• alligators

"Underhållsstöd" för student som ej bor med någon målsman?

Hej!
    Jag är 19, går i gymnasiet och bor ihop med min partner och hens familj.
    Min pappa betalar en viss summa som stöd, varje månad, men min mamma betalar inget.
    Hon har sen förra året sagt att "du har fyllt arton, nu ska du försörja dig själv" och krävt att få de de här pengarna, som jag får från min pappa. Varje månad.. Fram tills för två månader då jag flyttade ut pga. problem inom familjen/ med min mamma. 

Jag minns att jag har läst, eller att någon har berättat för mig att man har rätt att få stöd utbetalat från sina föräldrar om man inte bor hemma men fortfarande studerar. Stämmer detta?

• Svar på tråden "Underhållsstöd" för student som ej bor med någon målsman?
  • Mandizx

Dina föräldrar har försörjningsskyldighet tills du är 20 år! Det har iaf jag fått klart för mig från Socialen för några år sen.

• alligators

Ja Mandizx, det har jag också fått höra! Men, vet du hur man går till väga? Det här kommer innebära en sjuhelsikes konflikt med min mamma.. Men rätt ska vara rätt.

• skpklm

Nja,  när vi undersökte detta i vår familj framgick det att skolungdomar som anser att de klarar egen bostad utanför föräldrahemmet  (om det inte beror på att den gymnasieinriktning de valt inte finns på hemorten)   inte har rätt till underhållsstöd.

• Mandizx

Tyvärr så finns det inte nånstans att gå tillväga, för det får man själv fixa enligt socialen. Betalar föräldrarna inget så kan dom inget göra. Om du nu inte hade varit hemlös och helt pank då vill säga

• AnnaSthlm
    alligators skrev 2013-09-24 22:26:07 följande:
    Ja Mandizx, det har jag också fått höra! Men, vet du hur man går till väga? Det här kommer innebära en sjuhelsikes konflikt med min mamma.. Men rätt ska vara rätt.

Jag är tveksam till om man har rätt till det om man själv valt att flytta hemifrån. Kan Försäkringskassan/ socialförvaltningen på kommunen ge dig svar?
  • Mandizx
    skpklm skrev 2013-09-24 22:29:32 följande:

Nja,  när vi undersökte detta i vår familj framgick det att skolungdomar som anser att de klarar egen bostad utanför föräldrahemmet  (om det inte beror på att den gymnasieinriktning de valt inte finns på hemorten)   inte har rätt till underhållsstöd.

Alla ungdomar ska få pengar av sina föräldrar tills de fyller 20 år. Oavsett om dem jobbar eller har egen bostad. Har både studerat det och fått det klart för mig många gånger
  • Lindsey Egot the only one

Dina föräldrar är försörjningsskyldiga tills du är 21 år OM du går på gymnasiet.

Dvs de måste ombesörja tak över huvudet och mat på bordet. Men väljer du att flytta hemifrån på eget bevåg har du ingen rätt att kräva underhåll av dina föräldrar.

Vill du ha något av dom får du snällt flytta hem till mamma eller pappa igen. Då kan man kräva underhållsbidrag/underhållsstöd. Är man över 18 år betalas underhåll ut till barnet av den föräldern som inte bor med barnen och barnet måste bo hos den ene föräldern.

Så att du ska kunna kräva underhåll av din mamma när du inte bor hos din pappa kommer inte fungera.

Mandizx skrev 2013-09-24 22:32:42 följande:
    Alla ungdomar ska få pengar av sina föräldrar tills de fyller 20 år. Oavsett om dem jobbar eller har egen bostad. Har både studerat det och fått det klart för mig många gånger
    Du har fel. Bor du inte hemma hos en av föräldrarna är föräldrarna inte försörjningsskyldiga.
  • Mandizx

Hon kan inte kräva något om hon nu inte bor hos den ena föräldern, men dom har ändå alltid skyldighet tills barnen är 20 år, inte 21!

Från fk hemsida.

Vem ska betala underhållsbidrag?

Den förälder som barnet inte stadigvarande bor hos ska betala underhållsbidrag. Detta gäller såväl då ni har gemensam vårdnad som när en av er har ensam vårdnad.

När barnet bor ungefär lika mycket hos er båda räknas det som växelvis boende och ingen av er är skyldig att betala underhållsbidrag. Men om det är stora skillnader mellan föräldrarnas ekonomi kan det upplevas som orättvist. I sådana fall kan det vara klokt att ni skriver ner vad var och en av er betalar för barnet och sedan fördelar den summan på ett sätt som verkar rättvist.

Till vem ska underhållsbidraget betalas?

Det är barnet som har rätt till underhållsbidrag. Men det är boföräldern som tar emot pengarna för barnets räkning och företräder barnet i frågor som rör underhåll. När barnet blir 18 år ska bidraget betalas till barnet.

Så man kan bara få det om man har en BO-förälder. Du har ingen BO-förälder.

Svar på tråden "Underhållsstöd" för student som ej bor med någon målsman?