• LitenGrön

Hjälp! Hur ska jag äta för att gå ner i vikt och stanna där?

Som rubriken lyder...

Jag har varit både smal och vältränad tidigare, men då var jag avsevärt yngre och en riktig gymråtta. Kunde därför äta i stort sett vad jag ville och har tyvärr fortsatt med mina dåliga vanor som 30+ småbarnsmamma. Väger 10-15 kg mer än när jag träffade maken och känner att jag måste ner minst 7 kg för att åtminstone hamna på ett normalt BMI.

Problemet är att jag inte vet hur jag skall äta... Träning/motion har jag koll på, men har varken tid eller ork att träna som jag gjorde förr nu när jag har en bebis och ett barn i förskoleålder hemma, så kosten blir desto viktigare.

Jag är inte intresserad av att följa någon diet typ LCHF, 5:2, GI. Jag vill bara veta hur jag skall lägga upp mina dagliga måltider, hur mkt, hur ofta och ffa vad jag ska äta. Vad är ett bra mellanmål? En väl sammansatt frukost/lunch? osv.

Som det är nu kastar jag i mig fil och flingor den stunden lillan är nöjd i babysittern och sedan fikar jag mig genom dagen med te, mackor och kakor. Äter en ordentlig middag kl 18 och avrundar med en chokladkaka till kvällsmat. Ja, ni ser ju... Jag behöver hjälp! 

Det finns mycket som vi skulle kasta ifrån oss om vi inte vore rädda för att andra skulle plocka upp det.
  • Svar på tråden Hjälp! Hur ska jag äta för att gå ner i vikt och stanna där?
  • Emmut

Jag "förespråkar" kalorirestriktion främst. Även att man försöker få med alla livsmedelsgrupper i samtliga måltider (fett, proteiner och kolhydrater). Kan rekommendera shape up om du vill hålla koll på kalorierna (finns både som app och på datorn)

-Ät normala portioner och bara EN portion

- frukost, lunch, middag och 1-2 mellanmål, inget småätande

- försök dra ner på "onödig" mat så gott du kan dvs snabbmat, kakor, godis, läsk osv

- ät frukt och grönsaker dagligen (helst till varje måltid)

Rutiga hälsokokboken är bra med massor av vanliga recept som är omgjorda till mer hälsosamma.

• k girl

Jag har tagit bort överflödiga kolhydrater; dvs den extra frukostmackan, kvällsmackorna etc. Ser upp för dolt och flytande socker (sötade flingor, läsk). Minskat på portionerna, minskat på mejerifettet i maten. Äter 25-50% grönsaker per måltid. Det funkar för mig.

• k girl
    k girl skrev 2013-09-24 19:58:13 följande:

Jag har tagit bort överflödiga kolhydrater; dvs den extra frukostmackan, kvällsmackorna etc. Ser upp för dolt och flytande socker (sötade flingor, läsk). Minskat på portionerna, minskat på mejerifettet i maten. Äter 25-50% grönsaker per måltid. Det funkar för mig. smile1.gif

Ska tillägga: protein och fibrer är mättande och håller dig mätt längre. Satsa på fullkornsprodukter, råris, quinoa hellre än pasta och jasminris.
  • Emmut
    k girl skrev 2013-09-24 22:12:42 följande:
    Ska tillägga: protein och fibrer är mättande och håller dig mätt längre. Satsa på fullkornsprodukter, råris, quinoa hellre än pasta och jasminris.
    Det K girl säger är vettigt :) är så jag med gjort nu typ (samtidigt som kaloriräkning) och gått ner 2,5 kg sen 1 september! :)
  • k girl

Jag har gått ner totalt femton kg på det sättet. :)

• Fröken Vargh

Ett väldigt enkelt sätt är handflatemetoden som bygger på att ens kropp är proportionerlig. Ät protein motsvarande en handflata, kolhydrater motsvarande en näve och sedan 2-3 nävar grönsaker. Om du vill gå ner i vikt så ta lite mindre, ex 0,5-0,75 volymprocent av din näve i motsvarande andel kolhydrater. Ät regelbundet 3 mål mat om dagen och kanske ett mellanmål ex på eftermiddagen. 
    Annars är Shape up-appen superbra men förstår om alla inte orkar räkna kalorier.

• Juno

Inte lätt at tänka på maten när man är hemma och har tillgång till småätande hela tiden. Rensa ut alla kakor, glass och godis som fresta och fyll på med frukt, nyttiga fullkornskexs/knäcke och goda teer så att du kan fika utan att maxa kaloriintaget. Ät protein och längsamma kolhydrater till frukost (fil, keso, mjölk, ägg, skinka, makrill, gröt, musli, fullkornsflingor, fullkornsbröd), Laga dubbla portioner till middagen och ät till lunch.

Ladda mer appen Shape-Up som hjälper dig att hålla koll på kaloriintaget. Jag har gått ner  16 kg med hjälp av den

Idag äter jag

06.30 yoghurt, naturell musli
    10.00 macka med skinka
    12.00 pasta med kyckling, svampsallad
    17.00 ägg och skinkmacka, te
    21.00 keso med bär 

• k girl
    Juno skrev 2013-09-25 10:58:35 följande:

Inte lätt at tänka på maten när man är hemma och har tillgång till småätande hela tiden. Rensa ut alla kakor, glass och godis som fresta och fyll på med frukt, nyttiga fullkornskexs/knäcke och goda teer så att du kan fika utan att maxa kaloriintaget. Ät protein och längsamma kolhydrater till frukost (fil, keso, mjölk, ägg, skinka, makrill, gröt, musli, fullkornsflingor, fullkornsbröd), Laga dubbla portioner till middagen och ät till lunch.

Ladda mer appen Shape-Up som hjälper dig att hålla koll på kaloriintaget. Jag har gått ner  16 kg med hjälp av den

Idag äter jag

06.30 yoghurt, naturell musli
    10.00 macka med skinka
    12.00 pasta med kyckling, svampsallad
    17.00 ägg och skinkmacka, te
    21.00 keso med bär 

Jag tycker det låter på tok för lite! Jag äter ordentlig frukost (fil med banan och fullkornsringar, knäcke med skinka), ordentlig lunch klockan 11 (igår: en kycklingfilé med sötpotatis, broccoli, blomkål och avocadopure), och lagad middag (igår: pulled pork med coleslaw, tomatbaserad bbq-sås och wraps).

Håller du dig mätt? Orkar du träna? Eller ligger du på stort kaloriunderskott?
  • LitenGrön

Hej och tack för alla goda råd!
    Jag har reggat mig på ShapeUp och åt upp de sista kakorna till frukost (min version av att rensa ur skåpen Flört), så fr o m imorgon blir det att räkna kalorier.

Har lätt ångest för hur det kommer bli när sötsuget slår till, men får helt enkelt bita ihop...  

När maken kommer hem skall jag lämpa över ungarna och ta en cykeltur till affären för att ladda upp med knäcke, keso, frysta bär, frukt och grönt! Något annat som kan vara bra att ha hemma när jag börjar rota i skåpen framåt kvällen? 

Det finns mycket som vi skulle kasta ifrån oss om vi inte vore rädda för att andra skulle plocka upp det.
  • Juno
    k girl skrev 2013-09-25 12:04:30 följande:
    Jag tycker det låter på tok för lite! Jag äter ordentlig frukost (fil med banan och fullkornsringar, knäcke med skinka), ordentlig lunch klockan 11 (igår: en kycklingfilé med sötpotatis, broccoli, blomkål och avocadopure), och lagad middag (igår: pulled pork med coleslaw, tomatbaserad bbq-sås och wraps).

Håller du dig mätt? Orkar du träna? Eller ligger du på stort kaloriunderskott?

Jag skriver kanske lite slarvigt. Det är ca 1300 kcal, en träningsdag äter jag ca 1500 kcal.

Som du ser så blev det två frukostar eftersom vi har fika på jobbet på onsdagar, därav den magra frukosten. Men det landade ändå på 250+100 kcal. Lunchen bestod av lite pasta och mycket kyckling i en sås på lätt creme fraiche och grönsaker. Till det marinerade champinjoner, 430 kcal. Middagsmackan bestod av två skivor fullkornsbröd, två stekta ägg och skinka (dåligt med grönsaker här tyvärr) 380 kcal blev det. Och så kvällsmål keso med bär 140 kcal Totalt 1300 kcal vilket funkar bra en dag utan träning.

Idag äter jag 

06.00 2 fullkornsmackor med skinka, kaffe latte, 300 kcal
    12.00 kålpudding med sås och lingon, 480 kcal
    18.00  minestronesoppa (kassler, pasta och grönsaker) och två pannkana med bär, 480 kcal
    19.30 träning cirkelgym
    21.00 fullkornsmacka med skinka, chokladmjölk och en halv banan , 270 kcal

Totalt 1530 kcal 
    LitenGrön skrev 2013-09-25 15:06:38 följande:
    Hej och tack för alla goda råd!
    Jag har reggat mig på ShapeUp och åt upp de sista kakorna till frukost (min version av att rensa ur skåpen Flört), så fr o m imorgon blir det att räkna kalorier.

Har lätt ångest för hur det kommer bli när sötsuget slår till, men får helt enkelt bita ihop...  

När maken kommer hem skall jag lämpa över ungarna och ta en cykeltur till affären för att ladda upp med knäcke, keso, frysta bär, frukt och grönt! Något annat som kan vara bra att ha hemma när jag börjar rota i skåpen framåt kvällen? 
    Bra beslut! Tänk på att det viktiga inte är det exakta kaloriantalet, utan att du får fokus på att äta mat som är nyttig och gör dig mätt utan att belasta dig med onödiga kalorier

• k girl
    Juno skrev 2013-09-26 12:02:04 följande:

Jag skriver kanske lite slarvigt. Det är ca 1300 kcal, en träningsdag äter jag ca 1500 kcal.

Som du ser så blev det två frukostar eftersom vi har fika på jobbet på onsdagar, därav den magra frukosten. Men det landade ändå på 250+100 kcal. Lunchen bestod av lite pasta och mycket kyckling i en sås på lätt creme fraiche och grönsaker. Till det marinerade champinjoner, 430 kcal. Middagsmackan bestod av två skivor fullkornsbröd, två stekta ägg och skinka (dåligt med grönsaker här tyvärr) 380 kcal blev det. Och så kvällsmål keso med bär 140 kcal Totalt 1300 kcal vilket funkar bra en dag utan träning.

Idag äter jag 

06.00 2 fullkornsmackor med skinka, kaffe latte, 300 kcal
    12.00 kålpudding med sås och lingon, 480 kcal
    18.00  minestronesoppa (kassler, pasta och grönsaker) och två pannkana med bär, 480 kcal
    19.30 träning cirkelgym
    21.00 fullkornsmacka med skinka, chokladmjölk och en halv banan , 270 kcal

Totalt 1530 kcal 

Bra beslut! Tänk på att det viktiga inte är det exakta kaloriantalet, utan att du får fokus på att äta mat som är nyttig och gör dig mätt utan att belasta dig med onödiga kalorier

Ok. Mitt kaloribehov ligger på 1000 kcal mer per dag än så, så inte konstigt att jag tycker att det låter lite.
  • Juno
    k girl skrev 2013-09-26 14:29:16 följande:

Ok. Mitt kaloribehov ligger på 1000 kcal mer per dag än så, så inte konstigt att jag tycker att det låter lite.

Ja det förklarar saken Skrattande Då tränar du ganska mycket om du går ner i vikt på 2300 kcal om dagen?

Hur går det för dig TS? Har du rensat skåpet ännu?

Helgtips att fylla det med, istället för chips och godis, skulle kunna vara mörk choklad, smaksatt vatten, lite lyxigare frukter till ett fruktfat (smält mörk choklad och doppa dem i) grönsaksstavar med dipp, finn chrisp eller andra fullkornskex med färskost (låg fetthalt) 

Skön fredag på er

Solig  
  • k girl
    Juno skrev 2013-09-27 11:03:16 följande:

Ja det förklarar saken Skrattande Då tränar du ganska mycket om du går ner i vikt på 2300 kcal om dagen?

Helgtips att fylla det med, istället för chips och godis, skulle kunna vara mörk choklad, smaksatt vatten, lite lyxigare frukter till ett fruktfat (smält mörk choklad och doppa dem i) grönsaksstavar med dipp, finn chrisp eller andra fullkornskex med färskost (låg fetthalt) 

Skön fredag på er

Solig  
    Nej, inte så mycket, 2-3 gånger i veckan. Men jag är lång, och ammar vilket ger ett ökat kaloribehov (ca 300 kcal per dag). Jag räknar som sagt inte kalorierna men har en viss uppfattning om hur jag ligger och jag ligger ju på ett litet kaloriunderskott, äter inte 2300 kcal per dag men tillräckligt för att ha tappat 1-1,5 kg i månaden. Mer har jag inte eftersträvat eftersom jag ammar och för att jag bara velat äta sundare, inte banta. Får se när jag planar ut -väger nu 62 kg och är 175 cm lång.
  • Juno
    k girl skrev 2013-09-27 11:27:53 följande:
    Nej, inte så mycket, 2-3 gånger i veckan. Men jag är lång, och ammar vilket ger ett ökat kaloribehov (ca 300 kcal per dag). Jag räknar som sagt inte kalorierna men har en viss uppfattning om hur jag ligger och jag ligger ju på ett litet kaloriunderskott, äter inte 2300 kcal per dag men tillräckligt för att ha tappat 1-1,5 kg i månaden. Mer har jag inte eftersträvat eftersom jag ammar och för att jag bara velat äta sundare, inte banta. Får se när jag planar ut -väger nu 62 kg och är 175 cm lång.

Jo, det är ju som bekant olika på olika. Flört Ammar du så förstår jag att du behöver kalorierna. Jag väger 99 kilo till 171 cm och vill tappa 5 kilon i månaden.
  • k girl
    Juno skrev 2013-09-27 11:43:38 följande:

Jo, det är ju som bekant olika på olika. Flört Ammar du så förstår jag att du behöver kalorierna. Jag väger 99 kilo till 171 cm och vill tappa 5 kilon i månaden.

Lycka till.
  • LitenGrön
    Juno skrev 2013-09-27 11:03:16 följande:

Skön fredag på er

Solig  
    Nja, en näve russin fick duga när suget blev som störst. Men jag hade ändå hyfsat god karaktär igår när maken la en marabou-daim framför mig och jag (motvilligt) tackade nej.

Jag hamnade också på dagsbehov 1300 kcal på ShapeUp när jag knappade in mina uppgifter, men jag har svårt att se att jag skulle klara mig på under 1500. Nu är min bebis fortfarande väldigt liten, så jag har inga planer på att "banta" utan vill helt enkelt styra upp mitt ätande och få några vettiga rutiner för mig och min stora tjej. Tänker som så att 1300 kcal är väl ungefär en 200g chokladkaka och det kunde jag ju lätt smäcka i mig en om dagen PLUS mat, så 1500-2000 kcal är ju iaf en förbättring Tungan ute 
  • k girl

Det är jättemycket energi i russin (och vindruvor), så använd inte det som substitut som godis. Bättre i sådana fall att ta typ en ruta 75% mörk choklad.

Svar på tråden Hjälp! Hur ska jag äta för att gå ner i vikt och stanna där?