• Anonym (AL)

Fasställd sgi

Hejsan 

Jag fick ett barn 2011- fick min sgi fasställd. Har ca 50 timmar som jag jobbar fast men alltid jobbat extra o dem tillgodräknades med ett arbetsgivarintyg till detta.

Men nu har min lön höjts men mina timmar som finns fast är bara på 50 timmar o varför försvinner mina andra timmar jag arbetat i hop: Alltså ni begärt uppgifyter från arbetsgivare men det är mindra än vad jag har nu.

• Svar på tråden Fasställd sgi
  • Försäkringskassan

Hej!

För att få tillgodoräkna sig samma beräkningsgrund så behöver du utöver din fasta 50 timmar fortfarande arbeta extra upptill samma nivå eller vara anmäld på Arbetsförmedlingen upptill den nivån som din sjukpenninggrundande inkomst (SGI) är beräknad på. Då kan man få behålla den sgin.

Har man inte kvar de extra timmarna och inte är anmäld på Arbetsförmedlingen så blir det en ny omräkning av sgin som påverkar ersättningen när man ansöker om sjukpenning,  vård av sjukt barn (tillfällig föräldrapenning) och graviditetspenning.

Om det är så att du väntar barn och du har blivit gravid inom 1 år och 9 månader från förra barnets födelse får man samma föräldrapenning på nästa barn som man hade på förra barnet även om man har fått en sänkning på övriga förmåner enligt ovan.

Hälsningar

Asta, handläggare

• Anonym (AL)

Hejsan 
    Jo det förstår jag men jag har ju sen barnets 1 års dag tagit ut 5 dagar eller arbetat så det ska bli samma. Sen blev jag gravid igen, men min lön har höjts under dessa år men ca 5 kr men dem verkar jag ju inte tillgodo räkna. 

• Försäkringskassan

Hej!

Du kan kontakta vårt kundcenter på 0771-524 524 så kan vi titta närmare i ditt ärende.

Här på Familjeliv svarar vi på generella frågor och kan inte lämna svar på personliga ärenden.

Hälsningar Ellen,
    handläggare 

Svar på tråden Fasställd sgi