• Zoégas

Är detta en vanlig husspindel?

Denna "lilla" sak sprang över golvet i går, I omkrets med ben så var den större än en 5kr.
    Tror den var lite åt det bruna hållet med beige/vitt mönster på ryggen.
    Har aldrig sett en sådan utan de andra som brukar härja här hemma är tjocka svarta spindlar med tjock kropp och mindre ben.

• Svar på tråden Är detta en vanlig husspindel?
  • Zoégas

Tack! Lika äcklig ändå :-P

• Bregott

Ja sådana har vi i huset då och då, mest på våren. Snabba som attans då de jagar byten och inte spinner nät. Kallas jaktspindel, husspindel och vargspindel. Det finns över hundra underarter som hör till vargspindeln så färg, storlek och utbredningsområde varierar.

• Zoégas

Ja där ser man är inte så haj på spindlar för de brukar dödas direkt utan närmre titt. Men blir lite skräck nyfiken på denna då jag aldrig har sett en. Snabb var den! rätt så ilsken med men beror nog på att katten var efter den...

• Bregott

Det kan jag tänka mig att den var Våra katter äter dem ibland Kräks

• Zoégas

Haha usch! Min äter bara de mindre de större vill han hellre leka med:-P Han låg och spann och slog på glaset, ville så gärna leka men nej jag vill inte ha den springandes över golvet haha.

• dessan59

jag tycker om spindlar, hoppas att du släppte ut han. jag försöker att fånga dom i ett glas och sen släpper ut dom.

jag tycker att dom gör så fantastiska nät, det är så fina att titta på speciellt om det har kommit dagg i dom, ser ut som små diamanterGlad 

• Frajda 80

Det ser ut som en källarspindel (fuktdpindel). De kan bli rätt stora.

• Zoégas

Nej den fick första biljett ner i toan!!
    Hade den varit mindre så hade den krossats först men den fick iaf ett fritt fall....

• Ezder

Döda inte spindlar! De är inga skadedjur, tvärtom!

Spindlarna biter oss inte, de äter inte vår mat, förstör inte våra kläder och sprider inga sjukdomar. Visst kan näten se äckliga ut, men spindeln använder dem för att fånga myggor, flugor och annat, som vi inte vill ha hemma. Det finns alltså ingen anledning att döda spindlarna, låt dem vara!

Svar på tråden Är detta en vanlig husspindel?