den är där ni är. Håll på med tassarna ofta utan att försöka klippa klorna. Smörj trampdynorna med försvarets hundsalva, plocka och pilla med klorna med dina fingrar. Det är ingen lösande lösning på problemet att låta klorna bli långa eftersom det då är en större sak att klippa dem. Pulpan växer ut med klon så att säga.  

• Fanny b

Vad du kan göra är att antingen ta hunden till en veterinär som söver ner den och klipper klorna på den, då kan också klorna klippas ganska korta. Då slipper du för en period framöver tänka på att hunden har för långa klor. Nästa steg kan vara hanteringsträning. Du kan börja med att träna hunden att acceptera att du lägger ned på sidan. När den ligger på sidan var själv lugn men bestämd, den får inte resa sig. När hunden är relativt lugn, klappa den på olika ställen av kroppen. Smek benen, ta upp en tass i taget, etc. Detta ska inte göras lugna stunder i taget. När du släpper upp hunden kan du belöna den med en godbit, då kan den koppla denna situation med något positivt.

Vad du också kan göra är ta fram en skål/fat med en godbit i och lägga framför hunden. Hunden får inte ta godbiten men om den går med på att du lyfter benet säger du ett ord som betyder att den får ta en godbit, ex varsågod. När hunden förstår denna övning kan du börja med att pilla på tassen innan den får sin godbit. Till sist kan du börja med att klippa en klo innan den får sin godbit, sedan 2 klor, en tass, osv. Du kan också göra så att du avdramatiserar klotången genom att belöna hunden om den nosar eller bara är intresserad av den.

Vad som kan göras vid sidan av detta är att ta hunden till en utomstående som klipper hundens klor. Djuraffärer kan ha denna tjänst. Oftast reagerar hundar som är rädda för kloklippning på ett annat sätt när främmande personer klipper deras klor.       

• Mineralvatten

fila dom istället?

• slamkrypare

Det är nog en bra idé att bryta av och låta någon annan klippa klorna ett par-tre gånger framöver, ex.vis veterinär, hundfrisör, djuraffär osv. Går det bra där, titta på hur de gör och be om tips!
    Om du sen ska börja klippa själv igen är det kanske också bra att du skaffar en ny klotång som ser annorlunda ut, annan färg e dy, för att få en nystart. Och se till att du har en riktigt bra och vass klotång som verkligen klipper direkt och inte klämmer klon först, för det gör ju skitont på hunden.

Vi hade lite problem med vår ena hund, men hos frissan gick det hur bra som helst. Jag hade tidigare lagt hunden i knät på rygg (liten ras) och sen klippt, för det var så vi fick lära oss på valpkursen. I början gick det hur bra som helst men sen antar jag att jag råkade klippa för långt någon gång så det gjorde ont och sen var det kört. Hundfrisören lät honom stå upp och vek upp tassen bakåt. Hennes förklaring var att hunden på det sättet kände att han hade mer kontroll över situationen men eftersom han inte hade klotången i synfältet gjorde han inte kopplingen att det kanske kunde göra ont.
    Så fundera på hur du gör och prova att göra helt tvärtom  

• Harvester

Strunta i att han skriker? De flesta lugnar snabbt ner sig när de märker att det inte var farligt. Har du råkat klippa i pulpan någon gång och han därför blivit hysterisk? Ta hjälp sv någon som håller och sluta inte för att han drar åt sig tassen, då märker han ju att det funkar att bete sig som han gör.. Lugn och bestämd...

• Anonym (Hjälp!)

Tack så jätte mycket för era tips!!

Ska försöka idag igen (även om jag tänkt så flera gånger!)

Det handlar inte om att jag inte ger mig, vilket jag iofs gör tillslut.. Utan att han lyckas dra undan tassen varje gång vilket gör det helt omöjligt att ens klippa.

Ska även testa att fila.. Men tveksam till att det kommer funka då man inte får ta på hans tassar om man har något i handen

Svar på tråden OMÖJLIGT klippa hundens klor!!!