• jeessicas

Förvirrad med LAS dagar

Jag har aldrig riktigt förstått det här med LAS dagar . Är utbildad USKa och har jobbat som både timvikarie och haft ett fast vikariat på 6 månader innan jag gick på mammaledighet . I mina papper står det att jag har 398 LAS dagar och företräde till 2014-01-18 vad innebär detta ? Är just nu mammaledig men ska börja jobba igen nu i slutet på november början av december men då som timvikarie igen . Men till min fråga kan någon förklara för mig hur det fungerar med LAS dagar ?

• Svar på tråden Förvirrad med LAS dagar
  • Gladskit

LAS är Lagen om anställningsskydd.
    Den är ett skyddsnät för dig som arbetstagare och även för arbetsgivarsidan så att man har klart för sig vad som gäller. Den är en bra grund för avtal mellan arbetstagare och arbetsgivare men genom kollektivavtal kan andra regler gälla (som är avtalade mellan arbetsgivarsidan och arbetstagarsidan (+ resp. fackförbund).

När man talar om att blir LAS'ad så finns det fler saker man kan mena. Man kan ha företrädesrätt till anställning och det verkar du ha fått?
    Man kan också tala om rätt till tillsvidare tjänst, på grund av att man har arbetat så pass många dagar under en viss period. För att kvalificera dig ska du ha:
    720 dagar som vikarie under en femårsperiod
    720 dagar på allmän visstidsanställning under en femårsperiod
    1080 dagar totalt på vikariat + allmän visstid ihopräknat under en femårsperiod

Svar på tråden Förvirrad med LAS dagar