• Anonym (hunger)

Ökar förbränningen innan mens?

Är det så? Är det därför man kan bli så kolossalt hungrig innan mensen? Bör man äta mer då?

• Svar på tråden Ökar förbränningen innan mens?
  • Anonym (kul)

Äta mer för att man ska ha mens? Nej.

• Anonym (hunger)
    Anonym (kul) skrev 2013-09-23 16:35:00 följande:
    Äta mer för att man ska ha mens? Nej.
    Ja om man förbränner mer, vill hålla sin vikt bör man kanske äta mer? Det är väll ingen konstig fråga
  • Hallonet

Jag har ingen aning men jag kan oxå bli vrålhungrig typ en-två dgr innan mensen kommer! Har ofta funderat på varför det blir så, kul om ngn vet orsaken. Glad

• Persona

Temperaturen stiger i kroppen så jo man förbränner nog lite mer, men har ingen aning om hur mycket, förmodligen på marginalen?

• Lotusen79

Detta hittade jag på Anna Skippers hemsida/blogg för ett tag sedan då jag själv funderade på samma sak "

Cyklerna och kaloribehovet

Före ägglosning ökar behovet av kalorier med ca 300 – 500 kcal / dag. Mao kan du äta lite mera utan att gå upp i vikt. Kroppen förbränner alltså mera kalorier och du har råd att slarva lite!

Efter ägglossning innan menstruationen sjunker kroppstempen och ämnesomsättningen går ned med ca 300 – 500 kcal / dag. Vi får också en ökad insulinkänslighet och lägre blodsocker innan mens därav ett ökat sötsug och annat onyttigt vid ex PMS. Här gäller det att se upp girls! Viktuppgången kommer som ett brev på posten!!

Så fuska aldrig efter ägglossning!!! Nu vet ni varför ni kan få platåer när ni försöker gå ned i vikt. Nu vet ni lite mera om våra fantastiska kroppar och kan lättare förstå och hantera de olika cyklerna i månaden. "

Svar på tråden Ökar förbränningen innan mens?