• H2O

"Måste" barn dricka mjölk?

Vår dotter (14 månader) verkar inte gilla mjölk så värst. Vi försöker ibland, men hon bara bubblar med det och spottar ut det. Hon äter ost till frukost (petar bort den från mackan, och helst också från våra mackor) plus välling morgon och kväll. Det man tänker på är ju om hon får i sig tillräckligt kalcium.

Visst finns det kalcium i en del frukt och grönsaker? Vilka då, har någon koll?

• Svar på tråden "Måste" barn dricka mjölk?
  • Åke Vilse

Vår son är snart 19 månader och han gillar inte heller mjölk.
    Däremot tycker han om ost så det får han både mjuk och hård. Ibland går det även att ge honom lite yoghurt.
    Han är allmänt petig med maten.

• Amorella

Det med frukt och grönt kan jag inte på rak hand, men däremot är ost en väldigt bra kalciumkälla. Så äter hon det kan du vara helt lugn!

• Marlin

Broccoli är bra, vet jag. Mycket kalcium i det. Sen vet jag inte så mycket mer, men det borde gå att Googla lite...

• H2O

Tackar. Vilken tur att Saga älskar broccoli!

Bra sida, Jennie med ie.

• Jennie med ie

H2O, spara den i Favoriter på datorn

• akl75

Vitkål, ägg, sardiner med ben och räkor innehåller kalcium samt förstås alla mjölkprodukter som keso, ost, grädde, creme fraiche osv. Tror att det är en del i nötter och mandel också? Det är egentligen mest en kulturell grej att vi dricker så mycket mjölk i Norden, i många andra länder så slutar man till stor del med mjölk när man slutar dricka bröstmjölk...
    Se på djurvärlden. Alla behöver förstås kalcium, men det behöver inte komma från mjölk.

• Pyssilullan

Min dotter är också 14 mån...
    Samma här hos oss... Hon gillar ej heller mjölk... Hon bara spottar!!

Svar på tråden "Måste" barn dricka mjölk?