• Gravid till sommaren

Sen reaktion på ägg?

Min tjej är mjölkproteinallergisk vilket vi upptäckte redan när jag ammade. Har inte reagerat på något annat jag ätit under amning. Nu upptäckte jag idag att hon på handflatorna är illröd och har stora upphöjda prickar, ser ut precis som om hon hade brännt sig på brännässlor. Har även prickar på knäna och ner på smalbenen, dock inte lika stora och inte rött "under". Hon har just idag varit rätt kinkig vilket hon normalt aldrig är. Funderar nu på vad hon ätit som är nytt och spontant tänker jag på bananpannkakan som innehåller ägg. Men det fick hon för första gången i torsdags, dvs snart en vecka sedan. Och sedan har hon fått det några gånger till. Kan man reagera så sent på ägg? Idag har hon fått kokt ägg så det kanske visar sig tydligare i så fall?

• Svar på tråden Sen reaktion på ägg?
  • alynda

Visst kan det vara allergi. Normalt reagerar man inte allra första gången man utsätts för ett allergen (gör man det handlar det normalt om en korsreaktion). Kokt ägg är ju dessutom mer koncentrerat protein (vilket är det man reagerar på i ett ämne), så jag tror du har rätt. Äggallergi växer oftast bort, så försök bara undvika ägg några år så kanske det kan funka sen. Själv var jag äggallergiker fram till puberteten, kan som vuxen äta allt med ägg men undviker rått ägg och äter ett kokt ägg vid ett och samma tillfälle, annars kliar det i munnen.

• Gravid till sommaren

Tack för svar! Hon var väldigt stökig i natt så nånting är det. Men idag såg jag att hon hade börjat få liknande utslag på tårna, och det ser nästan ut som blåsor! Börjar snarare fundera på mul och klövsjuka, visst finns det någon variant som barn brukar få? Får googla lite på det. Men vi tar bort ägg så läge och försvinner utslagen får vi provocera längre fram.

Svar på tråden Sen reaktion på ägg?