• Anonym (Lisen)

Vad är tjusningen med skalkläder?

Med risk för att framstå som dum, men jag måste fråga;  det här med skalkläder, det blir ju jätteklumpigt med ett mellanlager (tex fleecejacka och byxa) under?  Vi har skitväder här just nu, bara ett par plusgrader, regn och blåst så man måste klä på barnen ordentligt. På dagis rekommenderade de att barnen har skalkläder med ett extra lager under, men min dotter kan ju knappt röra sig då, hon blir som en stoppad korv och hon har svårt att få på sig kläderna själv också.

Gör jag något fel eftersom "alla andra" verkar tycka det är så smidigt med skalkläder?  

Hur är era barn klädda just nu? 

• Svar på tråden Vad är tjusningen med skalkläder?
  • tobiq

Vi kör med skalkläder och fleecetröja under, däremot inga fleecebrallor (då har jag hellre haft strumpbyxor under tjejernas vanliga byxor).

Skalkläder är lite stela, ja. Hur gammalt är ditt barn? Jag har haft skaloverall upp till storlek 92 och sedan tvådelat.

• Sisisisi

Skalbyxor, fleece och skaljacka har min unge på sig idag.

Förut har vi haft fleecefodrade galonkläder oxå, funkade bra det med.

Keep your child rear facing for as long as possible!

• Litet My

Vi hör med galonställ på vår minsta (dagis önskemål) hon är 2 år och leker gärna i pölar osv och då läckte hennes skaloverall.

• Mellanmjölkens land

Jag har aldrig upplevt att dottern blivit som en stoppad korv med skalkläder. När det varit väder som du beskriver har vi kört på två olika alternativ beroende på hur kallt/rått det faktiskt varit.

1. Fleecebyxor, t-shirt inne. Fleecetröja vid utgång. Skalkläder ovanpå. Ca 0-10 grader.
    Kappahl har några fleecebyxor som funkar jättebra att ha bara. Värmer bättre än bomul men är ändå inte stora och klumpiga.

2. Underställ och stor t-shirt/linne/sommarklänning inne. Underställ och fleecekläder under skalkläderna. Ca -5 till 5 grader.

• straw2008

Vi ser ABSOLUT int eheller någon tjusning med skalkläder. Vi använder didrikssons fodrade galonställ till båda våra. Eller vid sol vanligt fleecejacka o överdragsbyxor. Som sagt ser inget som helst behov av just skalkläder.

I kinamockaskogen.....
  • Philippa

Stoppad korv..? Du har kanske för små storlekar på kläderna?

• Duckan

Aldrig haft skalkläder. När hon var liten hade vi fleecefordrat galonställ och senare överdragxbyxa och vattenavisande softshell-jacka (från H&M).

• Anonym (Sara)

Ser inte någon tjusning alls med skalkläder, utan vi har galon till våra och det funkar superbra.

• Annsiss

Har ett par skalbyxor som används då det är fuktigt och blåsigt, men inte idag då blev det fodrad galon eftersom det regnat under natten och blivit pölar,

• hoppsa

Tycker skalkläder är guld! Både till mig själv och lillen 1,5 år. 

Man får ju så många plagg i ett så att säga. Använder samma skaloverall nu på hösten med varmt under som jag gör när vi är ute tex heldagar i stallet med dåligt väder på sommaren, med svalare kläder under. Samma princip som jag klär mig själv efter.

Tycker det känns som större risk för "korvstoppning" med tjocka fodrade overaller än med ett rymligare, tunt, ytterlager och mer kroppsnära och följsamt under.  

Svar på tråden Vad är tjusningen med skalkläder?