Coloskopi, LIVRÄDD! Hjälp mig ta mig igenom det här!
Har återigen fått en tid för coloskopi pga magproblem som pågått i flera år. Fick en tid för några månader sedan och fick sån enorm ångest att jag gråtandes ringde och avbokade tiden. Nu har jag alltså fått en ny tid som jag vet att jag MÅSTE ta, annars försvinner jag från väntelistan. Men jag har sån ångest att jag inte vet om jag fixar det! Min största oro är förberedelserna. Jag väger lite och måste äta JÄMT, för att inte må illa, få ont i magen och dimpa totalt i blodsockret. Hur tusan ska man kunna leva (och jobba och ta hand om barn) när man bara får inta flytande föda två dygn innan?!? Sen det här med laxeringen. Jag är en person som dricker dåligt, VÄLDIGT dåligt. Jag begriper inte hur jag ska kunna få i mig FYRA LITER av en (vad jag förstått det) äcklig vätska på bara fem timmar? Hur fan klarar man det utan att tömma magsäcken genom att spy upp det? Jag kommer bli sövd under undersökningen. Nästa ångest! Jag vägrar gå igenom det i vaket tillstånd men har aldrig blivit sövd och det skrämmer mig:( rädd för att tappa kontrollen, rädd för att gå igenom en sån "kränkande" undersökning och inte ha koll, rädd för att vakna upp efteråt, rädd för att må illa efteråt. ÅNGEST! Och hur blir det efteråt? Hur mår man efter en sån här undersökning? Hur lång tid tar det innan man kan äta normalt utan att få rusa på toa eller få ont i magen? Hur orkar man med efteråt när man levt på flytande två dagar, tömt magen rejält och gått igenom en sån här undersökning? Jag är liten i kroppen och är som en urvriden trasa efter EN diarré, ser ju framför mig att jag måste ta ut mina sista semesterdagar på en sån jävla SKITGREJ som den här undersökningen ändå är! Jag vill inte! Hjälp mig!