Hjälp! Hur ska jag äta för att gå ner i vikt och stanna där?
Som rubriken lyder...
Jag har varit både smal och vältränad tidigare, men då var jag avsevärt yngre och en riktig gymråtta. Kunde därför äta i stort sett vad jag ville och har tyvärr fortsatt med mina dåliga vanor som 30+ småbarnsmamma. Väger 10-15 kg mer än när jag träffade maken och känner att jag måste ner minst 7 kg för att åtminstone hamna på ett normalt BMI.
Problemet är att jag inte vet hur jag skall äta... Träning/motion har jag koll på, men har varken tid eller ork att träna som jag gjorde förr nu när jag har en bebis och ett barn i förskoleålder hemma, så kosten blir desto viktigare.
Jag är inte intresserad av att följa någon diet typ LCHF, 5:2, GI. Jag vill bara veta hur jag skall lägga upp mina dagliga måltider, hur mkt, hur ofta och ffa vad jag ska äta. Vad är ett bra mellanmål? En väl sammansatt frukost/lunch? osv.
Som det är nu kastar jag i mig fil och flingor den stunden lillan är nöjd i babysittern och sedan fikar jag mig genom dagen med te, mackor och kakor. Äter en ordentlig middag kl 18 och avrundar med en chokladkaka till kvällsmat. Ja, ni ser ju... Jag behöver hjälp!