• Anonym (vad gäller?)

Försäkringsfråga

Måste man vara skriven på sin hyresrätt för att hemförsäkringen ska gälla?

• Svar på tråden Försäkringsfråga
  • Maria 434
    Anonym (vad gäller?) skrev 2013-09-24 15:27:31 följande:
    Måste man vara skriven på sin hyresrätt för att hemförsäkringen ska gälla?

Det är olika villkor hos olika försäkringsbolag.
    Moderna försäkringar tex, deras hemförsäkring för bostadsrätt gäller endast i 6 månader om du inte bor på adressen tex om du hyr ut i andra hand.
    Hos IF var det inga problem att teckna hemförsäkring om du inte själv bor där.
    Jag har kollat runt lite eftersom jag ska hyra ut min lya och då både vill ha en hemförsäkring som står på mig fast jag inte bor där + att den nya hyrsgästen självklart också måste teckna en hemförsäkring  

Du måste helt enkelt kolla med försäkringsbolaget vad som gäller hos just dom.   
  • Anonym (vad gäller?)
    Maria 434 skrev 2013-09-24 15:41:01 följande:

Det är olika villkor hos olika försäkringsbolag.
    Moderna försäkringar tex, deras hemförsäkring för bostadsrätt gäller endast i 6 månader om du inte bor på adressen tex om du hyr ut i andra hand.
    Hos IF var det inga problem att teckna hemförsäkring om du inte själv bor där.
    Jag har kollat runt lite eftersom jag ska hyra ut min lya och då både vill ha en hemförsäkring som står på mig fast jag inte bor där + att den nya hyrsgästen självklart också måste teckna en hemförsäkring  

Du måste helt enkelt kolla med försäkringsbolaget vad som gäller hos just dom.   
    Är du säker på att det inte är några problem hos if att göra så här? Vilka fler försäkringsbolag godkänner detta? Hur är if som försäkringsbolag?
  • Maria 434
    Anonym (vad gäller?) skrev 2013-09-24 15:46:46 följande:
    Är du säker på att det inte är några problem hos if att göra så här? Vilka fler försäkringsbolag godkänner detta? Hur är if som försäkringsbolag?
    Nej inte 100% men det var mailsvaret jag fick från dom som sa att det inte var några problem.
    Jag kommer ringa till dom sen när det är dags att teckna försäkringen, ska inte flytta riktigt än.
    Vet inte vilka fler som erbjuder detta, jag slutade leta när jag fick svar från IF.
    Har använt IF för jättelänge sen men då på bilen och då fungerade dom bra.   
  • Lovisblomman

Du kan teckna en sådan hos Folksam. Man skriver bara in att den ska gälla på ett annat försäkringställe än mantalsadressen.

• Anonym (vad gäller?)
    Lovisblomman skrev 2013-09-24 15:55:27 följande:
    Du kan teckna en sådan hos Folksam. Man skriver bara in att den ska gälla på ett annat försäkringställe än mantalsadressen.
    Okej, men hur blir det om man tecknar ett års försäkring, och att man vid tillfället står skriven på hyresrätten, men att folkbokföringen ändras några månader senare till exempel?
  • Lovisblomman

Spelar absolut ingen roll. Själva tecknings adressen kommer stå kvar tills du sj ber om det, oavsett om du byter mantalsskrivningsadress.

• Misantrop

En hemförsäkring gäller för dig och på det angivna försäkringsstället. Så det är inga som helst problem.

Dock får du problem om du inte är ensamstående. Om du har barn som är skrivna på försäkringsstället som du har försäkrat men du inte är skriven där gäller inte försäkringen för barnen och deras saker. Likaså om du är sambo och samma förhållanden gäller. 

Ett grundkrav brukar vara att du ska vara folkbokförd på samma adress som övriga personer för att försäkringen ska gälla. I vissa fall måste detta även vara försäkringsstället för att övriga personer ska omfattas.

Kan du inte uppfylla dessa krav måste ni ha varsin hemförsäkring. 

• Anonym (vad gäller?)
    Misantrop skrev 2013-09-25 08:26:48 följande:
    En hemförsäkring gäller för dig och på det angivna försäkringsstället. Så det är inga som helst problem.

Dock får du problem om du inte är ensamstående. Om du har barn som är skrivna på försäkringsstället som du har försäkrat men du inte är skriven där gäller inte försäkringen för barnen och deras saker. Likaså om du är sambo och samma förhållanden gäller. 

Ett grundkrav brukar vara att du ska vara folkbokförd på samma adress som övriga personer för att försäkringen ska gälla. I vissa fall måste detta även vara försäkringsstället för att övriga personer ska omfattas.

Kan du inte uppfylla dessa krav måste ni ha varsin hemförsäkring. 
    Okej, jag tackar så mycket för svaret!

En annan fråga. Om man vill ha en försäkring mot ärr, måste man täcka en särskild försäkring för detta? eller räcker det med olycksfallsförsäkring? 
  • Anonym (vad gäller?)
    Lovisblomman skrev 2013-09-24 16:48:19 följande:
    Spelar absolut ingen roll. Själva tecknings adressen kommer stå kvar tills du sj ber om det, oavsett om du byter mantalsskrivningsadress.
    Okej, tackar!
  • Maria 434
    Anonym (vad gäller?) skrev 2013-09-25 10:37:53 följande:
    Okej, tackar!

Jag rekommenderar dig dock att själv prata med försäkringsbolaget innan du tecknar hemförsäkringen.
  • Misantrop
    Anonym (vad gäller?) skrev 2013-09-25 10:37:22 följande:
    Okej, jag tackar så mycket för svaret!

En annan fråga. Om man vill ha en försäkring mot ärr, måste man täcka en särskild försäkring för detta? eller räcker det med olycksfallsförsäkring? 
    Det finns ingen försäkring för ärr. Dock finns det försäkringar som ersätter situationer där är kan uppkomma, tex genom olycksfall.

Dvs ett olycksfall som ger ärrbildning kan vara ersättningsbart medan en operation som ger ärrbildning inte är ersättningsbart genom en olycksfallsförsäkring. 

Så det beror på vad du är ute efter. 
Svar på tråden Försäkringsfråga