• Miss Gul

    Hur länge fick ni vänta för att påbörja utredning inför adoption?

    Hej!

    Vi skickade in våra papper till socialnämnden kring att påbörja utredning (vi gick föräldrautbildningen i våras) i början av juni. Sedan dess har vi inte hört ett ord från dem. Ringde och pratade med dem för en månad sedan och då hade de ingen aning om när vi skulle få starta upp. De var överhopade med jobb, underbemannade etcetcetc. Mejlade för drygt en vecka sedan för att höra hur det går, men ännu har ingen ens bemödat sig om att svara.

    Hur länge är "normalt" att vänta? Har man några rättigheter eller är det bara att snällt sitta och vänta tills de hör av sig? Och hur påstridig kan man vara? 

    Känns surt att det ska dra ut på tiden bara att få starta upp när man vet att allt annat ju kommer att ta sin lilla tid....

    Tips och erfarenheter mottages gärna            

  • Svar på tråden Hur länge fick ni vänta för att påbörja utredning inför adoption?
  • M I M M I

    Frustrerande! Vi fick starta ett par veckor efter vi skickat in ansökan, minns inte exakt, sen var träffarna ganska tätt. Men det kom en sommar emellan, utredningen var klar innan men beslutet togs först i augusti.

    Har du frågat om de har fått era papper? Våra hade kommit på villovägar. Sen ska de starta "skyndsamt" så inom iaf 2 månader borde ni väl ha fått datum. Tycker du gott kan ringa igen och säga att du vill boka in datum för er första träff. Lite beroende på hur de är organiserade kan det kanske vara lång väntan. Hos oss hade utredarna även hand om familjehemmen så om det hände något akut där fick de boka av oss. Men det är ju bara att acceptera. Lycka till!!

  • ekke

    OJ!!! Vi fick börja direkt, en vecka efter ansökan skickades, förstår att du tycker att det är jobbigt! Kram

  • Koala01

    Vi fick starta ca 2 mån efter vi lämnat in ansökan. Några andra i vår förädrautbildning fick påbörja sin när vår var klar, så de fick vänta ca 4 mån. Jag tycker att ni borde få ett ungefärligt startdatum. Ring till den som är chef för enheten och kräv att få besked. Lycka till!

  • fabbemam

    Vi fick vänta i 2 år!!! Nu hade jag aldrig, aldrig gått med på det, jag hade tjatat dem tokiga. Då var jag rädd att stöta mig, vår framtid låg ju liksom i deras händer. Nu hade jag tänkt att mitt tjat var ett bevis på att det var genom adoption jag ville bli förälder.

    Utredningen ska ske skyndsamt men det är ju ett ganska luddigt ord. Jag hade ringt igen imorgon och förklarat att jag skickat ett mail utan o få svar så att jag nu ringer istället. Om de fortfarande hävdar att de har för mycket att göra så skulle jag säga att jag för deras skull kommer att kontakta deras chef och förklara er situation så att chefen kan ta bort eller prioritera ut arbetsuppgifterna på annat sätt. Skicka sedan ett mail till chefen där du skriver vad ärendet gäller och ber denne att ringa dig (svårare att slingra sig på telefon) skicka en kopia till utredaren så denne vet att du är angelägen men inte otrevlig!

    Kan säga att nu är vi jätte glada att det dröjde så länge, det gjorde att vårt landval blev Kina och det var där vår guldklimp fanns! Tänk om vi skickat papperna någon annanstans två år tidigare, då vi inte uppfyllde Kinas krav, o då fått fel barn Flört

Svar på tråden Hur länge fick ni vänta för att påbörja utredning inför adoption?