• Anonym (SF-tjej)

Social Fobi - söker nya vänner

Hej! Jag är en tjej på 25 år som lider av social fobi och panikångest. Går nu i kbt-terapi och känner att jag vill börja förändra mitt liv, vill våga mer och helt enkelt försöka skaffa mig en någorlunda normal och social tillvaro. Därför söker jag nu vänner som också lider av social fobi och som skulle vilja ses i verkligheten för att prata, kanske fika tillsammans, bio eller annat; ja, helt enkelt umgås och bli kompisar. Kanske finns det saker som känns riktigt jobbiga och som man skulle vilja prova på men inte riktigt vågar göra ensam, isåfall tror jag det kan vara en bra ide att kunna exponera sig för sådana saker tillsammans med någon annan som lider av samma rädslor. Så jag undrar helt enkelt om det finns andra i samma situation som jag som söker nya vänner? Hör gärna av er isf. JAg bor i norra Stockholm och ses mer än gärna! Kram :)

• Svar på tråden Social Fobi - söker nya vänner
  • lilmissredhotts

Jag har ingen diagnos men har väldiga problem att röra mig där mycket personer finns i rörelse och att komma ut pga det. Speciellt ensam, då tar jag mig knappt till mataffären.

Vet inte om vi kanske skulle kunna ta oss över åtminstone ett eller två hinder tillsammans?

Är 22 år, tjej och bor söder om söder.

• Anonym (SF-tjej)

Hej! Vad kul att du svarade! Mejla mig gärna på glitterkatten25@gmail.com så kan vi prata vidare och komma överens om att ses, etc. Vill helst inte skriva ut mitt nummer här. Kram!

• Mikkan90

Hejsan! Vill säga något bra men kommer inte riktigt på vad. Jag var i din sits för ett par år sedan och kbt hjälpte mig så otroligt mycket. Nu sökte du andra som lider av social fobi men känner du att du vill prata med någon som gått igenom samma sak men kommit en bra bit på vägen så får du gärna höra av dig. Trots att jag mår bättre nu växer inte kompisar och bekanta på träd :) Bor i stockholm i Sollentuna med min man och son och är 23 år. Har all förståelse om du hellre pratar med någon som fortfarnde är i samma sits men annars släng i väg ett mejl till weard_me@hotmail.com (skaffade mejlen när jag var typ tolv så den är lite pinig)

Pojke född 2012-01-16
  • Anonym (SF-tjej)

Någon mer med liknande problem som är sugen på nya kompisar?

:)

• Cheeses

Vågar du skaffa vänner då? Jag har social fobi och jag vill inte /vågar inte skaffa vänner. Jag sitter helst ensam hemma

• Anonym (jaa)
    Anonym (SF-tjej) skrev 2013-09-27 18:13:28 följande:

Någon mer med liknande problem som är sugen på nya kompisar?

Jag lider av panikångest. Träffar gärna nya vänner i samma sits. Bor i Åkersberga.
  • Anonym (SF-tjej)
    Cheeses skrev 2013-09-27 19:41:25 följande:
    Vågar du skaffa vänner då? Jag har social fobi och jag vill inte /vågar inte skaffa vänner. Jag sitter helst ensam hemma

Ja, det vågar jag nu. Förut vågade jag inte det men nu när jag gått i terapi ett tag så känns det inte längre så farligt att träffa okända. Vad är det värsta som kan hända egentligen? Jag känner att jag hellre tar lite risker nu än att fortsätta leva såhär ensamt...
  • Anonym (SF-tjej)
    Anonym (jaa) skrev 2013-09-27 19:52:09 följande:
    Jag lider av panikångest. Träffar gärna nya vänner i samma sits. Bor i Åkersberga.

Hej!

Kul att du också vill ha nya vänner! Du får gärna mejla mig på glitterkatten25@gmail.com så kan vi prata mer och kanske bestämma oss för att ses? Tycker det är skönt att träffa andra i samma situation som förstår ens problem :)
  • kaninkärlek

Hej! Jag är i ungefär samma situation som du. Jag har social fobi och känner att jag också vill utöka min sociala umgängeskrets. Jag är en tjej på 22 år och bor norr om Stockholm också :)
    Går kbt nu för min sociala fobi och depression. 

• Anonym (LiteRädd)

Hej.

Jag har också social fobi (plus Aspergers syndrom) och har precis påbörjat en KBT-behandling. Känner lite som någon ovan att jag liksom inte riktigt vill/vågar skaffa vänner... ): Jag hade många vänner förut, men de har försvunnit de senaste åren och jag tror jag försökt vifta bort det med tanken "ärsch, jag behöver inga vänner ändå." Vet ju att jag egentligen skulle vilja ha några, men det tar emot väldigt mycket just nu... Om KBT-behandlingen hjälper (vilket jag också hoppas!) så hör jag nog av mig här igen.

Starkt jobbat av er som lyckats ta er ur skiten och lycka till till er som fortfarande jobbar med det (som mig)! 

• Anonym (SF-tjej)
    kaninkärlek skrev 2013-09-27 21:12:03 följande:
    Hej! Jag är i ungefär samma situation som du. Jag har social fobi och känner att jag också vill utöka min sociala umgängeskrets. Jag är en tjej på 22 år och bor norr om Stockholm också :) Går kbt nu för min sociala fobi och depression. 

Hej! Jag försökte skicka ett meddelande till dig men det gick inte, så du får gärna mejla mig om du vill :) Jag bor i Upplands Väsby. Var bor du? Skönt att du går i kbt, tycker du att det hjälper? Själv tar jag små steg i taget men har kommit fram till att det jag egentligen måste göra är att utsätta mig för mina största rädslor, även fast jag känner stor skräck ibland. Det verkar som att det är det enda sättet att bli fri från detta!
  • Anonym (SF-tjej)
    Anonym (LiteRädd) skrev 2013-09-27 21:55:27 följande:
    Hej. Jag har också social fobi (plus Aspergers syndrom) och har precis påbörjat en KBT-behandling. Känner lite som någon ovan att jag liksom inte riktigt vill/vågar skaffa vänner... ): Jag hade många vänner förut, men de har försvunnit de senaste åren och jag tror jag försökt vifta bort det med tanken "ärsch, jag behöver inga vänner ändå." Vet ju att jag egentligen skulle vilja ha några, men det tar emot väldigt mycket just nu... Om KBT-behandlingen hjälper (vilket jag också hoppas!) så hör jag nog av mig här igen. Starkt jobbat av er som lyckats ta er ur skiten och lycka till till er som fortfarande jobbar med det (som mig)! 

Hej! Jo, jag vet precis hur det känns när det tar emot. Särskilt första gångerna man ska göra något och bara känner att man inte klarar det. Men så härligt att du börjat i terapi och kämpar på! Det är bara att höra av sig igen när du känner dig redo :) Håller tummarna för dig och för alla andra också.
  • kaninkärlek
    Anonym (SF-tjej) skrev 2013-09-27 23:32:29 följande:

Hej! Jag försökte skicka ett meddelande till dig men det gick inte, så du får gärna mejla mig om du vill :) Jag bor i Upplands Väsby. Var bor du? Skönt att du går i kbt, tycker du att det hjälper? Själv tar jag små steg i taget men har kommit fram till att det jag egentligen måste göra är att utsätta mig för mina största rädslor, även fast jag känner stor skräck ibland. Det verkar som att det är det enda sättet att bli fri från detta!
    hej igen! Kul att du bor i Upplands Väsby :) jag bor i Märsta men går på kbt i Upplands Väsby. Känner väl att det hjälper lite med kbt. 
    Ja, jag skickar gärna mejl till dig :) Jag heter Susanna förresten. 
  • Anonym (SF-tjej)
    kaninkärlek skrev 2013-09-28 00:26:52 följande:
    hej igen! Kul att du bor i Upplands Väsby :) jag bor i Märsta men går på kbt i Upplands Väsby. Känner väl att det hjälper lite med kbt. 
    Ja, jag skickar gärna mejl till dig :) Jag heter Susanna förresten. 

Men åh! Då går vi säkert på samma mottagning haha! Går du i grupp eller individuellt? Jag gick i grupp först under förra hösten men behövde sedan ännu mer terapi så nu går jag individuellt. Som sagt mejla mig gärna på [email protected].

• Ragge 52

Man lever bara en gång i livet då vill man ha så många vänner att få träffas ha kul i hop det tycker jag så jag frågar finns det någon som är sugen på att träffa en ny vän jag bor i Västerbotten så hör av er vi ses hoppas jag hej då från Ragge

Svar på tråden Social Fobi - söker nya vänner