Hej!
Hej! Jag tänkte ansöka om föräldrapeng då jag har bf imorgon (25/9).
Anmälan är inskickad och godkänd.
Nu har jag varit sjukskriven ett par månader och är t om den 30/9.
1. Måste jag friskanmäla mig på Försäkringskassans hemsida innan jag kan ansöka om föräldrapeng?
2. När jag sökte så blev ersättningen från den 25/9 fram t om den 26/10 mycket lägre än övriga månader, beror det på att jag har sjukskrivning inlagd fram t om 30/9?
3. Påverkar min sjukskrivning storleken på min föräldrapeng och uppdateras det i så fall automatiskt eller måste jag komplettera på något sätt? Hur gör jag det i så fall?
4. Hur många dagar kan jag ansöka om nu innan barnet är fött? Jag kommer att ha ensam vårdnad det första året då pappan och jag inte bor ihop i nuläget och han vill inte vara hemma någonting.
Jag försökte ansöka om alla 390 på en gång, då stod det att jag ansökt om för många dagar. Måste barnet vara fött för att jag ska kunna ansöka om alla 390? Hur många dagar kan jag ansöka om nu innan?
5. När jag fyllde i anmälan på 180 dagar så stod det "kommer du att ansöka om mer föräldrapenning i direkt anslutning till denna period som du nu ansöker för"? Betyder det att jag ska kryssa i ja om jag har för avsikt att ta ut fler dagar efter dom 180 första? Kan jag ansöka för 180 dagar först och sen ansöka om fler efter dom?
Med vänlig hälsning