• Dripknot

Farthinder på vår gata, hur gör jag?

Jag bor i en villa där det körs på tok för fort på gatan utanför. Har ca 30 meter till en korsning och gatan nedåt löper spikrakt fram. Folk som kommer nerifrån gatan har hunnit upp i rejäla hastigheter innan de kör förbi vårt hus. Folk som kommer från korsningen har inte alltför hög fart, men cyklar min 6-åring ut från bakom vår stenmur så har INGEN en SUCK att hinna stanna.

Hur gör jag för att få hit flexibump farthinder? Ska man kontakta kommunen?? Vart vänder jag mig? Det bor många barn på den här gatan och folk måste sakta ner. Det är MAX 30km/h på villagator av en anledning men de flesta skiter tyvärr i det och snart får något stackars barn betala det priset. Det har jag ingen lust att uppleva.

Hjälp!

Det krävs inte mycket av en kille för att bli pappa, men det krävs en riktig man för att vara en far.
  • Svar på tråden Farthinder på vår gata, hur gör jag?
  • Tonårsmamman1

Börja med att kontakta kommunen, det borde vara dom som har hand om sådana frågor. Samla gärna grannarna så att ni är flera som trycker på.

• Birgitta2

I första hand bör du väl prata med kommunen? Ställ din fråga, skriftligen, till tekniska förvaltningen (tror jag det är).

• jannej

Mina barn får inte vara ute på egen hand och cykla.

• Thirtyplus

Det är Service - & Teknikavdelningen (Stadsbyggnadskontorets gatuavdelning) på kommunen som man ansöker om farthinder hos om det är en kommunal gata.
    Ansökningsblankett bör finnas på din kommuns hemsida.

Här är utdrag från min kommuns info:

Det är du som bekostar, bygger och ansvarar för blomlådorna eller farthindren. Du måste sluta ett avtal med kommunen för att få placera ut något på en kommunal gata.  Du måste ansöka om tillstånd varje år, för att få placera ut farthindren.  Farthinder tillåts inte på gator inom huvudvägnätet eller där det går bussar i linjetrafik. Vilka gator kan få tillstånd?  Blomlådor och flyttbara farthinder får endast sättas ut inom tättbebyggt område. Farthindren ska placeras ut med minst 50 meter fri sikt och minst 20 meter från korsning eller kurva.  Farthinder i form av blomlådor tillåts på gator med gällande hastighet 30 km/h samt 50 km/h. Farthinder i form av flyttbara gupp tillåts på gator med gällande hastighet 30 km/h.
    Ett krav är att ägare av fastigheter som direkt berörs är positiva till åtgärden. Farthindren får tidigast placeras ut den 1 maj eller efter sandupptagningen. De ska vara borttagna senast den 15 oktober. Detta ska utföras utan påminnelse eller kostnad för kommunen. Ansvarig person skall finnas på varje gata och ska själv bo längs gatan och finnas tillgänglig även under semestertid. Farthindren ska inte göra gatan till lekplats för barnen. Blomlådornas utformning 

Blomlådorna ska ha reflexer på alla sidor. Inga varningsmärken sätts upp - reflexerna räcker.
    Det ska vara blommor i blomlådor. Håll dem i prydligt skick.

Hämta reflexer

Är det första året ni har blomlådor på er gata, ska ni hämta reflexer på Gatuavdelningen,
    Där finns information om hur många reflexer du får kvittera ut.

Utformning flyttbara gupp Farthindren ska ha infällda reflexer och vara tillverkade för en hastighetsdämpning till 30 km/tim. De ska också vara godkända för att placeras på allmän väg. Hindren inköps och ägs av sökande. Kontakta kundtjänst för att få mer information kring vilka farthinder som är godkända.
  • Dripknot
    jannej skrev 2013-09-24 10:26:46 följande:
    Nä ok. Men det var inte riktigt sådana svar jag var ute efter. Min fråga handlade om vart jag vänder mig om jag vill ha hit farthinder så fartmonstren får sakta ner. Läs om läs rätt.
    Det krävs inte mycket av en kille för att bli pappa, men det krävs en riktig man för att vara en far.
  • Dripknot
    Thirtyplus skrev 2013-09-24 10:32:31 följande:
    Det är Service - & Teknikavdelningen (Stadsbyggnadskontorets gatuavdelning) på kommunen som man ansöker om farthinder hos om det är en kommunal gata.
    Ansökningsblankett bör finnas på din kommuns hemsida.

Här är utdrag från min kommuns info:
    Det är du som bekostar, bygger och ansvarar för blomlådorna eller farthindren. Du måste sluta ett avtal med kommunen för att få placera ut något på en kommunal gata.  Du måste ansöka om tillstånd varje år, för att få placera ut farthindren.  Farthinder tillåts inte på gator inom huvudvägnätet eller där det går bussar i linjetrafik. Vilka gator kan få tillstånd?  Blomlådor och flyttbara farthinder får endast sättas ut inom tättbebyggt område. Farthindren ska placeras ut med minst 50 meter fri sikt och minst 20 meter från korsning eller kurva.  Farthinder i form av blomlådor tillåts på gator med gällande hastighet 30 km/h samt 50 km/h. Farthinder i form av flyttbara gupp tillåts på gator med gällande hastighet 30 km/h.
    Ett krav är att ägare av fastigheter som direkt berörs är positiva till åtgärden. Farthindren får tidigast placeras ut den 1 maj eller efter sandupptagningen. De ska vara borttagna senast den 15 oktober. Detta ska utföras utan påminnelse eller kostnad för kommunen. Ansvarig person skall finnas på varje gata och ska själv bo längs gatan och finnas tillgänglig även under semestertid. Farthindren ska inte göra gatan till lekplats för barnen. Blomlådornas utformning 

Blomlådorna ska ha reflexer på alla sidor. Inga varningsmärken sätts upp - reflexerna räcker.
    Det ska vara blommor i blomlådor. Håll dem i prydligt skick.

Hämta reflexer

Är det första året ni har blomlådor på er gata, ska ni hämta reflexer på Gatuavdelningen,
    Där finns information om hur många reflexer du får kvittera ut.

Utformning flyttbara gupp Farthindren ska ha infällda reflexer och vara tillverkade för en hastighetsdämpning till 30 km/tim. De ska också vara godkända för att placeras på allmän väg. Hindren inköps och ägs av sökande. Kontakta kundtjänst för att få mer information kring vilka farthinder som är godkända.
    Tack för hjälpen! Får bli ett projekt inför kommande år. Ska hindret vara borta från gatan senast 15 oktober så är det ingen idé att sätta bollen i rullning nu. Ska satsa på en dialog med grannarna i vinter så får vi se om jag får igenom mitt förslag i början av 2014 :)

TACK!
  • Thirtyplus
    Dripknot skrev 2013-09-24 10:41:51 följande:
    Tack för hjälpen! Får bli ett projekt inför kommande år. Ska hindret vara borta från gatan senast 15 oktober så är det ingen idé att sätta bollen i rullning nu. Ska satsa på en dialog med grannarna i vinter så får vi se om jag får igenom mitt förslag i början av 2014 :)

TACK!
    Tänk på att det kan ha väldigt lång handläggningstid när det är en förstagångsansökan, så jag hade nog inte väntat längre än till årsskiftet i alla fall :)
  • Dripknot
    Thirtyplus skrev 2013-09-24 10:58:18 följande:
    Tänk på att det kan ha väldigt lång handläggningstid när det är en förstagångsansökan, så jag hade nog inte väntat längre än till årsskiftet i alla fall :)
    Förvisso! Grannar, här kommer jag!! :P
  • Tonårsmamman1
    jannej skrev 2013-09-24 10:26:46 följande:

Du har nog svarat i fel tråd Flört
  • tisteln

I väntan på farthinder...

Jag har sett hur husägare (vid flertalet ställen i landet där kommunen inte fixat farthinder) cementerat fast en trehjuling i diket så den syns lite skymd från vägen, för att förare ska haja till och sänka farten.

• SpanskaFlugan

Ni kanske kan sätta upp en "akta barn!" skylt tillsvidare också? I min kommun håller de på att införa 30 i alla tättbebyggda områden, vi fick riktiga farthinder, gupp, häromåret. Kolla om det finns planer för det i er kommun också.

• Griseknoen35
    tisteln skrev 2013-09-24 11:06:44 följande:

I väntan på farthinder...

Jag har sett hur husägare (vid flertalet ställen i landet där kommunen inte fixat farthinder) cementerat fast en trehjuling i diket så den syns lite skymd från vägen, för att förare ska haja till och sänka farten.

Fast det hjälper ju bara första gången en fartdåre åker förbi och sedan vet han ju att trehjulingen står där och i och med att man gör egna sånna farthinder så medför det också större risker. Nästa gång fartdåren kommer och det är en trehjuling med barn på är risken stor för att dåren tror att det är en tom trehjuling som står där som farthinder och vips han har kört på ett barn endå.
Svar på tråden Farthinder på vår gata, hur gör jag?