• Anonym (Undrande tjej)

Kronofogdens delgivningsmän

Om en person inte skickar in varken delgivningskvittot eller påminnelsen hur långt tid tar det innan Delgivningsman ringer på personens dörr för påskrift?

Hur brukar Kronofogdens Delgivningsmän uppträda?

Har de befogenheter att få portkoder till hyreshuset personen bor i som ska delges? prata med grannar? osv

Vilka befogenheter har de i övrigt om en person sätter sig på tvären?

• Svar på tråden Kronofogdens delgivningsmän
  • Anonym (Undrande tjej)

Har Kronofogdens Delgivningsmän Stämningsmanna behörighet?

Stämningsmannadelgivning
  • Waldo
    Anonym (Undrande tjej) skrev 2013-09-23 18:25:33 följande:
    Har Kronofogdens Delgivningsmän Stämningsmanna behörighet?
    Stämningsmannadelgivning
    Inte nödvändigtvis.

Ofta är det så att man anlitar en delgivningsman och sedan kommer det en som tar hand om spikningen.

• Anonym (Undrande tjej)

Då fattar jag det som Stämningsmannen har lite mer befogenheter än Kronofogdens Delgivningsmän dvs det är dem som gör själva spikningen?

Det som ligger i grund för frågan är att personen inte skickar in varje sig kvittot från kronofogden eller påminnelsen men mycket tyder på att personen hålla sig hemma för det mesta alternativt hos föräldarna

• Anonym (J)

Dom kan söka upp en på arbetet oxå

• Anonym (Baltic inkasso)

Mina delgivningmän behöver inga "befogenheter" eller portkoder. De gör sig förstådda endå. Kronofogden är för mesar.

• Anonym (Undrande tjej)

Anonym (Baltic Inkasso)

Jag förstår till viss del hur du tänker och resonerar men får att man på lagligt sätt sen ska ha möjlighet att få i gen de pengar en person är skyldig en måste man gå via Kronofogden

Kan dock ändå tycka att de som medvetet inte gör rätt för sig inte kan få hur många chanser som helst.
    Är ju inte kul för fordringsägarna som inte får sina pengar.

• Anonym (Undrande tjej)

Vilka har mest befogenheter av KFM delgivningsmän och Polisens stämningsmän? Kontaktas hyresvärden vid låst port i fastigheten?

• Anonym (hmmm)
    Anonym (Baltic inkasso) skrev 2013-09-23 18:53:14 följande:
    Mina delgivningmän behöver inga "befogenheter" eller portkoder. De gör sig förstådda endå. Kronofogden är för mesar.

Du har antagligen ett sk inkassobolag som använder sig av fega skitar som hotar folk, er ger jag inte mycket för och skulle aldrig heller skriva på något från ett sånt bolag. Frågan är om ni har inkassotillstånd alls.
  • Anonym (Undrande tjej)
    Anonym (hmmm):

Jag är beredd att hålla med!

Hur är det med Deltra Kravek som är en auktoriserad delgivningsbyrå?

Sen undrar jag som sagt om Polisens stämningsmän har mer befogenheter än KFM delgivningsmän?
  • Anonym (hmmm)
    Anonym (Undrande tjej) skrev 2013-09-25 00:14:32 följande:
    Anonym (hmmm):

Jag är beredd att hålla med!

Hur är det med Deltra Kravek som är en auktoriserad delgivningsbyrå?

Sen undrar jag som sagt om Polisens stämningsmän har mer befogenheter än KFM delgivningsmän?

Delta kravek har en del skitstövlar som jobbar hos sig, en som var här och lämnade delgivning för vattenfalls räkning trängde sig i i bostaden, jag vägrade givetvis att skriva på och sa åt honom att gå sin väg. Jag kontakte Delta Kravek och fick ut namn och personnummer för att kunna göra en polisanmälan mot honom och tjejen jag pratade med lovade att han inte skulle få återkomma till oss om vi skulle få mer hos de.
  • Anonym (Undrande tjej)

Angående Deltra kravek

Det där som du beskrev låter inte som ett bra beteende fån deras sida!
    Blir lite rädd när jag läser det.

Självklart så ska dem ju aktivt söka upp den som ska delges i synnerhet om personen försöker hålla sig undan från att bli delgiven.

Är det inte så att kronofogdens delgivningsmän och Polisens stämningsmän har mer befogenheter?

Fick förklarat av Kronofogden att det är dem som beslutar om spikning om personen med all säkerhet bor på adressen men håller sig undan.

• Waldo
    Anonym (Undrande tjej) skrev 2013-09-25 00:51:11 följande:
    Angående Deltra kravek

Det där som du beskrev låter inte som ett bra beteende fån deras sida!
    Blir lite rädd när jag läser det.

Självklart så ska dem ju aktivt söka upp den som ska delges i synnerhet om personen försöker hålla sig undan från att bli delgiven.

Är det inte så att kronofogdens delgivningsmän och Polisens stämningsmän har mer befogenheter?

Fick förklarat av Kronofogden att det är dem som beslutar om spikning om personen med all säkerhet bor på adressen men håller sig undan.
    Vad är det du undrar över egentligen?

Vad är det för befogenheter du pratar om?
    Att det är poliser som utför spikningar gör dom utanför sin yrkesutövning som polis

En spikning handlar bara om att man sätter upp en lapp på en dörr  (enklast förklarat) för att slutligen få ett krav delgivet
  • Anonym (Undrande tjej)

Waldo:

Jag undrar ordagrant om Kronofogdens delgivningsmän respektive Polisens stämningsmän har tillgång till portkoder i låst fastighet där den svarande finns eller måste ta hjälp av Hyresvärden i fastigheten för att bli insläppt?

Undrar även över vilka befogenheter de har när den svarande vägrar öppna dörren men det framkommer tydligt att den svarande finns där?

Konstigare än så är det inte!

• Waldo
    Anonym (Undrande tjej) skrev 2013-09-25 15:12:12 följande:
    Waldo:

Jag undrar ordagrant om Kronofogdens delgivningsmän respektive Polisens stämningsmän har tillgång till portkoder i låst fastighet där den svarande finns eller måste ta hjälp av Hyresvärden i fastigheten för att bli insläppt?

Undrar även över vilka befogenheter de har när den svarande vägrar öppna dörren men det framkommer tydligt att den svarande finns där?

Konstigare än så är det inte!
    En delgivares arbetsuppgift går ut på att personligen försöka få kontakt med gäldenären för att kunna överlämna kravet och därigenom, vid den kontakten, få gäldenärens namnteckning.
    Detta betyder rent lagtekniskt att gäldenären är delgiven

Någon som utför en spikning gör det oavsett om man träffar gäldenären personligen eller inte.
    Man behöver inte överlämna ett brev utan kan tejpa upp det på en ytterdörr.
    Lagtekniskt blir gäldenären ändå delgiven

Svar på tråden Kronofogdens delgivningsmän