• Tinglan

Förlängd frystid av embryon?

Hej! Vi har gjort IVF tidigare och fick sen 2 fina embryon till frysen som snart går ut (5år). Är det någon därute som vet om det är svårt att få detta förlängt via Socialstyrelsen. Vi har skickat en ansökan och väntar på svar... Nu börjar jag bli lite nojig och orolig att de inte kommer att förlänga. Vi har egentligen inte något speciellt skäl till
    att vi inte gjort ett försök tidigare förutom att vi har 2 små barn och att vi inte haft orken helt enkelt. Vi har velat fokusera på våra små älsklingar. Men nu börjar min längtan efter en till liten bebis bli riktigt stor...

Någon som varit i samma sits som oss och fått det beviljat?

• Svar på tråden Förlängd frystid av embryon?
  • mortilltre

Vi sökte men fick tyvärr avslag. Fick dock på egen hand efter ett antal år...

• Tinglan

Vad bra att det löste sig för er till slut! Men det gör mig dock lite orolig... Får jag fråga varför ni fick avslag och vad eran orsak var? Var det länge sen när frystiden var 1 år eller var det som nu när den är 5 år?

• mortilltre

Vi sökte när tiden började närma sej sitt slut. Vårt själ till att vilja förlänga frystiden var att vi inte riktigt kände att "orken" för ett nytt försök fanns just DÅ. Vi hade trots allt fått tvillingar och hade ju sonen sen innan. Vi kände ändå starkt att vi trots det ville behålla vår chans (våra embryon) till ännu ett syskon, iaf. ngt år till. Skrev ett lagom långt och väldigt välskrivet brev minns jag, men icke sa nicke. *ledsen gubbe*. Tycker det är GRYMT fel att stressa fram ngt sånt! Det var ett jättejobbigt besked att få... vår chans till syskon skulle bara kastas rätt i ner i soptunnan... man kunde ju överklagat men hade ingen energi över för det tyvärr...

• Tinglan

Var detta när frystiden var 1 eller 5 år? Vad jag förstår och hoppas (för egen del) så var det svårare att få förlängt när tiden enbart var 1 år. Nu när den är 5 år är det inte så många som söker. Känns som du skriver hemskt att man ska behöva stressa fram det hela. Vi börjar dessutom komma upp i ålder nu och detta kommer att bli vår
    sista chans till en bebis och jag längtar så...

Någon mer som varit med om detta?

• Snowgirl

Jag funderar också på det där. Våra frysisar blir 5år i mars. Vi funderar på att sätta tillbaka ett i januari. Skulle vilja ha förlängt på det andra i fall det skulle sluta i missfall. Blir jag inte gravid hinner vi ta det andra också om det inte tinas vid första försöket. Man vet ju aldrig vad som händer, men det är graviditet som slutar i missfall jag skulle vilja gardera mig mot.

• Tinglan

Ja nu blev det som jag misstänkte.... Ett stort nej! Är så arg och ledsen så jag vet inte vad. Fick ett rekat brev igår från Socialstyrelsen där det stod att "Ansökan avvisas pga att ansökan inkommit  för sent" Ibland undrar man om personerna som jobbar med detta inte har något hjärta och känslor. Jag pratade både med kliniken och Socialstyrelsen innan jag skickade in ansökan och talade om att det var precis i gränsen när frystiden skulle gå ut men kliniken meddelande att det var inga problem och fick ingen indikation på att så var fallet när jag pratade med Socialstyrelsen heller.

Menar de att vi nu ska slänga 2 toppembryon och börja om på en slitsam ny IVF-behandling istället för att använda de 2 fina vi har. Känns som bortkastade pengar för samhället och mer lidande för oss som privatpersoner. Vi har dessutom inte åldern med oss. Vi har båda passerat 40...

Tänker nu överklaga detta besked. Någon som har gjort detta och fått rätt? Behöver lite positiv energi just nu.

Kram på er alla som kämpar!

• Tinglan

Tack för peppningen! Ska ringa Socialstyrelsen idag på lunchen och även IVF-kliniken. Har en liten fundering om vi känner att vi vill göra ettt försök NU (typ idag ) om vi kan få det ändå fast Socialstyrelsen sagt nej eller om de är benhårda och slänger våra små fina embryon nu på en gång.

• Tinglan

NEJ NEJ NEJ! Fick nej från Socialstyrelsen och överklagade det beslutet och fick nej igen vilket innebar att det gick över till Förvaltningsrätten och fick precis igen det väntade NEJET därifrån också.

Är så arg ledsen och besviken! Nu slänger man bara vårn 2 fina embryon och så får vi göra en helt ny behandling med dyra kostnader och kanske smärtsamt men framför allt våra chanser att lyckas är minimala med tanke på vår ålder!!

Svar på tråden Förlängd frystid av embryon?