• Anonym (Mammaledig)

Hej!

Hej! Jag tänkte ansöka om föräldrapeng då jag har bf imorgon (25/9).
    Anmälan är inskickad och godkänd.

Nu har jag varit sjukskriven ett par månader och är t om den 30/9.
    1. Måste jag friskanmäla mig på Försäkringskassans hemsida innan jag kan ansöka om föräldrapeng?

2. När jag sökte så blev ersättningen från den 25/9 fram t om den 26/10 mycket lägre än övriga månader, beror det på att jag har sjukskrivning inlagd fram t om 30/9?

3. Påverkar min sjukskrivning storleken på min föräldrapeng och uppdateras det i så fall automatiskt eller måste jag komplettera på något sätt? Hur gör jag det i så fall?

4. Hur många dagar kan jag ansöka om nu innan barnet är fött? Jag kommer att ha ensam vårdnad det första året då pappan och jag inte bor ihop i nuläget och han vill inte vara hemma någonting.
    Jag försökte ansöka om alla 390 på en gång, då stod det att jag ansökt om för många dagar. Måste barnet vara fött för att jag ska kunna ansöka om alla 390? Hur många dagar kan jag ansöka om nu innan?

5. När jag fyllde i anmälan på 180 dagar så stod det "kommer du att ansöka om mer föräldrapenning i direkt anslutning till denna period som du nu ansöker för"? Betyder det att jag ska kryssa i ja om jag har för avsikt att ta ut fler dagar efter dom 180 första? Kan jag ansöka för 180 dagar först och sen ansöka om fler efter dom?

Med vänlig hälsning  

• Svar på tråden Hej!
  • Försäkringskassan

Hej!

1. Nej du måste inte friskanmälan dig innan du kan ansöka om föräldrapenning. Men om du vill börja ta ut föräldrapenning innan den 30/9 som du uppger att du är sjukskriven till bör du höra av dig till din sjukpenninghandläggare så dom stoppar sjukpenningen från den dagen du vill ha föräldrapenning.

2. Utifrån dom datum du uppger så är anledningen till att första beloppet blir lägre att du inte börjar med föräldrapenningen första dagen i utbetalningsperioden. Våra utbetalningsperioder går från den 20 september-20 oktober, 21 oktober-20 november, o.s.v.

3. En sjukskrivning ska inte påverka din föräldrapenning. Det som kan påverka är från och med när och hur du har varit anställd. Har du inte redan fått besked om vad din föräldrapenning kommer att ligga på som och vill veta det så får du kontakta vårt kundcenter på tfn 0771-524 524 då vi endast lämnar allmän information här.

4. Innan barnet är fött så kan du inte söka fler än max 270 sjukpenningnivådagar.

5. Den frågan finns alltid med och om du har för avsikt att du ska ta ut fler dagar än dom du har sökt eller om du kanske ännu inte har bestämt hur du ska göra så svarar du jag på den frågan. Ja du kan börja med 180 dagar om du vill och sen skicka in en ny ansökan för fler dagar.

Hälsningar
    Lisa, handläggare

Svar på tråden Hej!