• Anonym (FSKL)

Hur är det att jobba i särskolan/träningsskolan? Jag är fskl.

Hej!
    jag har jobbat som förskollärare i drygt 13 år och har det senaste året känt att jag kan behöva något nytt. pröva något nytt för en tid. Jag har själv en bror som gick i träningsskolan och har därför en viss insyn i handikapp. tex genom olika familjeaktiviteter som ägde rum när jag var barn. Jag upplever att jag har träffat relativt "många med olika funktionsnedsättningar". Min fråga nu är hur det är att jobba i särskolan/träningsskolan? Vad upplevde du som positivt/negativt? Berätta så mycket du bara kan och orkar. Är det ett stressigt arbete? är det ofta heltid eller deltid?

Jag är lite sugen på att söka en sån tjänst om den kommer ut alternativt maila rektorn och berätta mitt intresse.   

• Svar på tråden Hur är det att jobba i särskolan/träningsskolan? Jag är fskl.
  • viseversa

Bag trivdes JÄTTEBRA. Man älskar barnen och deras egenheter. Man har en massa personal omkring sig som jag kom väldigt bra överens med. Visst är det en del tunga lyft. Och det är en del rutiner dagligen som kan bli lite tjatigt men det är för barnens skull. Vi var ute MASSOR. Även åkte och badade museum julmarknad mm mm mm. Jag kommer absolut söka liknande jobb igen. Det är ett STORT plus om om du kan kommunicera med tecken. Det används en hel del där jag jobbade. Både i sånger och tal använde vi tecken.

• Anonym (anonym)

Nu jobbar jag som administratör på en träningsskola, men har tidigare varit elevassistent här.

Negativt kan vara att man ibland känner att man bara står och stampar på samam fäck, då är det guld värt om man har fantastiska kollegor som kan stötta vilket jag hade. Man ser inte alltid själv hur långt man eg har kommit från det att man började fram till där man är idag.   

Sen beror det mycket på hur tunga barn man har, här finns allt från barn som kan lära sig läsa och räkna lite, till barn som aldrig kommer längre än till en 3 årings nivå. (Har haft elever som låg på en 1½ årings nivå tidigare)

Dessa barn växer upp och blir tonåringar, med hormoner de inte vet vad se ska göra av, då gäller det att personalen känner sina barn och det gäller att anpassa.
    Vi har scheman, men om en elv inte vill ha vardagsaktivitet finns det ofta inget i världen som kan få dem att ha det just då. Flexibilitet och kreativitet, öppenhet för att testa nya vägar likväl som att faktiskt förstå att vissa saker görs på ett visst sätt helt enkelt för att det fungerar, även om det ser knepigt ut utåt, det är helt nödvändiga krav på personalen.

Dessutom, går viss av vår personal till jobbet med vetskapen att idag kanske jag får mitt näsben brutet eller ett finger djupt in i ögat. Ofta handlar det om att barnet då inte blivit förstått, men ett nytt barn är inte lätt att förstå, man måste lära sig tyda signalerna så intuition är också en god egenskap att ha.
    Vissa barn är så tunga att de måste ha minst två personal hela tiden och ofta måste de byta efter max halva dagen för man orkar inte vara på spänn hela h ela tiden fär att se den allra minsta signal på att något inte är som det ska med barnet.   

Mest är det dock positivt, man utmanas och växer enormt som människa och all den kärlek man får tillbaka och all den glädje man känner när man ser att barnet utveckals, det uppväger allt det negativa tycker jag.    

• Anonym (FSKL)
    viseversa skrev 2013-09-24 12:51:03 följande:
    Bag trivdes JÄTTEBRA. Man älskar barnen och deras egenheter. Man har en massa personal omkring sig som jag kom väldigt bra överens med. Visst är det en del tunga lyft. Och det är en del rutiner dagligen som kan bli lite tjatigt men det är för barnens skull. Vi var ute MASSOR. Även åkte och badade museum julmarknad mm mm mm. Jag kommer absolut söka liknande jobb igen. Det är ett STORT plus om om du kan kommunicera med tecken. Det används en hel del där jag jobbade. Både i sånger och tal använde vi tecken.
    Jag har läst teckenspråk på gymnasiet och nu medan jag har jobbat har jag jobbat en hel del med tecken som stöd.
  • RöttÄrSött

Min kompis har jobbat på träningsskola och hon tyckte det var bra men inget hon ville göra hela livet. Det var mycket samma sak varje dag och enormigt emellanåt. Däremot var det enormt stressfritt gentemot skola och förskola, det var så enormt bra personaltäthet och det kändes som det bara östes resurser över verksamheten om man jämför med hur vanliga skolan har det.

• Anonym (FSKL)

Söker gärna efter mer svar. Hur är arbetstiderna? Skoltid förstår jag ju men det blir ju ingen heltid om man inte har den planeringstid som lärarna har. Vilka arbetstider har ni haft i särskola/träningsskola?

• Anonym (FSKL)

funderar verkligen att skicka en intresseanmälan till rektorn....men jag vill känna mig lite mer säker först. Har själv en syster som gått i träningsskola så lite insyn i verksamheten har jag

• Anonym (HenHonHan)
    Anonym (FSKL) skrev 2013-09-24 12:44:17 följande:

Jag har själv en bror som gick i träningsskolan och har därför en viss insyn i handikapp. 

Anonym (FSKL) skrev 2013-11-07 16:07:35 följande:
     Har själv en syster som gått i träningsskola så lite insyn i verksamheten har jag

Har du flera syskon som har gått i träningsskola? 
    Insyn i handikapp? Hur har man då?
    Ordet handikapp är längesen som det byttes ut till Funktionshinder.
  • Anonym (FSKL)
    Anonym (HenHonHan) skrev 2013-11-11 19:12:03 följande:

Har du flera syskon som har gått i träningsskola? 
    Insyn i handikapp? Hur har man då?
    Ordet handikapp är längesen som det byttes ut till Funktionshinder.
    Kom också på att jag skrev fel/gjorde fel. När jag skapade tråden ville jag vara anonym och skrev bror utifall mer information om mig skulle komma fram så ville jag minimera risken att det märktes att det var jag. Men sen i sista inlägget skrev jag syster (då jag har en syster) och såg sedan efteråt att jag skrivit bror i TS. Eg. hade jag ingen anledning att ändra sanningen i TS eftersom möjligheten fanns att vara anonym när jag lade tråden i känsliga rummet.

Ja jag anser mig ha insyn i handikapp/funktionshinder. Dels pga av min syster (hennes kompisar som också har funktionsnedsättning, min egna funktionsnedsättningar, boendenas funktionsnedsättningar som är på hennes gruppboende där jag vistas en hel del. Funktionsnedsättningar som jag möter i mitt jobb, praktik som jag haft med människor med olika funktionsnedsättningar, familjesituationen kring en funktionsnedsättning osv osv

Därför anser jag att jag har ganska bred erfarenhet av att möta männsikor med olika funktionsnedsättningar/funktionshinder  
  • Anonym (FSKL)
    Anonym (FSKL) skrev 2013-11-12 11:12:20 följande:
    Kom också på att jag skrev fel/gjorde fel. När jag skapade tråden ville jag vara anonym och skrev bror utifall mer information om mig skulle komma fram så ville jag minimera risken att det märktes att det var jag. Men sen i sista inlägget skrev jag syster (då jag har en syster) och såg sedan efteråt att jag skrivit bror i TS. Eg. hade jag ingen anledning att ändra sanningen i TS eftersom möjligheten fanns att vara anonym när jag lade tråden i känsliga rummet.

Ja jag anser mig ha insyn i handikapp/funktionshinder. Dels pga av min syster (hennes kompisar som också har funktionsnedsättning, min egna funktionsnedsättningar, boendenas funktionsnedsättningar som är på hennes gruppboende där jag vistas en hel del. Funktionsnedsättningar som jag möter i mitt jobb, praktik som jag haft med människor med olika funktionsnedsättningar, familjesituationen kring en funktionsnedsättning osv osv

Därför anser jag att jag har ganska bred erfarenhet av att möta männsikor med olika funktionsnedsättningar/funktionshinder  

hennes, skulle de stå där. Min syster har 3 olika funktionshinder
  • Anonym (Me tio)

Hej nu undrar jag hur det gick för Ts? Jag sitter själv nu i liknade sitts och funderar hur det funderar på en särskola?

Svar på tråden Hur är det att jobba i särskolan/träningsskolan? Jag är fskl.